Met de publicatie "Blauwe Oceaan Strategie" introduceerde Kim en Mauborgne (2005) in nieuwe benadering voor het realiseren van een unieke strategische positie met optimale waardecreatie. Huidige waardecreatie is veelal gericht op bestaande markten waar de concurrentiestrijd groot is. Deze situatie verwijst naar de rode oceaan strategie. De regels van het concurrentiespel zijn bekend en ondernemingen proberen een groter marktaandeel te veroveren. Naarmate de markt voller wordt is het vooruitzicht op de winst en groei kleiner. Producten worden steeds minder gedifferentieerd en de markt kleurt steeds roder door de moordende concurrentie.
Waardecreatie op onaangeboorde (nieuwe) markten verwijst naar de blauwe oceaan strategie. Er is sprake van creatie van consumentenvraag met kansen voor een zeer rendabele groei. Sommige blauwe oceanen worden gecreëerd buiten de grenzen van bestaande markten, maar de meeste zien we binnen de rode oceanen. Blauwe oceanen ontstaan doordat ondernemingen de bestaande grenzen van product/markt combinaties uitbreiden zoals Cirque du Soleil deed. Cirque du Soleil combineerde het plezier en de spanning van het circus werd gecombineerd met de intellectuele verfijning en artistieke rijkdom van het theater. Door als eerste onderneming succesvol de grens tussen theater en circus uit de weg te ruimen creëerde Cirque du Soleil niet alleen waarde voor de circusklanten, maar ook voor de niet-circusklanten: volwassen theaterbezoekers.
Een ander voorbeeld is de groots en interactief opgezette optredens van André Rieu en zijn orkest. Mensen willen wel klassieke muziek horen maar zien er echter tegenop om in 3 delig kostuum of in cocktailjurk naar de rug van een dirigent te kijken. De aanpak van Rieu is uniek en trekt wereldwijd volle pleinen en stadions met normale mensen in normale kleren maar wel zeer enthousiast.
In blauwe oceanen is de concurrentie nauwelijks relevant, omdat de strategische positie uniek is. Ook liggen de spelregels nog niet vast omdat er geen sprake is van echte concurrentie. Blauwe oceanen zijn niet direct vergelijkbaar met niche markten. Een nichemarkt is een specifiek, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt en kent hierdoor minder concurrentie dan de hoofdmarkt.
Aan de blauwe oceaan strategie kan ook een groene tint worden toegevoegd. De groene tint duidt op innovaties die bestaande milieuonvriendelijke producten en diensten vervangt door significant milieuvriendelijke producten en diensten met significant hoge waardecreatie. De product innovatie "EcoGloveTM" is een goed voorbeeld van het combineren van een blauwe en een groene oceaan strategie. De waardecreatie die de EcoGlove met zich meebrengt is enorm. De innovatie van opnieuw te gebruiken latex handschoen (tot 7 keer) in plaats van eenmalig te gebruiken latex handschoenen, heeft geleidt tot een blauwe oceaan met onbetwiste marktruimte met een sterke groene tint. De EcoGlove levert uitstekende kwaliteit tegen lagere kosten, betere marges en verminderde invoerlasten. Tegelijkertijd leidt de EcoGlove tot betere kwaliteitsbeheersing en neemt de afvalberg van latexhandschoenen gigantisch af. Jaarlijks worden ongeveer 150 miljard latex handschoenen eenmalig gebruikt waarvan de meeste niet biologisch afbreekbaar zijn (http://www.ecoglove.com/).
De blauwe oceaan strategie benadrukt of ondernemingen de cognitieve flexibiliteit in huis hebben om marktbehoeften en voorkeuren waar te nemen die nodig zijn om de kenmerken van de producten en diensten vast te stellen, het vermogen om distributieketens op te zetten en te beheren en de juiste distributiekanalen om bestaande en nieuwe producten te vermarkten, teneinde producten en diensten op de markt te brengen die voor de verschillende markten (afnemers) een attractieve netto klantwaarde hebben. Nu klanten steeds meer waarde hechten aan verantwoorde (milieuvriendelijke) producten en diensten biedt de blauwe oceaan strategie met groene tint een methode om groenere innovaties met hoge waardecreatie te creëren.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO