Opleiding: HBO Online marketing (Online Zelfstudie)
Wil je uitblinken in de dynamische wereld van online marketing en merken laten groeien in het digitale tijdperk? Met de opleiding HBO Online marketing ontwikkel je een stevige basis in digitale marketing waarmee je effectieve campagnes opzet en resultaten maximaliseert. Je leert contentcreatie en contentmanagement zodat je relevante en aansprekende content maakt die jouw doelgroep bereikt en bindt. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) helpt je om websites beter vindbaar te maken, terwijl je met Search Engine Advertising (SEA) gericht en meetbaar adverteert voor optimale zichtbaarheid. Social media marketing beheers je om communities op te bouwen en merkbekendheid te vergroten. Daarnaast ontwikkel je vaardigheden in e-mailmarketing en marketing automation om gepersonaliseerde klantreizen te creëren. Data-analyse en webanalytics geven je inzicht in het gedrag van bezoekers en de effectiviteit van campagnes, waarmee je je strategie voortdurend verbetert. Je leert online reputatiemanagement zodat je het imago van organisaties beschermt en versterkt. Met kennis van e-commerce en conversieoptimalisatie zorg je dat bezoekers klant worden en omzet groeit. Strategisch online marketingmanagement stelt je in staat om online marketing slim te integreren in de bedrijfsstrategie. Kies voor HBO Online marketing en bouw aan een succesvolle carrière in het digitale marketingvak.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je beheerst de basisprincipes van digitale marketing en hun toepassingen
- Je ontwikkelt en beheert effectieve content voor diverse digitale kanalen
- Je optimaliseert websites en content voor zoekmachines (SEO)
- Je zet effectieve campagnes op met Search Engine Advertising (SEA)
- Je voert succesvolle social media marketingstrategieën uit
- Je past e-mailmarketing en marketing automation toe om klantrelaties te versterken
- Je analyseert data en gebruikt webanalytics voor verbeterde marketingresultaten
- Je beheert online reputatie en optimaliseert e-commerce en conversies
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Digitale marketingbasis- Definitie en scope van online marketing
- Digitale marketingkanalen
- Verschil tussen offline en online marketing
- Rol van data en analytics
- Digitale marketingstrategie
- Customer Journey en touchpoints
- Doelgroepanalyse online
- Contentmarketing principes
- KPI’s en doelstellingen bepalen
- Privacy en wetgeving (AVG)
Inhoud van Les 2
Contentcreatie en contentmanagement- Soorten content (tekst, beeld, video)
- Storytelling in digitale marketing
- SEO-vriendelijke content schrijven
- Contentplanning en kalender
- Contentmanagementsystemen (CMS)
- User-generated content
- Copyright en auteursrechten
- Interactieve en visuele content
- Contentdistributie en -promotie
- Analyseren van contentprestaties
Inhoud van Les 3
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)- Zoekwoordenonderzoek uitvoeren
- On-page SEO technieken
- Technische SEO basics
- Linkbuilding en autoriteit
- SEO-analyse tools gebruiken
- SEO voor lokale zoekresultaten
- Mobielvriendelijkheid en laadsnelheid
- SEO copywriting
- Monitoring en rapportage
- Trends in SEO (voice search, AI)
Inhoud van Les 4
Search Engine Advertising (SEA)- Principes van SEA
- Google Ads accountstructuur
- Zoekwoordenselectie voor advertenties
- Advertentieteksten schrijven
- Budgettering en biedstrategieën
- Targeting en segmentatie
- Conversietracking instellen
- Optimaliseren van campagnes
- Analyse van advertentieprestaties
- SEA integreren in bredere marketingmix
Inhoud van Les 5
Social media marketing- Overzicht social mediaplatforms
- Doelgroep en platformkeuze
- Organische versus betaalde social media
- Contentplanning voor social media
- Communitymanagement
- Advertenties op Facebook, Instagram, LinkedIn
- Influencermarketing
- Crisiscommunicatie op social media
- Social media monitoring en tools
- ROI meten op social media
Inhoud van Les 6
E-mailmarketing en marketing automation- Opbouw van e-mailcampagnes
- Segmentatie en personalisatie
- A/B-testen van e-mails
- E-maildesign en content
- Anti-spamregels en toestemming
- Marketing automation workflows
- Lead nurturing
- Integratie met CRM-systemen
- Resultaten meten en optimaliseren
- Trends in e-mailmarketing
Inhoud van Les 7
Data-analyse en webanalytics- Google Analytics configureren
- Basisbegrippen webanalytics
- Doelen en conversies instellen
- Analyse van bezoekersgedrag
- Rapportages maken en interpreteren
- Data-driven decision making
- A/B-testen en experimenten
- Privacy en dataveiligheid
- Dashboards bouwen
- Gebruik van BI-tools
Inhoud van Les 8
Online reputatiemanagement- Monitoring van online reputatie
- Omgaan met reviews en feedback
- Proactief reputatiemanagement
- Crisismanagement online
- Contentstrategieën voor reputatie
- Influencers en ambassadeurs
- SEO voor reputatiebeheer
- Juridische aspecten van reputatie
- Effect meten van reputatieacties
- Best practices en cases
Inhoud van Les 9
E-commerce en conversieoptimalisatie- Online verkoopmodellen
- User Experience (UX) design principes
- Conversiefunnels analyseren
- Gebruiksvriendelijkheid van websites
- Betaalmethoden en veiligheid
- Retargeting en remarketing
- A/B-testen voor conversie
- Verlatingspercentage verlagen
- Mobiele optimalisatie voor e-commerce
- Trends in e-commerce technologie
Inhoud van Les 10
Strategisch online marketingmanagement- Markt- en concurrentieanalyse
- Positionering en branding online
- Marketingplanning en budgettering
- Multichannel marketing integreren
- Innovaties en technologische ontwikkelingen
- Verandermanagement binnen marketingteams
- Juridische en ethische aspecten
- Samenwerken met stakeholders
- Evaluatie en bijsturing van strategie
- Rapportage aan management en stakeholders
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!