Opleiding: Verdiepingscursus passend onderwijs
Leer alles over de zorgplicht van scholen conform de Wet Passend Onderwijs
Inhoud
Inleiding en zorgplicht
Inleiding passend onderwijs
Leerlingdossier
Zorgplicht
WGBH/CZ
Medezeggenschap
Samenwerkingsverband
Maatwerkvoorzieningen
Toelaten, schorsen en verwijderen
Definities
Toelating
Toelatingsprocedure
Zorgplicht
Symbiose en proefplaatsing
Ordemaatregelen
Time-out
Schorsing
Verwijdering
Speciaal onderwijs en toelaatbaarheidsverklaring
Inleiding speciaal onderwijs
Cluster 1 en 2
Cluster 3 en 4 (toelaatbaarheidsverklaring tot het sbo en (v)s0)
Lwoo en praktijkonderwijs
Leerplicht en kwalificatieplicht
Recht op onderwijs
Doelstelling leerplicht(wet)
Verantwoordelijke persoon
Duur inschrijvingsplicht
Kwalificatieplicht
Taken en bevoegdheden
Vrijstelling leerplicht
Vervangende leerplicht
Verzuim
Thuiszitters
Sancties
Leerlingenvervoer en rechtsbescherming
Leerlingenvervoer
Rechtsbescherming
Strategie en aanpak onderwijsrechtzaken
Materiaal
Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvang je van ons het studiemateriaal.
Passend onderwijs in relatie tot de leerling
In de verdiepingscursus passend onderwijs komen alle relevante juridische aandachtspunten inzake passend onderwijs in relatie tot de leerling aan bod. In dat kader behandelen we onder meer de volgende onderwerpen: de zorgplicht van scholen conform de Wet passend onderwijs en de Wgbh/cz, de rol van de Geschillencommissie Passend onderwijs, de Landelijke bezwaaradviescommissie toelaatbaarheidsverklaringen en de Onderwijsconsulenten, alsmede strategie en aanpak bij geschillen. Zie het programma voor een uitgebreide beschrijving.
De verdiepingscursus passend onderwijs is bedoeld voor deelnemers meer willen weten over de rechtsverhouding tussen onderwijsvragers en onderwijsaanbieders in het kader van passend onderwijs.
Wet Passend Onderwijs
De zorgplicht voor passend onderwijs is de kern van de Wet Passend Onderwijs, die in 2013 in werking is getreden. Deze wet heeft als doel dat scholen op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier zo passend mogelijk onderwijs realiseren. Dit betekent dat scholen moeten onderzoeken of ze een leerling die extra ondersteuning nodig heeft zelf onderwijs kunnen bieden. Wanneer dit niet kan, die
Datum: 14 december 2026 10:00-16:30
WO
