Opleiding: Iris Academy: Master Management Leiderschap van Strategische Vernieuwing

Opleiding: Leiderschap van Strategische Vernieuwing

In een tijdperk van ongekende verandering en complexiteit staat effectief leiderschap centraal in het succes van elke organisatie. Onze nieuwe opleiding "Leiderschap van Strategische Vernieuwing" is een unieke opleiding voor bestuurders en managers die hun organisaties willen leiden naar een toekomst vol kansen en uitdagingen.

4x 2 dagen | Mc1 23-24 jan '25 | Mc2 20-21 feb '25 | Mc3 27-28 mrt '25 | Mc4 ntb|NIMA geaccrediteerd 25 PE-punten - Diploma Leiderschap van Strategische Vernieuwing €6.995* gehele opleidingsprijs | €1.750* losse Masterclass | Locatie: DoubleTree by Hilton, Royal Parc - Van Weerden Poelmanweg 4-6, 3769 MN Soestduinen

*Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw.

Ontwikkeld en begeleid door:

Rachelle van der Linden, Marco Derksen

Opleiding

Voldoet de opleiding aan jouw behoeften?

In deze spannende, onzekere tijden is het essentieel om je diepe bestaansrecht te doorgronden om in de toekomst relevant te blijven. In deze opleiding brengen we meerdere invalshoeken en inzichten van verschillende vernieuwingsexperts samen, met wie we de toekomst gaan verkennen en vormgeven. Zo leer je fundamenteel te vernieuwen.

En jij wil leren van de besten. “De besten” zijn de mensen die op hoog niveau in de praktijk werkten – en werken. De mensen die tegelijk boven de praktijk kunnen uitstijgen, en hun kennis en inzichten inspirerend overbrengen. Je wil leren van hen, sparren met hen, én hun verwante ervaringsdeskundigen en wetenschappers. Zo kun je je rugzak vullen met theorieën, inzichten, modellen en cases... Om vervolgens aan de slag te gaan!

Aan deze behoeften voldoet Iris in al haar opleidingen. Maar hoe draagt de opleiding “Leiderschap van Strategische Vernieuwing” specifiek bij aan jouw situatie en de problemen waar je tegenaan loopt? Je weet, ziet en voelt dat de wereld continu in verandering is. In onze samenleving is alles met elkaar verbonden, wat het afhankelijk, complexer en onzeker maakt. 

  • Hoe speel je hierop in en geef je vorm aan succesvolle vernieuwing in je
    organisatie? 
  • Wat vergt deze verandering van jou en je skills, als leider? 
  • Welke keuzes maak je voor je businessmodel, je organisatie en je
    concepten? 

Zit jij in een andere situatie, of met andere vragen en wil je weten of deze opleiding daarop aansluit? Neem dan zeker contact met ons op, wij zijn benieuwd naar jouw verhaal.

Wat levert het jou op?

In een wereld die gekenmerkt wordt door disruptieve technologieën, geopolitieke verschuivingen en veranderende maatschappelijke verwachtingen, is traditioneel leiderschap niet langer toereikend. Deze opleiding biedt u:

  • Diepgaande inzichten in de nieuwste leiderschapstheorieën en -praktijken

  • Praktische tools om complexe situaties te analyseren en strategische beslissingen te nemen

  • Een netwerk van gelijkgestemde leiders om ervaringen en best practices uit te wisselen

Voor wie?

Deze opleiding is ideaal voor senior marketeers, innovators, business developers, change agents, veranderaars, managers of teamleiders en andere senior executives die hun leiderschapsvaardigheden willen versterken en hun organisaties willen voorbereiden op de uitdagingen van morgen. Bereid u voor om uw leiderschapspotentieel te ontketenen en uw organisatie naar nieuwe hoogten te stuwen. Schrijf u nu in voor "Leiderschap van Strategische Vernieuwing" en word de leider die uw organisatie nodig heeft in deze turbulente tijden.

Wie verzorgen de opleiding?

“Leiderschap van Strategische Vernieuwing” wordt verzorgd door Rachelle van der Linden en Marco Derksen, met inspirerende gastsprekers uit de private en publieke sector. Rachelle en Marco zijn de ontwerpers, samenstellers en hoofddocenten van deze opleiding. Zij overzien het curriculum en begeleiden alle dagen. Tenminste een van hen is altijd aanwezig.

Rachelle en Marco trekken al twintig jaar samen op om organisaties tot fundamentele verandering te laten komen. Rachelle werkt intuïtief, inventief en vanuit een holistisch perspectief. Marco benadert transformatie vanuit een sociaal-technologische blik. De gedeelde factor? De overtuiging dat juist nú elke organisatie kleur moet bekennen. Zo hebben zij meerdere succesvolle vernieuwingen mogelijk gemaakt in o.a. het bankwezen, energie- en nutsbedrijven, telecom, media en zorg. In 2019 lanceerden zij Kleur bekennen – bepaal je koers met het organisatiekompas, een boek dat aan de grondslag ligt van deze opleiding. 

Programma

Dag 1 & 2 | 24 en 25 april 2025
Masterclass 1: Kleur bekennen & strategisch kompas 

  • Kennismaking (deepdive): inzicht in chaos en drijfveren van vernieuwing
  • Reflectie
  • Ontwikkelen van een nieuw organisatiekompas
  • Implementatie van het strategische kompas

Omschrijving: In een maatschappij die continu in beweging is, is helder onderscheidend vermogen steeds meer een randvoorwaarde voor succesvolle organisaties en authentiek leiderschap. Hoe kies je een heldere positie en waarom? Hoe zorg je voor een doorvertaling van dat onderscheidend vermogen, die heldere kleur, in alles wat je organisatie drijft en doet?

Strategische vernieuwing staat en valt bij een heldere kleur en zichtbaarheid daarvan. In deze tweedaagse masterclass staan de noodzaak en de stappen van het strategische kompas centraal. We geven inzichten en handvatten en laten je succesvolle implementaties hiervan zien. Een complete tweedaagse masterclass die iedere vernieuwer en manager een basis geeft om de organisatie vanuit de kern te laten groeien en bloeien. Met inspirerende topsprekers die in de praktijk succesvol hebben vernieuwd. Praktische inzichten, discussies met elkaar en volop praktische instrumenten om zelf je kompas te ontwikkelen.

Dag 1:

  • Kick-off en kennismaking (deepdive)
  • Inzicht in chaos en drijfveren van vernieuwing
  • Trends & ontwikkeling, duiding, chaos
  • Reflectie

Dag 2:

  • Ontwikkelen van een nieuw organisatiekompas
  • Zorg & gezondheid: de transitie van wereldse thema's
  • Methodieken voor herontwerp en plaatsing van het “Kleur bekennen”-kompas
  • Ontwerpen van je kompas: van-naar transitie, kernrol vastleggen

Op dag 1 sluit Anouk Beeren aan als gastdocent. Voor haar is Kleur bekennen vanzelfsprekend. Samen met Marco en Rachelle heeft ze digitalisering en heldere keuzes gemaakt bij Bidfood, maar vertelt ze ook hoe ze kleur bekend heeft bij Intergamma en nu als CEO bij Ibuyflowers. Een inspirerend verhaal!

Literatuur:

  • Rachelle van der Linden, Marco Derksen, Kleurbekennen, 2019
  • Artikelen en whitepapers (worden tijdens de masterclass gedeeld)

Dag 3 & 4 | n.t.b., september 2025
Masterclass 2: Leiderschap in tijden van AI 

  • Ethische dilemma’s van AI
  • Mensgerichte AI-toekomst
  • Leiderschapsvaardigheden in de context van AI

Omschrijving: In een wereld waarin AI steeds meer invloed heeft, is het cruciaal om de ethische dimensies van deze technologie te begrijpen. De 2-daagse Masterclass "Leiderschap in tijden van AI" biedt leiders van strategische vernieuwing de kennis en tools om hun organisaties voor te bereiden op de ethische uitdagingen die AI met zich meebrengt. Of het nu gaat om privacy, bias, of controleerbaarheid, deze masterclass biedt inzichten en praktische handvatten voor een ethisch verantwoorde integratie van AI in strategische besluitvorming.

Dag 1:

  • Introductie tot AI: Wat is het en waar staan we nu?
  • Ethische dilemma’s van AI
  • Reflectie op AI en ethiek

Dag 2:

  • Toekomst van AI: Hoe komen we tot een mensgerichte AI-toekomst?
  • AI in de praktijk: implementaties en casestudies
  • Wat vraagt AI van leiderschap?

Literatuur:

  • Bennie Mols, “Slim, Slimmer, Slimst”, 2023
  • Madhumita Murgia, “In de schaduw van AI”, 2024
  • Artikelen en whitepapers (worden tijdens de masterclass gedeeld)

Dag 5 & 6 | n.t.b. oktober 2025
Masterclass 3: Business model & vernieuwend leiderschap

  • Nieuwe markten en verdienmodellen
  • Community based organiseren
  • Inclusief kleurrijk leiderschap

Omschrijving: Deze masterclass richt zich op het omdraaien van traditionele bedrijfsmodellen en het ontdekken van nieuwe markten en verdienmodellen. Sociale, creatieve en technologische innovaties spelen een cruciale rol in het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Deelnemers zullen leren hoe ze hun organisatie kunnen transformeren en aanpassen aan de huidige markteisen door middel van vernieuwend leiderschap en strategische samenwerking.

Dag 1:

  • Businessmodel innovatie: Hoe draai je een bedrijfsmodel om?
  • Gesprekken met experts over nieuwe markten en verdienmodellen
  • Impact van sociale, creatieve en technologische innovaties

Dag 2:

  • Vernieuwend leiderschap en strategisch samenwerken
  • Nieuwe organisatiemodellen en community based organiseren
  • Interactief netwerk ontwerpen en balans tussen geven en ontvangen

Literatuur:

  • Rachelle van der Linden, Marco Derksen, Kleurbekennen, 2019
  • Patrick van der Pijl, Business Model Shifts, 2020 
  • Artikelen en whitepapers (worden tijdens de masterclass gedeeld)

Dag 7 & 8 | Data nog te bepalen
Masterclass 4: De toekomst van leiderschap

  • Fundamentele leiderschapsprincipes
  • Taoïsme en leiderschap in digitale transformatie
  • Reflectie en implementatie

Omschrijving: Deze tweedaagse masterclass combineert inzichten uit moderne leiderschapstheorieën en eeuwenoude Chinese wijsheid om leiders toe te rusten voor de uitdagingen van digitale transformatie. Deelnemers zullen niet alleen praktische vaardigheden ontwikkelen voor het leiden van digitale veranderingen, maar ook diepgaande inzichten verwerven in adaptief en evenwichtig leiderschap geïnspireerd door Taoïstische principes.

Dag 1:

  • Fundamenten van leiderschap
  • De noodzaak van nieuwe leiderschapsvaardigheden
  • Zelfbeoordeling van leiderschapsvaardigheden
  • Leiderschapsprincipes voor (digitale) transformatie

Dag 2:

  • Taoïsme en leiderschap
  • Het concept van Wu Wei in (digitale) transformatie
  • Succesvolle (digitale) transformaties
  • Reflectie en implementatie

Literatuur:

  • Hill, L. A., et al. (2022). "Collective Genius: The Art and Practice of Leading Innovation"
  • Lao Tzu. "Tao Te Ching" (vertaling naar keuze)
  • Artikelen en cases (worden tijdens de masterclass gedeeld)

Slotdag (voor wie alle masterclasses heeft gevolgd) 
Datum wordt nog vastgesteld

  • Finale: de belofte en het gaan DOEN!
  • Presentaties door de groep

Omschrijving: Deze finale dag is bedoeld voor deelnemers die alle masterclasses hebben gevolgd. Het programma van de slotdag zal gericht zijn op het recreëren van de geleerde kennis en vaardigheden, en de toepassing hiervan in de praktijk door middel van presentaties en groepssessies.

  • Finale: de belofte en het gaan DOEN!
  • Presentaties door de groep
  • Technieken van presentaties: bevlogenheid, lef, blokkades
  • Voorbereiding gerichte vernieuwing en vormgeving van de 'finale'

Kosten

  • Losse ‘tweedaagse’ Masterclasses: €1.750 (excl. 21% btw)
  • Totale opleiding inclusief slotdag: €6.995 (inclusief examendag, €500, excl. 21% btw)

Inclusief / Exclusief

De Masterclass is inclusief literatuur, catering op beide dagen en een diner op de eerste dag. Overnachting en ontbijt zijn niet inbegrepen. Wel is er voor deelnemers de mogelijkheid zelf overnachtingen te boeken bij het Hilton Soestduinen via reservations.soestduinen@hilton.com. Voor vragen kunt u een email sturen naar info@irisacademy.nl of bel 06-82006162.

Locatie

Buitenplaats Doornburgh

Meer...
€6.995
ex. BTW
Aangeboden door
NIMA
Onderwerp
Niveau
Post-HBO
Looptijd
2 dagen
Taal
nl
Type product
training
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Min: 10
Max: 50
Tijdstip
Overdag, Avond