Opleiding: MBO Retailmanagement (2 dagen) - (Bootcamp)
Algemene beschrijving:
Ben je werkzaam binnen de retail en wil jij doorgroeien naar een leidinggevende functie? Of ben je wellicht al manager van een retail onderneming en wil jij je kennis en vaardigheden verbreden? Dan is deze opleiding de juiste keus voor jou. Gedurende deze 1-jarige opleiding behandel je theorie omtrent inkoopbeheer, werken met financiën, persoonlijke effectiviteit en communicatie en planning binnen een organisatie. Op deze manier beschik je na het volgen van de opleiding over brede kennis van dit vakgebied. Vaktermen als communicatiekanalen, inkoopbeleid, taakverdeling, feedback geven en timemanagement komen aan bod.
Doelgroep:
Deze opleiding is ontwikkeld voor (startende) ondernemers, filiaalmanagers, leidinggevenden of winkel medewerkers die ambitie hebben om door te groeien naar een leidinggevende functie.
Voorbereiding:
Het is raadzaam om je vooraf in het onderwerp te verdiepen, zodat je tijdens opleiding de tijd optimaal kunt benutten om beschikbare theorie en je eigen praktijkvoorbeelden te kunnen opnemen. Ook is het belangrijk vooraf je persoonlijke leerdoelen te bepalen zodat je deze mee kunt nemen naar de opleiding. Alle MBO opleidingen duren 1 of 2 dagen (zie naam opleiding) en worden verzorgd door een professional uit het vakgebied.
Onderwerpen:
De opleiding bestaat uit verschillende modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.
Module - MBO Salesmanagement
- Het communicatiesproces
- Klantcontacten
- Vraagtechnieken
- Koopgedrag consumenten
- Koopgedrag organisatie
- Beïnvloeden van koopgedrag
- Salesorganisatie
- Sales- en accountplanning
Module - MBO Marketingmanagement
- Het marketingproces
- Marktonderzoek
- Marketingmix
- Businessmarketing
- Online marketing
- Retailmarketing
- Relatiemarketing
- Dienstenmarketing
Module - MBO Werken met Financiën
- De basis van werken met financiën
- Analyses en budgets
- Commerciële berekeningen
- Kosten en opbrengsten
- Liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit
- Integrale kostprijs
- Vaste- en variabele kosten
- Balans en de Winst- en Verliesrekening
Module - MBO Planning en Organisatie
- De basis van planning en organisatie
- Korte-, middellange- en langetermijnplanning
- Planning en controle
- Workshop: Planning in de praktijk
- Afdelingsplan in relatie tot taakverdeling
- Sturen op prestaties
- Uitvoeren van verbeteracties
- Vormen van planning
Leerdoelen:
- weet je hoe je een salesplanning kunt opstellen
- ben je in staat het koopgedrag te beïnvloeden
- kun je het VOCATIO-model toepassen
- heb je inzicht in het AIDA-model
- heb je inzicht in retailmarketing
- ben je in staat de marketingmix toe te passen
- kun je een online marketingplan opstellen
- ben je in staat relatiemarketing toe te passen
- heb je inzicht in de balans en de winst- en verliesrekening
- weet je hoe je een integrale kostprijs kunt berekenen
- ben je in staat om te sturen op vaste- en variabele kosten
- kun je sturen op liquiditeit en solvabiliteit
- weet je hoe je een termijnplanning kunt opstellen
- ben je in staat om met een afdelingsplan te werken
- weet je hoe je kunt sturen op prestaties
- ken je de uitgangspunten voor planning en controle
Diploma:
Tijdens de opleiding schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case. Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht. Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van Holland Opleidingen Groep digitaal.
Studiekosten:
Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief. Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
Over ons:
Bij Holland Opleidingen - Bootcamp geef jij een flinke boost aan je kennis en ervaring, binnen het door jou gekozen vakgebied. Binnen een tijdsbestek van 1 of 2 dagen volg jij een volledige opleiding. Zo heb je geen langdurige trajecten meer waar je veel tijd aan besteedt.
