Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Interessant thema en discussiestuk
Wat echter niet uit de verf komt is de reden waarom externen worden ingeleend. Dikwijls is het niet een tekortkoming in kennis, maar een politieke daad: de manager ”die het ook niet meer weet’ en aan zijn superieuren wil tonen”dat hij er toch echt wat aan doet’. Als de extern adviseur vervolgens zijn werk niet goed doet is het duidelijk op wie de schuld kan worden geschoven…..

interessant om te zien dat de invloed wel meevalt, en dat het financiele aspect niet dominant moet zijn. Ook goed opdrachtgeverschap is belangrijk. Het blijft een worsteling, maar dit artikel biedt wel goede aanknopingspunten.

Goed verhaal, geeft werkelijkheid prima weer.

De tamme reacties op dit artikel lopen tamelijk in de pas met de reacties uit de adviesmarkt op dit onderzoek (ten tijde van verschijning!). Zeker in een periode waarin de branche onder druk staat, en nu ook overheden de opdrachtkraan dichtdraaien (ondanks het koddige feit dat nu juist de LPF extern advies schijnt te overwegen!). Het lijkt wel of iedereen zo snel als mogelijk wil vergeten dat dit toch even groots opgezette als prestigieuze project/onderzoek heeft plaatsgevonden. Wellicht komt dit door de uitkomst, dat zich als volgt kort laat samenvatten: het is erg, maar het had veel erger gekund, dus daarom valt het eigenlijk reuze mee! Met andere woorden: men zal wel iets anders verwacht hebben. Niet een uitkomst die in essentie de ‘aangevlogen route’ als prima bestempelt. En laten we ook wel wezen: 75 procent is tevreden (in meer of mindere mate), 25 procent is dat niet – zo blijkt uit het onderzoek.
Wat betreft mijn inhoudelijke commentaren en kanttekeningen, verwijs ik graag naar een eerder gepubliceerde mening op de website http://www.nobodys-business.com, onder de button meningen (Overheid en Organisatieadvies).

Het onderzoek geeft een scherp beeld van een groot aantal aspecten van de kwaliteit van organisatieadvieswerk. De communicatie vooraf en aan het begin van een adviesopdracht tussen opdrachtgevers en adviseurs is cruciaal voor een bevredigend verloop van de opdracht.
In het bedrijfsleven is dat usance.
Bij de overheid hebben we te maken met aanbestedingen, waarbij het contact tussen opdrachtgever en opdrachtnemer niet op natuurlijke wijze verloopt.
Gelukkig wordt door competitive dialogues te gebruiken, de kwaliteit van de vraag enorm worden verbeterd.
Een open dialoog en een open contact met de markt werkt toch beter.

Toon alle 5 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of