De premier over krappe voldoendes

Geachte Premier,

U sprak afgelopen maandag de academische gemeenschap toe. Mooie woorden, over innovatie, inspiratie en motivatie. U noemde terecht TomTom. Een fantastisch bedrijf met meer dan 600 trotse en talentvolle mannen en vrouwen, die niet gaan voor een krappe voldoende.

Is Nederland nu echt zo weinig innovatief? Zeker in vergelijking met China. Het China dat 10 jaar geleden nog onder het juk van de locale ‘Jan Marijnissen’ leed en nu al wereldmarktleider is in hoogwaardige consumentenelektronica, computers en automotive parts. En waarschijnlijk is ook uw TomTom ‘made-in-China’.

Als voorzitter van de jury van de Nederlandse Logistiek Prijs zie ik veel bedrijven. Heineken, Hema en kalfsvlees product Van Drie Groep waren recente winnaars. Prima bedrijven en aanstekelijk innovatief. Leerzaam.

En zo zijn er veel innovatieve bedrijven in Nederland: Daf Trucks, KLM Maintenance & Engineering, Fabory, ASML, Heijmans, Sabic en Philips en Douwe Egberts met hun Senseo-succes. Bedrijven die ook echt iets doen voor de lokale werkgelegenheid. En het management daar gaat zeker niet voor een krappe voldoende. De vraag is hoe je deze bedrijven aan Nederland bindt. Je pakt een bedrijf vandaag in ‘no time’ op met alle productiemiddelen en zet het zo weer ergens anders neer. De wereldwijde concurrentie is enorm en er moet steeds slimmer worden gewerkt.

Concurrentie verschuift van tussen bedrijven onderling naar tussen supply chains. Samenspel bepaalt succes of falen. Niet meer die ene onderneming, dat ene schakeltje in de supply chain.
Bedrijven moeten niet elkaar beconcurreren, maar samen concurreren. De Nederlandse bloementeelt- en tuinbouw sectoren laten zien dat dat kan. We hebben het duurste gas van de wereld, razend duur personeel en de tuinbouw zit op kostbare grond, toch weet die sector door intensieve samenwerking binnen de sector zich staande te houden als wereldspeler.
Steeds slimmer werken vraagt om productinnovatie, maar bovenal ook om procesinnovatie.

Innoveren moet je leren. Ook op universiteiten, waar het in al die droge studieboeken soms ver zoeken is naar de passie voor ondernemerschap.

Succesvol innoveren betekent passie voor het bedenken van winstgevende ‘waardeketens’.
Douwe Egberts en Philips met hun Senseo hebben laten zien dat dat kan. Friesland Food scoort hoog met zijn Breaker. Een beetje yoghurt, zangzaad en jam en dat voor € 1,85 per 200 ml (een literpak yoghurt kost bij Jumbo € 0,61). Dat is pas waarde toevoegen en dat is de kern van slim ondernemen.

Succesvol innoveren betekent ook passie voor informatie- en communicatietechnologie. De ICT-wereld staat op zijn kop met de ontwikkeling van mobiele communicatie, intelligent agent software, GPRS, Internet en RFID. TomTom is natuurlijk een goed voorbeeld. En ook Vanderlande met zijn bagagesystemen met kleine RFID-tags snapt dat. Maar heeft u zelf al een Nintendo Wii, Ipod of een XBox thuis? Dan ervaar je pas echt hoe ICT je leven gaat veranderen.

Succesvol innoveren betekent ook passie voor samenwerken. Samenwerkingsverbanden met toeleveranciers en afnemers en fabrieken die voor de hele wereld produceren zijn aan de orde van de dag. Slim samenspel van leveranciers, fabrikanten, groothandel, flexpartners, detailhandel, kenniscentra, financiële instellingen, overheden en natuurlijk logistiek dienstverleners bepalen succes of falen. De ketens is zo sterk als de zwakste schakel.

Succesvol innoveren vraagt tenslotte om passie voor het echt invoeren van innovaties! De mogelijkheden van de technologie gaan ons denkvermogen te boven. Maar waar gaat het nu echt om? De logistieke keten mag nog zo mooi zijn bedacht, de ICT geavanceerd en de ketenplanning naadloos, maar pakjes in de keten gaan pas bewegen als mensen beslissingen nemen. Het bereiken van ketenvoordelen vereist dat die mensen andere, slimmere beslissingen nemen. Dat vereist passie voor mensen. En dat laatste leren we jonge mensen te weinig…

U hekelt de houding van veel studenten, die zichzelf tevreden stellen met een krappe voldoende. Ik maak me over de passie van onze jeugd minder zorgen. De Nederlandse jeugdcultuur brengt nieuwe helden die een enorme passie bij onze jongeren lijken los te maken. House DJ’s als Fedde Le Grand, Tiësto, Ferry Corsten en Armin van Buuren zijn succesvolle exportproducten en de Sensation feesten van ID&T en Dance Valley van UDC zijn wereldberoemd. Jongeren willen nog steeds het maximale uit hun leven halen en blaken van levenslust. Als we die levenslust kunnen omzetten in energie, ondernemerschap, innovatie en passie, dan is dat schitterend.

Innovatie vraagt om passie voor winst en klanten, voor ICT, voor samenwerking en voor mensen. Een krappe voldoende is dan een ‘show-stopper’. Ondernemerschap is een voorwaarde. Die passie wil ik mijn studenten graag bijbrengen. Goede voorbeelden inspireren. Maar, misschien zijn de helden uit het VOC-tijdperk gewoon niet zo inspirerend als de nieuwe helden uit het XTC-tijdperk.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Uwe snelsprekende wolsprakigheid,
Helaas kon ik niet bij het rondje 100 dagen zijn. Daarom hier een paar vragen aan u als ons aller BIG (Nationaal Innovatie Boegbeeld):

• Waar blijft het BEVEL aan ALLE hogere opleidingen om een Innovatie opleiding te hebben vóór eind 2007 van onze belastingcentjes?
• Welk bedrag is EXPLICIET voor innovatie stimulering gereserveerd in het huishoudboekje op dolle dinsdag?
• Waar blijft die wetgeving voor shared-octrooien?
• Waarom is een voldoende voor Nederlands, Engels en wiskunde voldoende?
• Waar blijft dat extra belastingvoordeel voor innoverende bedrijven?
• Waar blijft het Project Ministerie voor Innovatie?
• Waarom kende u het lijstje van de 100 dagen show niet al uit het hoofd?

Laat de heffe van het volk vooral spreken. Nee, we komen naar u TOE (gejat van Veronica tig jaar geleden ??). Landgenoten, galmt het uit. Ende spreekt zonder onbekommerd en vooral zonder gêne over uwen behoeften.

Een grondige sondering van waar de Nederlander behoefte aan heeft?. De eerste de beste groenteboer, schoonmaker of parkeerwachter kan dat lijstje óók verzinnen, maar wel aanmerkelijk sneller en goedkoper. Graag véél meer voetbal op TV, meneer Balkenendemol? En liefst gratis. Ennuh . . . minder hondepoep en hangjongeren graag.

Fier wapperen de haren van het Nationale Innovatieboegbeeld op het VOC schip in de frisse innovatiewinden van de Noordzee. “Je Maintiendrai” is goed voor werkgelegenheid, maar niet voor innovatie. Voetbal liefhebbers weten hoe het moet: veroorzaak een Innovatie WAVE inplaats van dit gekruidenier.

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Jos Steynebrugh
Ik drukte op "versturen" en verslikte me bijna in m'n koffie als mijn oog op het volgende berichtje valt:

Nederlandse auto rijdt 42 kilometer per dag
Maandag 20 Maart 2006, AMSTERDAM
“Auto's met een Nederlands kenteken leggen gemiddeld 42 kilometer per dag af. (CBS over 2004)”.

FF rekenuh op de achterkant van een willekeurig merk bierviltje

Kwartje van Kok (1991)
• kilometer per dag: 42 (cijfer 2006)
• dagen per jaar: 365 (meestal)
• kilometer per jaar: 15330 (ongeveer)
• aantal auto’s(1991): 5224 Mln
• aantal kilometers: 80 Mlrd
• aantal liters benzine (bij 1:10): 8008 Mlrd.
• x 1 kwartje: 2002 Mld. Hfl.
• ofwel 908 Mld. per jaar
H O E V E E L ?
908 Mld. per jaar!.
Oh, ik schrok al, ik dacht dat je “Biljart” zei
Jawel, van die knalharde oer-Hollandse zilvervloot Florijnen uit de vorige eeuw, waarvan er bijna 3 in een dollar en ruim 2 in een Euro pasten.

Procentje van Balkenendje
BBP (2006): 543 Mld.
1% extra BTW: 5,43 Mld. per jaar
Wat zegt u? P E R J A A R !!!
Ofwel bijna 6 maal zoveel als het kwartje van Kok.
Bron: CBS

Nou weet ik wel dat deze cijfers vertekend kunnen zijn door een autoloze zondag in de gemeente Verwegsteradiel, of een braderie in Oud Stronkeradeel maar bij benadering is het plaatje zoals geschetst.

Lieve Managers en andere Nederlanders: waar wij naar kijken is de meest brutale staatroof in de Nederlandse geschiedenis, mét of zònder braderiecorrectie. Innovatief? Nee, niet echt.

Ik lees dit stukje Prozak voor aan mijn wijze vriendin. Alhoewel ze “DE” krant leest, zie ik dat ze luistert, want ze tilt één wenkbrauw ongeveer 1 millimeter op. Langzaam dringt de afgrijselijke waarheid tot haar door. Dan zegt ze: “Is er nog koffie, schat?”

Haar reactie is typerend voor de Holland coolbloedigheid. Bij zo’n bericht op TV zappen we door naar foebeluh, Flodder of een met een presentatrice met wel degelijk een bijna voldoende voor Nederlands.

Het kwartje van Kok wordt 15 jaar (en 13,5 Mld. Euri) later eindelijk teruggestopt in waar het voor bedoeld was: vervoer. Nou, ja, dat ZEGGEN ze in Den Haag.

Als we van die 5,43 Mld. Euri per jaar nou eens een kwartje terugstoppen in Innovatie? Nee, niet wéér over 15 jaar, want dan hoeft het niet meer. NU!!! Dan hebben we misschien morgen en overmorgen óók nog zout in de Balkenbrij. We willen toch ’s werelds meest innovatieve Natie worden? We gaan voor Brussels lof, toch? We onderschrijven de Lissabon strategie, remember? We zullen die Chinezen (om er maar één uit de Macro-Idols te noemen) eens een Hollands poepje laten ruiken toch?

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
E.F.Vink
Het lijkt er tegenwoordig op dat de universiteit alleen maar bedoeld is om het ondernemerschap te bevorderen, d.w.z. dat zij slechts in dienst behoort te staan van ondernemend Nederland.
Deze opvatting toont aan, dat de greep van het bedrijfsleven op het hoger onderwijs zodanig is dat onafhankelijk en fundamenteel onderzoek ondergeschikt lijken te zijn aan de belangen van het bedrijfsleven, met alle gevolgen van dien:

-wetenschappelijke produktie is afhankelijk van de grillen van de markt;

-onderzoek wordt slechts beoordeeld op onmiddellijke en praktische toepasbaarheid;

-fundamenteel en experimenteel onderzoek komt daardoor in gedrang;

-de mentaliteit van de onderzoekers is uitsluitend gericht op de korte termijn;

Kortom, een dergelijke opvatting over de rol van de universiteit bevordert juist de middelmatigheid en leidt niet tot werkelijk grote geesten.




Luc de Ruijter
Een heel treffende vergelijking, het oude VOC en het nieuwe XTC tijdperk. (Beide bedrijfstakken gingen en gaan immers over lijken.)
Misschien moeten politici zo langzamerhand hun retoriek innoveren?

Ik wordt bijvoorbeeld kriegel van Rutteneringen die glashard stellen dat het verplaatsen van mensen makkelijker is dan het verplaatsen van gegevens. Hele partijprogramma's worden opgehangen aan dergelijke fossiele 'inzichten'. Het vroeg twintigste eeuwse asfaltdenken staat elke constructieve innovatie van problemen met distributie in ons land in de weg. Toch voedt dergelijk denken de 'oplossingsrichtingen' van de meerderheid van onze huidige politici. Dezelfde politici die innovatie moeten stimuleren...

Mijns inziens wordt bij innovatie teveel de nadruk gelegd op techniek, en te weinig op menselijke aspecten, of het beter benutten van alles wat we al hebben.
Innovatie is in veel gevallen verworden tot platte marketingretoriek. Maar innovatie is meer dan technologie. Innovatie = technologie+. Laten we ons eens iets meer richten op die + en ons wat minder verliezen in opgewonden ICT fetisjisme. Denken dat innovatie slechts draait om GPRS, Internet, RFID en TomTom is nogal traditioneel.

Duurzaamheid bijvoorbeeld vereist innoverend denken van een geheel nieuwe orde. Duurzaamheid is bovendien geen technologie (hoewel technische innovatie ondersteunend kan zijn aan duurzaamheid).

Het concept innovatie is zelf dus ook toe aan wat innovatie.

LR