Opleiding: Opleiding tot Organisatiecoach

Deze in 2011 ontwikkelde en geaccrediteerde opleiding tot register organisatiecoach bestaat uit drie modules die onderling samenhangen.

  • Managementcoaching
  • Teamcoaching
  • Organisatiecoaching

Elke module focust bovendien op de samenhang en wisselwerking tussen de (inter)menselijke kant en de bestuurlijke/zakelijke kant en kan ook afzonderlijk worden gevolgd.

De organisatiecoach helpt de organisatie bij het zelf meerdimensionaal diagnosticeren van vraagstukken. Door te exploreren via verschillende aspecten van de bedrijfsvoering worden de onderliggende thema’s snel opgespoord. Deze vormen het aangrijpingspunt voor het vaststellen van de gewenste situatie: reële doelen die als een ervaringsgericht toekomstbeeld worden geformuleerd. Die doelen vormen de basis voor het door organisatie zelf ontwerpen van een gefocust veranderplan met slechts 2-3 sleutelonderwerpen. Wat urgent en belangrijk is in het dagelijkse werk fungeert hierbij als voertuig.
Bij dit alles zet de organisatiecoach vooral ‘zichzelf’ als instrument in.

Voor deze opleiding is geput uit meer dan dertig jaar praktijkervaring met veranderprocessen van mensen en organisaties, van start-up tot multinational en in alle bedrijfstakken. Naast veel effectieve zelfontworpen ‘methoden’ wordt gebruik gemaakt van theorie uit de wetenschap in een direct praktisch toepasbare vorm. De opleiding is geaccrediteerd door de Stichting Post-Hbo Beroepsonderwijs. Succesvolle afronding geeft recht op het diploma Organisatiecoach en inschrijving van de gediplomeerde in het betreffende abituriëntenregister.

Inhoud per module:

Managementcoaching

  • Begeleiden bij diagnose in de breedte en de diepte, doelformuleringen, ontwerp gefocust verandertraject met oefeningen en veranderacties in de werkpraktijk.
  • Organisatiecontext en gebruikelijke vraagstukken en onderliggende thema’s van hoger management.
  • Functionele en relationele rollen van hoger management en hoe die worden vervuld.
  • Besturingsonderwerpen die voor hoger management relevant zijn: missie, visie, strategie, kernwaarden en kerncompetentie: hoe deze echt te laten 'landen'.
  • Sturen van verantwoordelijkheid (controleren - delegeren) en stellen van grenzen.
  • Weerstanden van hoger management tegen begeleiding.
  • Valkuilen bij managementcoaching: coach, manager en in de interactie.

Teamcoaching

  • Entree als teamcoach, positionering en psychogeografie.
  • Begeleiden bij diagnose in de breedte en de diepte, doelformuleringen, ontwerp gefocust verandertraject met veranderacties in de werkpraktijk. Commitment testen bij elke stap.
  • Identiteit en zelforganisatie van teams.
  • Ontwikkelingsfasen van teams met een breed palet aan interventiemethoden en aandacht voor de rolverdeling tussen teamleider, teamleden en teamcoach.
  • Interactievalkuilen van de teamcoach hoe hiermee om te gaan.
  • Begeleiden in lastige begeleidingscontexten en bij lastig gedrag van teams en individuele teamleden.

Organisatiecoaching

  • Kennismaking met de opdrachtgever, impact en valkuilen.
  • Inrichtingsmatrix van de organisatie en pijlers voor diagnose en verandering.
  • Oorzaken mislukken organisatieverandering en leerpunten.
  • Fasen in het veranderproces: menselijk, zakelijk en bestuurlijk. Convergeren van tempoverschillen.
  • Interventies voor structuur- en cultuurverandering.
  • Interventies op HRM-gebied.
  • Omgaan met organisatiedilemma's en politieke krachten.
  • Het creëren van verandercapaciteit en het omgaan met weerstand en tegenslag.
  • 2-daagse praktijkopdracht als sluitstuk.
Meer...
€6.375
ex. BTW
Beoordeling
9.0 (92)
Aangeboden door
Boeii
Onderwerp
Niveau
Post-HBO
Duur
De gehele opleiding heeft een doorlooptijd van een jaar. De afzonderlijke modules hebben een doorlooptijd van 3 maanden elk.
Looptijd
17 dagen
Taal
nl
Type product
opleiding
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Min: 6
Max: 12
Tijdstip
Overdag