Mis(baar)management.

“Laat die opdracht maar de deur uit gaan. En betreffende je tweede vraag; daarover bel ik je zo terug”. Die zakelijkheid en GSM vallen een beetje uit de toon in deze omgeving. Zon, zee, zwembad en palmen. Kortom, Mallorca op zijn best. Verbaasd kijk ik naar de verbrande bleekscheet in zwembroek, die na het telefoongesprek hectisch naar het appartementengebouw loopt. Een deel van de zonaanbidders kijkt bewonderend, het grootste deel gelukkig gewoon verwonderd.

Gedreven door testosteron demonstreren ze mobiel hun macht en zeggenschap. Mannen op niveau, die tijdens hun vakantie elke dag even contact hebben met hun medewerkers. Of die gebeld worden door hun medewerkers. Nog beter! Het geeft een gevoel van onmisbaarheid en macht. Stel je eens voor dat de zaak in die drie vakantieweken gewoon zou doordraaien. Business as usual. Misbaarheid…de nachtmerrie voor elke rechtgeaarde manager.

Nog erger is het wanneer hij – net terug van vakantie - ontdekt dat binnen één van zijn dertig afdelingen het proces spaak loopt omdat iemand van zijn vijfhonderd medewerkers met zomergriep in bed ligt. Het zal toch echt niet zo zijn, dat iemand onmisbaarder is dan the boss himself.

Hij roept direct een verbeterteam bijeen en draagt een analyse op van deze procesverstoring. Neutrale kernvraag: Hoe kunnen we zoveel mogelijk persoonsgebonden kennis van onze medewerkers ter beschikking krijgen van het bedrijf? Er worden analyses en opleidingsplannen gemaakt. Natuurlijk worden er verbeterplannen geschreven. Vervolgens wordt een procedure geformuleerd, die hij krachtdadig goedkeurt en omgaand met zijn tweede echelons management communiceert.
Tevreden overziet hij het slagveld. Dat heeft hij goed geregeld. Dat is pas echt managen.
Over een jaartje kan hij tijdens de volgende vakantieperiode evalueren of de procedure functioneert.

Het is een kwestie van geduld en nog maar negenenveertig weken doorbijten, want dan staat zijn volgende vakantie weer gepland…

Carl Jacobi is adviseur en interimmanager. Hij heeft ruime ervaring met het (her) structureren van facilitaire organisaties in onder andere de gezondheidszorg. Vanuit zijn initiele inkoopexpertise werkt hij met activity based cost- en levensduurkostmodellen. Deze zijn een bijzonder effectief antwoord op de aanstaande "maatstafconcurrentie" veranderingen in de gezondheidszorg. Hij beschikt over benchmarkgegevens betreffende facilitaire kostprijzen en heeft de tools om processen marktconform te maken, dan wel deze uit te besteden.

Kernbegrip: "Naar menselijke maat!".

www.geneeshuis.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Carl,
eerstens G.E.N.O.T.E.N. van je humoristische, maar zéér herkenbare, beschrijving. Of ik er zelf bij was. Alleen al door het lezen wordt ik pissig op die bobo's die niet snappen dat het heelal niet zit te wachten op hun wel héél belangrijke bijdrage. Moet natuurlijk op een terras, anders heb je geen "bewonderaars".

Tja, na het rookvrij maken van de horeca wellicht het mobielvrij maken? Ik zie het al voor me: verbodsborden met een rode rand en streep door het mobieltje. Héérlijk.

Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer