"Nieuwjaarsborrels hebben geen enkel nut"

Columns

De nieuwjaarsreceptie is passé. In ieder geval in het bedrijfsleven, blijkt uit een inventarisatie van BNR bij Nederlandse bedrijven. Een informele bijeenkomst met een kopje koffie, maar zonder lange speech van de baas is dit jaar de trend. In BNR Topic was daarom afgelopen maandag 5 januari 2015 de stelling: “Nieuwjaarsborrels hebben geen enkel nut”. Als zogenaamde ‘topic expert’ werd ik in de uitzending bij Tom van ’t Hek gevraagd om op deze stelling te reageren. Bij deze mijn antwoord op deze stelling. En ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen hierover.

Mijn antwoord was en is: “Oneens”. Echter ik had daar wel een nuance op vanuit twee perspectieven om het zwart-wit te maken. Als de directeur of manager denkt dat hij op de spreekwoordelijke zeepkist eens het ‘volk’ moet toespreken en de meute hiermee in beweging gaat brengen richting de doelen uit zijn of haar managementcontract, dan heeft de Nieuwjaarsborrel weinig zinnige betekenis. Maar wordt het ingestoken als een moment om te reflecteren op het afgelopen jaar (zowel de successen als de lastige momenten) en vooruit te kijken naar het aankomende jaar, een sociaal en verbindend moment tussen de mensen, het speels insteken en verbinding maken met het ‘waarom de organisatie op aard is’, dan heeft het zeker nut.

Hierna reageren luisteraars op de stelling, hierbij een kleine greep uit hun reacties. “Helemaal mee oneens. Het geeft juist de mogelijkheid om het personeel te binden, je hoort nog eens wat, het is gezellig en het is een geschikt moment vanuit de directie om te vertellen wat ze van plan zijn”. “Het moet blijven, want ze geven bij ons een overzicht van de bedrijfscijfers en de visie op het komende jaar, ik zit in de transport en dan is dat verhelderend.” Vervolgens kwam de redactie aan het woord om de online poll-status te vertellen van de reacties. In de poll was 2/3 het oneens met de stelling. Wie “eens” waren gaven geen toelichting, dus het bleef gissen naar hun argumentatie. De laatste reactie was “oneens, het is een goed moment van terugkijken en vooruitkijken, en naast dat de directie en het management hun verhaal vertellen laat de medewerkers ook aan het woord. ” Vervolgens mocht ik dan nogmaals op deze antwoorden reageren, ik had er niet veel aan toe te voegen want we waren het blijkbaar eens in het oneens zijn. Mijn enige toevoeging was dat Thijs Homan vaak praat over ‘ideeënseks’ en de sociale besmetting van ideeën tussen de mensen. Hier ligt naar mijn mening de ware kracht van een Nieuwjaarsborrel, geef dus vooral vrij spel aan het seksen van ideeën.

Als je nieuwsgierig bent, hier de link naar het BNR-fragment.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>