Het nieuwe werken is al lang geleden begonnen

Columns

Laatst sprak ik een gewaardeerde adviseur waarmee ik intensief had samengewerkt bij een eerdere opdrachtgever die me vertelde dat hij zijn omvangrijke consultancyfirm na een groot aantal jaren had verlaten om nu als ZP-er verder door het leven te gaan. Geen gedoe meer met urenstaten, targets, eindeloze interne vergaderingen en andere narigheden. Lekker vrij, gewoon als professional waarde creëren voor klanten. Toen ik ‘m vroeg of hij nog een leuk afscheid had gekregen van zijn baas als waardering voor al die jaren ploeteren voor die firma viel ons gesprek wat stil. Het afscheid had plaatsgevonden bij de koffieautomaat in aanwezigheid van een paar collega’s die toevallig in huis waren. Geen wittafellaken met een lekker wijntje, geen ambiance met warme woorden, geen cadeautje, gewoon een warme hand en een vers kopje koffie uit een plastic bekertje. Uit die automaat, jawel. Van je-hela-hola-houd-er-de-moed-maar-in dus. Maar wel uiterst gênant natuurlijk!

Maar wat ook bleek is dat deze consultancyfirm - en daar zijn ze helemaal niet zo ontzettend uniek in - nauwelijks enige aandacht besteedde aan haar alumni. Als je weg bent, dan besta je blijkbaar ook niet meer. Wonderlijk, want in toenemende mate lees je steeds meer over netwerkorganisaties. Over virtuele clubs waarin men elkaar de bal toespeelt. Omdat men elkaar kent en samen een verleden deelt. En realiseer je dan maar eens hoe waardevol je voormalige collega’ kunnen zijn voor de business! Zo is algemeen bekend dat McKinsey het merendeel van haar opdrachten verwerft via haar alumni. Voormalige collega’s dus die niet meer bij hen op de payroll staan. Je begrijpt zeker wel dat zo’n organisatie de oud collega’s koestert en ze ook maximaal betrekt bij de business in een soort van outer circle. En dat dan ook onderhoudt natuurlijk. Ander voorbeeld zijn postdoctorale opleidingen die het in het huidige tijdsgewricht ook niet altijd even makkelijk hebben om voldoende nieuwe aanwas te krijgen. Oplossing: zet een paar van je alumni die het écht hebben gemaakt als een held in de kijker. Creëer een podium voor hen. In de sfeer van ‘mede dankzij onze knowhow is dit resultaat bereikt’. En dat spreekt aan, want iedereen wil dat succes bereiken, of niet soms?

Interessant is dus de vraag wat ons toch weerhoudt om blijvend te investeren in contact met onze voormalige collega’s. Het kost namelijk nauwelijks iets en levert ongelofelijk veel op. Zeker als je die ex collega’s - en dan kan nu met de huidige techniek – de mogelijkheid biedt om ook met elkaar de onderlinge contacten te revitaliseren. Dan ontstaat er een soort van beweging. Deloitte heeft dat goed begrepen. Daar is recent het agendapunt ‘alumni’ maar weer eens prominent op de managementagenda gezet. En er wordt ook écht werk van gemaakt. Resultaat is een aparte site met al bijna meer dan 1.000 voormalige collega’s. Moet je eens kijken wat daar de spin-off van is!

Kort & goed: laten we ons realiseren dat de transitie van de klassieke traditionele organisaties naar de meer virtuele netwerkorganisatie al lang geleden is begonnen. Die oud collega’s kunnen bijzonder waardevol zijn voor jouw businessmodel! Het is immers bewezen dat alles wat je aandacht geeft tot bloei komt.

Zie ook in de kennisbank van ManagementSite het onderwerp Acquisitie.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Peter Vlaanderen
Lid sinds 2009
Helaas is dit de waarheid voor een deel van de (consultancy)firms. Hierbij geldt in mijn optiek in het bijzonder dat binding van alumni, begint bij binding tijdens het dienstverband.

Anders gezegd, investeren in je alumni netwerk is alleen zinvol als je ook (voldoende) geïnvesteerd hebt in je alumni tijdens hun dienstverband. Zo niet of onvoldoende, dan zullen je alumni netwerkborrels niet uitblinken in ruime opkomsten.

Of moeten we de virtuele alumni netwerken vanuit een ander business model gaan benaderen...? Investeren in je medewerkers, nadat ze uit dienst zijn gegaan...?

Meer over Organisatieadvies en consultancy