Opkomende economieën worden geduchte tegenstanders van het westen

Actueel

Spelers uit de opkomende economieën zullen geduchte tegenstanders worden van die in de volwassen markten. Een belangrijke reden hiervoor is dat de opkomende economieën sneller uit de recessie komen dan hun westerse evenknieën.

Een andere reden is dat de recessie de emerging markets later trof dan de geïndustrialiseerde landen, waardoor ondernemingen de tijd hadden om hun strategieën aan te passen. Niet alleen verbeteren en innoveren ze hun operaties op een agressieve manier, nu hun afzetmarkten plots wegvallen focussen ze op hun thuismarkten en markten in de regio. En dus op een immens segment van consumenten met lage inkomens. Daarbij worden ze stevig geholpen door hun regeringen.

Westerse ondernemingen krijgen dan ook te maken met welhaast tektonische verschuivingen van het speelveld. Emerging markets worden steeds minder afhankelijk van het westen. Het westen zal moeten reageren door duurzamer te ondernemen en te blijven focussen op emerging markets.

De nieuwe businessmodellen
Businessinnovaties in opkomende economieën zullen ook de rijke landen veranderen. En hoewel er al eerder verstorende technologieën of businessmodellen (zoals het Toyota productiesysteem) uit het Verre Oosten naar hier overwoeien, zijn er vier redenen waarom de ontwikkelingen ditmaal sneller zullen gaan en een grotere impact zullen hebben.

  • Allereerst zullen bedrijven sneller expanderen door fusies en overnames. De Japanse giganten uit de jaren negentig groeiden voornamelijk organisch, dat is er nu niet meer bij.
  • Een tweede reden wordt gevormd door de enorme omvang van de opkomende economieën in vergelijking met die van Japan destijds. De `exportmachine` van de emerging markets wordt gedreven in welhaast elke denkbare sector.
  • De derde reden heeft te maken met de handelsvolumes waarom het gaat. Opkomende landen zijn vooral op zoek naar markten waar ze grote kwantiteiten kunnen afzetten. Dit omdat hun nettomarges zo laag zijn, dat ze het van omvang moeten hebben.
  • Een laatste reden is dat de beste westerse bedrijven zich in de emerging markets gecommitteerd hebben. Deed Henry Ford de Japanse auto`s nog af als `die blikken doosjes', voor innovatie kijken de sterkste westerse spelers tegenwoordig naar de BRIC-landen.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten uit andere media.
Bron: Express

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Strategie