Channels

Netwerken begint met luisteren. We hebben twee oren en één mond. Gedraag je daar ook naar! Zes tips.

Laat ik het nu maar opbiechten, want vroeg of laat komt het toch aan het licht … In een grijs verleden heb ik eens in een artikeltje de woordspeling ‘net werken’ gebezigd. Ziezo, dat is eruit. Tot mijn verdediging kan ik enkel aanvoeren dat het grapje nog nauwelijks eerder was gehoord. Netwerken was toen hartstikke nieuw en hot. Inmiddels weet iedere ondernemer hoe belangrijk het is te werken aan een netwerk. Zeker in deze tijd, waarin we het allemaal hard te halen hebben. ‘Oh ja, ik moet gaan netwerken’. Kijk, maar zó werkt dat dus niet!

Zo langzamerhand heb ik net zo’n hekel aan het woord netwerken als aan die oubollig woordspeling. Omdat netwerken maar al te vaak verwordt tot een verwoede poging om te scoren. Hoe meer visitekaartjes hoe beter. What’s in it for me? leidt tot het genante tafereel van de accountmanager die – op pad gestuurd door zijn directeur – al over mijn schouder naar een volgende prooi spiedt, zodra ik hem mijn visitekaartje heb overhandigd. Had ik kunnen weten na diens obligate opening Alles goed?

Netwerken werkt, als je de juiste basishouding hebt. Hoe kan ik iemand helpen? Welke meerwaarde kan ik iemand bieden?

Lees ook:

Het nieuwe werken is al lang geleden begonnen

Misschien gewoon door Ellen in contact te brengen met Maarten, die iets voor haar kan betekenen. Ellen blij, Maarten blij en ik blij. Want nu zit ik niet bij één, maar bij twee mensen tussen de oren. Bovendien is het leuk om een ander te helpen.

Netwerken is niet making money, maar making friends. En dat begint met luisteren. We hebben twee oren en maar één mond. Gedraag je daar dan ook naar! Probeer oprecht en waarachtig te achterhalen wat je voor een ander kunt betekenen. Daarbij helpt het als je je goed voorbereidt. Wie op de deelnemerslijst van het seminar zou je nu echt eens willen spreken? Is de tafelschikking van het diner bekend? Wie wordt je tafeldame of –heer? Misschien staat die wel op LinkedIn of wieowie.nl.

LinkedIn is trouwens een fantastische tool als je contacten wilt onderhouden. Een digitale rolodex, waarin je gegevens heel makkelijk up to date houdt. Kan dat vergeelde visitekaartje de prullenbak in. (By the way … voeg je me even toe? http://www.linkedin.com/in/jorisvanderwaart).

Netwerken is leuk, want making friends is leuk. Iemand verder helpen is leuk. Tenminste, als er een klik is. Een bepaalde chemie, van waaruit je een relatie kunt uitbouwen. Een one night stand brengt niemand verder. Netwerken hoort het begin te zijn van een langdurige relatie en het kost tijd voor je zover bent.

Haastige spoed is zelden goed. Meer nog, haastige zaken zijn zelden leuk, belangrijke zaken hebben zelden haast. En daar draait het uiteindelijk toch om, nietwaar? Om belangrijke, leuke zaken!

En zo is het maar net (zes tips voor niks)

1. Netwerken is géén sales activiteit

2. Toon oprechte interesse; twee-derde van je tijd luisteren, een-derde vertellen

3. Niet kwantiteit, maar kwaliteit telt

4. Wie goed doet, goed ontmoet; dus éérst brengen, dan halen

5. Bereid je voor; kijk op LinkedIn of wieowie.nl met wie je in contact komt of wilt komen

6. Wat snel komt is snel weer weg; neem de tijd om een relatie uit te bouwen

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Joris,

Leuk stuk, leuke tips, maar . . .
Leg even uit als je wil. Voor het gemak nemen we een gesprek van 3 minuten. Ik praat 1 minuut en luister twee minuten. Hij heeft dan 2 minuten gepraat en 1 geluisterd. Toch?

Als we BEIDEN jouw raad opvolgen zijn we bij gelijkblijvende tijd geruisloos het Quantum Mechanica tijdperk gegleden, waarbij twee uitkomsten heel gewoon zijn. Even serieus: hoe zie je dat? Een tweemaal zo lang gesprek? Als je daarbij hetzelfde doet . . . enzovoort

Jos Steynebrugh

Allereerst: leuk stuk, goede insteek en eens!

in reactie op de vraag van Jos: volgens mij gaat het meer om de basishouding…nadruk ligt op luisteren…dat praten gaat bij de meesten vanzelf. Mijn inschatting: volg de een derde/twee derde richtlijn. Als je gesprekspartner dat ook doet, zul je naar alle waarschijnlijkheid op 50-50 uitkomen.
Daj van der Woude

Hoi Jos en Daj,

Bedankt voor jullie leuke reactie. Ook via de mail en via LinkedIn krijg ik veel spontane, enthousiaste reacties. Daar doe je het voor.

@Jos: ik heb even nagedacht over je vraag… afhankelijk van wat je wil bereiken is het – bijvoorbeeld in de rol van verkoper – erg belangrijk om te luisteren, om vragen te stellen vanuit oprechte interesse en om de ander de aandacht te geven en te laten praten.

De meeste mensen die een gesprek als positief en prettig ervaren zijn zelf het meeste aan het woord geweest. Dus als je een opmerking krijgt zo van ‘goh, bedankt voor het leuke gesprek’ dan is de kans groot dat je gesprekspartner het meeste aan het woord is geweest.

Over het algemeen vinden mensen het heerlijk om (over zichzelf) te praten. Met die wetenschap kun je dus in je rol van verkoper je voordeel doen.

Ik denk overigens dat het in de liefde net zo werkt. Stel je ziet een leuke dame… dan kun je er voor kiezen om meteen honderduit te gaan vertellen over wie je bent, wat je doet, wat je hobby’s en interesses zijn etc. etc. maar de kans is dan groot dat je bot vangt. Je vind jezelf nogal belangrijk door zoveel over jezelf te praten en de kans is groot dat je dingen zegt of roept die nu niet bepaald in goede aarde vallen. Daarvoor ken je je gesprekspartner onvoldoende. Door oprechte interesse te tonen, aandacht te schenken en de dame te laten praten gaat zij zich belangrijk en gewaardeerd voelen. Niet dat ik veel verstand heb van het verleiden van vrouwen – ik ben maar een simpele marketeer – maar zo werkt het wel. Geloof ik.

Spreken is zilver, zwijgen is goud. Dus afhankelijk van wat je met een gesprek wil bereiken hou je in meerdere of mindere mate je mond. Aangezien ik zelf nogal nieuwschierig ben aangelegd is luisteren en het stellen van vragen bij mij een gewoonte, een tweede natuur geworden. En daar word je over het algemeen veel wijzer van want het is mijn ervaring dat iedereen een mooi verhaal te vertellen heeft. Ik wens je veel gouden momenten toe!

Joris,
Dank voor je serieuze reactie op mijn grappig bedoeld, maar wel met serieuze ondertoon, plaagstootje .

Ik moest direct denken aan toepassing van Neuro Linguistic Programming (NLP was erg populair in de jaren ’80 tot ’90) in verkoopgesprekken of onderhandelingen. Als daarbij twee mensen tegenover elkaar komen te zitten die beiden hetzelfde kunstje hebben geleerd (en dat natuurlijk onmiddelijk van elkaar dóór hebben), dan moet een lachbui het gevolg zijn. Dan is het ijs gebroken en kun je direct doorstoten tot waar het eigenlijk over gaat: wat kunnen we voor elkaar betekenen.

Groet,
Jos Steynebrugh

Toon alle 4 reacties
x
x