Leiderschap in de flexibiliserende arbeidsmarkt

Columns

Tegenwoordig komen managers in aanraking met veel verschillende arbeidsvormen. Denk bijvoorbeeld aan vaste medewerkers en zelfstandige professionals. Dit vraagt om verschillende leiderschapskwaliteiten. Er zal een cultuur moeten worden gecreëerd waarin de verschillende arbeidsvormen geen frustratie veroorzaken. Het is juist van belang dat het personeel inziet dat er zo een mooie mix op de werkvloer ontstaat, waardoor de effectiviteit van de organisatie beter wordt.

Vertrouwen op één

Uit onderzoek van FastFlex blijkt dat bij het aansturen van zelfstandige professionals vertrouwen met stip op één staat. Dit wordt de belangrijkste leiderschapskwaliteit gevonden. Managers moeten een cultuur creëren waarin medewerkers zich veilig voelen, input durven geven en achter de organisatiedoelstellingen staan. Ruim 46 procent van de zelfstandige professionals zet deze eigenschap in de top drie. Uiteraard is dit niet een compleet nieuwe competentie voor een leidinggevende; een veilige cultuur creëren is altijd belangrijk geweest. Het verschil is dat er nu vaak sprake is van een wisselend team. Zelfstandige professionals voegen zich voor een bepaalde tijd bij het team en vertrekken daarna naar een nieuwe opdracht. In een kort tijdsbestek dienen managers medewerkers onderdeel te laten worden van de cultuur en het team, zodat zij zich veilig voelen. Daardoor durven ze input te geven en kunnen ze een bijdrage leveren aan de organisatiedoelstellingen.

Output en competenties staan centraal

Daarnaast wordt het gewaardeerd (36%) als managers medewerkers ervan bewustmaken dat zijn bijdrage relevant is voor het behalen van de organisatiedoelstelling, zodat werkplezier en bevlogenheid worden vergroot. De inhuur van zelfstandige professionals is steeds minder gericht op uren; output en competenties komen daarentegen centraal te staan. Op een afdeling kan het zo zijn dat een vaste medewerker op uren wordt aangestuurd en een zelfstandige professional op output. Het is zaak dat er een cultuur wordt gecreëerd waarin dit geen frustratie veroorzaakt en waar de bijdrage van iedere medewerker relevant is. Dit vraagt om andere capaciteiten van een manager, omdat voorheen medewerkers op uren werd aangestuurd. Als manager is het belangrijk om hier een balans in te vinden en medewerkers het gevoel te geven dat zijn/haar werkzaamheden bijdragen aan het grotere geheel, namelijk de organisatiedoelstellingen.

Kennis van de markt is cruciaal

Tot slot is ook vooruitkijken en anticiperen een belangrijke eigenschap voor leiders (33%). Kennis van de markt hebben en daarop inspelen is cruciaal. Niet alleen de flexibiliserende markt verandert snel, maar ook organisaties innoveren continu. Om te kunnen blijven innoveren zijn steeds nieuwe specialisten nodig. Managers dienen niet alleen hierop in te spelen maar moeten ook hun kennis vergroten over de flexibiliserende arbeidsmarkt. Waar is er schaarste en wat zijn de juiste tarieven? Dit zijn zaken waar managers zich in moeten verdiepen.

Nieuwe verhoudingen vragen om een andere benadering

We kunnen concluderen dat de benodigde capaciteiten voor managers niet 180 graden zijn gedraaid. Het is wel noodzakelijk dat managers zich ervan bewust zijn dat de nieuwe verhoudingen op een afdeling vragen om een andere benadering. Managers dienen binnen korte tijd een cultuur te creëren, waarin iedereen, zowel vast als flex, bijdraagt aan het grotere geheel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leidinggeven