Op de Rabobank-internetsite met de postkoets verder!

De Amerikanen voorop

Iedereen weet zo onderhand dat het internet er ook is om zaken mee te doen. Dat geldt natuurlijk evenzo voor de banken. In de U.S. zijn er alle vele financiële instellingen die zich hier op concentreren. Zoals www.amazon.com de boekenliefhebber wereldwijd kan bedienen met een keur van mogelijkheden, zo doen bijv. www.etrade.com en www.schwab.com dit voor diegenen die zich met effectenbeleggingen willen bezig houden.
Er zijn er inmiddels al zeer velen in de US, maar ook daarbuiten, die gebruik maken van deze US-voorzieningen. ETRADE kan op piekbelasting -zo zeggen ze- circa 25.000 klanten tegelijk on line bedienen.
Wat vooral ook bij deze instelling overtuigt is, als je een transactie wilt plegen: je kunt er met zeer lage provisietarieven terecht. En ook belangrijk voor goed handelen: je hebt vrijwel direct on line op je scherm wat je accountsituatie is na de laatste order met steeds de laatste koersen ook verwerkt. Real time, real place, '24 hours a day', precies wat Stanley Davis in 1987 voorspelde in zijn boek 'Future Perfect'.
Om het iedereen naar de zin te maken, kan je elke maand bij ETRADE (gratis) meedoen aan een beleggingsspel. Je kunt oefenen in de juiste strategie op de NYSE en natuurlijk werkt dit meteen handig als acquisitiestrategie voor ETRADE.
Allemaal heel aardig opgezet en dientengevolge stijgt het aandeel van bijv. ETRADE zelf ook constant.

Nederlandse financiële instellingen: waar blijven ze?

Natuurlijk is het dan voor de handliggend om eens te kijken of de Nederlandse banken dit ook al bieden of dat andere firma's zich spontaan op dit gat in de markt richten.
Het Financieel Dagblad proefde die behoefte en E. Wendel publiceerde op 13december1997 een lijstje van de Nederlandse financiële instellingen en hun progressie op dit terrein. En wat blijkt: een grote achterstand op de Amerikaanse instellingen, terwijl we toch al weer jaren praten over het belang van de elektronische snelweg voor onze Nederlandse economie. Met als uitzondering de Rabobank die als enige sinds najaar 1997 bankieren, beleggen en sparen via internet aanbiedt. Voor mij een reden om ervaringen met hen op te gaan doen en mijn huisbank te verlaten, want die stelt dat ze binnenkort zeker geen plannen voor on line bankieren/beleggen heeft (VanLanschot). De marketing van RABO werkte tot zover met deze free publicity van het FD prima.

RABObank aan de leiding

Om on line beleggingsorders te kunnen plegen, moeten natuurlijk de nodige voorzorgen op het gebied van veiligheid worden geregeld. Dat doet RABO heel secuur met een zogenaamde 'digipas', die je dan wel steeds bij je moet hebben (heb je binnen enkele dagen in huis) en als je nu maar doet wat de site vraagt, dan kan je je rekening raadplegen, je depot inspecteren en natuurlijk orders opgeven, tegen een provisietarief van circa 0,4 tot 0,45%.
(Ter vergelijking ETRADE heeft gewoon twee zescijferige pincodegetallen en een vast tarief per order (per 100 aandelen $ 14,95.)
Maar enfin al weer een hele verbetering ten opzichte van het conventioneel beleggen met provisietarieven van soms meer dan 1%. Dus hulde aan de RABO, in het Nederlandse bankenveld de absolute topper.

Klantgericht bank handelen nog maar het begin

Maar wie schets mijn verbazing als je merkt dat het internetbankieren ophoudt als je je order uit hebt gedaan en je je rekening wilt bekijken. De Rabobank blijkt niet online te kunnen muteren in je depot en ook niet per direct je orders, inclusief provisies te kunnen laten zien. Laat staan goede overzichten 'real time' te produceren die je stof tot analyse geven. Vergelijk dat met de ETRADE-firma of met Charles Schwab.
Opeens houdt de 21e eeuw weer op. Het lijkt er alles op dat de bank zich van een internet-loopplank bedient die de on line bezoeker vervolgens gewoon weer in een zeer klant-onvriendelijk systeem trekt (in de papieren-informatie die de bank verstuurt staat bijv. nog heel leuk dat de bank aan het eind van het jaar een overzicht verschaft van je depot !!!). En circa 5 tot 7 dagen later komt er een postkoets op gang met een papierstroom van rekeningafschriften vol met onherkenbare cijfercodes.

Hoe dan wel

Is het in Nederland dan niet bekend hoe het wel kan en moet? Jazeker wel, de Beleggingswedstrijd 1998 van NRC /Postbank/Elsevier kan ook heel wat in termen van on line actie en reactie en goede handige overzichten, maar ja dat is maar een spel voor zo'n vijftienduizend mensen en zo ver zijn de Nederlandse banken dus kennelijk nog niet.
Natuurlijk probeer je als klant nog even vertwijfeld of het bij RABO toch anders kan, klantgerichter bijv. zo'n beetje 'one-to-one marketing vanuit een datawarehouse' om maar wat informatiekreten te slaken waar de banken het zo graag over hebben. Maar je weet natuurlijk het antwoord al: het komt er wel aan, maar ja de afdeling informatisering is nog niet zo ver, we zullen kijken wat we kunnen doen. Daarmee is het afgedaan en hoor je ze bijna denken 'die mijnheer moet niet zo lastig doen, zo werken we hier al tijden, waarom kan die klant zich niet aanpassen'.
Natuurlijk is het wel zo dat de RABO zon beetje de enige bank is die in nederland in ieder geval iets kan laten zien dat werkt. Laten we hen veel succes wensen met een snel vervolg. Immers het provisievoordeel is met deze internetloopplank binnen te halen , nu de rest nog! En wie wordt de eerste NL-ETRADE?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>