Managers - ook eigenwijze professionals - hebben jou nodig.

Columns

Professionals managen valt vaak niet mee. Hoogopgeleiden weten het vakinhoudelijk vaak beter dan hun manager. Maar voor teamwork en interactie met de buitenwereld kunnen ze vaak niet zonder.

Laatst speelden we een bedrijfssimulatie met groepen professionals. Iedereen was druk bezig, tot halverwege het spel een manager werd geïntroduceerd. Meteen gingen de spelers achterover hangen en lieten ze het werk over aan de manager. Om ook nog eens al zijn inspanningen van negatief commentaar te voorzien.
In de werkelijkheid gaat het vaak net zo.
Niet vreemd dus dat we meer en meer onthechting zien in het gedrag van managers van professionals. Er wordt weinig gecommuniceerd, er is weinig betrokkenheid en zelden wordt het functioneren van de teamleden opbouwend besproken.

Managers durven niet meer dichtbij hun professionals te staan. Er zijn zelfs managers die er alles aan doen om niet in de fysieke nabijheid van hun teamleden te zijn, en die zoveel mogelijk managementtaken afhandelen via e-mail. Zo spannend is het kennelijk geworden.

Maar professionals zijn niet alleen die zelfstandig opererende toppers. Ook de eigenwijze hoogopgeleiden hebben onzekerheden, scherpe kanten en al dan niet reële verwachtingen en zorgen. Bovendien zijn ze belangrijke spelers in de organisatie en hebben ze een grote impact op de mensen om hen heen: collega’s, klanten, patiënten, noem maar op.

Veel professionals zijn gericht op hun eigen prestaties, ze hebben minder aandacht voor teamwork of interactie met anderen waarmee ze te maken krijgen binnen hun organisatie. Daardoor is lang niet elke professional continu in staat om op een goede, constructieve manier om te gaan met dagelijkse intermenselijke uitdagingen. Ze hebben coaching nodig, begeleiding, grenzen moeten bewaakt worden en de weg gewezen. Laat dat nu net de taak van de manager zijn.

Elf tips voor managers van eigenwijze professionals

  1. Blijf kritisch op jezelf: hoe is het contact met je teamleden? Zorg dat je het contact herstelt waar dat minder is.
  2. Blijf niet hangen in je comfortzone en zoek het contact op. Weersta elke verleiding om op afstand te werken van je team.
  3. Ga conflicten niet uit de weg, ook conflicten zijn contact. Blijf wel constructief.
  4. Maak onderscheid tussen gewenst gedrag, ongewenst gedrag en grensgedrag.
  5. Feedback werkt het beste als het gegeven wordt dicht op de prestatie of het gedrag. Wacht nooit te lang met terugkoppelen.
  6. Vraag om feedback over jezelf, maar laat je niet veroordelen of in de hoek zetten. Neem zichtbaar actie op verbeterpunten, zoals je dat ook van teamleden verwacht.
  7. Zorg dat je een open communicatiekanaal blijft tussen je team en de hogere echelons in de organisatie.
  8. Laat aan je team zien dat je hun belangen, zorgpunten en inzichten helder uiteenzet bij hoger management.
  9. Zorg ervoor dat je achter de beslissingen staat, of er in elk geval mee kunt leven, die jij van hogerhand aan je team moet communiceren. Zo niet, dan verlies je snel de geloofwaardigheid bij je team.
  10. Positieve communicatie: zoek altijd naar het positieve, motiverende in elke situatie en benoem dat.
  11. Laat je niet leiden door angst. Moed is niet de afwezigheid van angst, maar het besef dat iets anders belangrijker is.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Professionalisering