Management moet inspelen op veranderingen

Stabiliteit is niet langer een standaard eigenschap van goed management. Transparante markten, vrij verkeer van arbeid, wereldwijde kapitaalstromen en mobiele communicatie hebben ertoe geleid dat management tegenwoordig veel meer met veranderingen moet omgaan dan vroeger. Structurele veranderingen op de lange termijn bij bedrijven worden volgens organisatieadviseurs van adviesbureau Booz Allen Hamilton gekenmerkt door (verschillen in) schaal, grootte, duur en strategisch belang. Slechts als de veranderingen plaatsvinden op het niveau van de individuele werknemer, kan het bedrijf er echt de vruchten van plukken, aldus de adviseurs. Booz Allen Hamilton raadt het hogere management aan vooral rekening te houden met de menselijke kant van veranderingen, op ieder niveau. Ook is het volgens de organisatieadviseurs beter om veranderingen eerst op de hogere niveaus in te voeren in plaats van op de lagere niveaus, gezien de voorbeeldfunctie van managers en ceo`s. Daarnaast raadt het bureau aan om een formele verantwoording voor de veranderingen af te leggen. Werknemers zullen veranderingen sneller accepteren als ze doordrongen zijn van de noodzaak.
Bron: [Strategy + Business]

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Sander Galjaard
De leidinggevende van deze tijd moet zichzelf door en door kennen. Hij moet schijnbare tegenstellingen in zichzelf weten te verenigen. Zelf is hij een stabiel en 'heel' mens. Dat is het succes van organisatieverandering. Als leidinggevende heeft hij in het turbulente en complexe leven van de werknemers oog voor vaart en aan de andere kant rust.

"Gnoti seauton" (Grieks gezegde) is nog altijd een ter zake doende uitspraak.