Koppijn, Kater, Klotebedrijf!

Columns

‘Om mee te kunnen bewegen in de hedendaagse wereld van vraaggericht consumentengedrag is het nodig dat we anders gaan werken.’ Het zou zomaar een prachtige volzin uit een uitgebreid stukkie proza van een of andere directeur op een of ander Intranet kunnen zijn. Roerige tijden van organisaties die veranderingen van beleid willen, vragen om duidelijke en open communicatie. Ha, en wat is het dan fijn dat het opgereutelde praatje van de directie nog even rustig, onder het genot van een bakkie troost, na te lezen is op dat fijne medium. Nou, bakkie troost? Doe maar een stevige borrel. Zou het helpen tegen het knagende gevoel van niet weten waar je aan toe bent? Wanneer gaan we van het Spaghettimodel naar het Lasagnemodel? Wanneer komt die nieuwe manager dan? Wanneer moet ik mijn bureau opruimen? Later. Na een heisessie. Na de onderhandelingen met bedrijf X. Na de vakantie. Ergens in de pruimentijd. Je manager draait hetzelfde verhaal af, weliswaar schouderophalend en niet zonder enig cynisme. Nou, dat geeft de burger moed. Wat een dooddoener. Wat een kater. Je ging altijd voor de volle 100%, maar nu? 'Als je vragen hebt: mijn deur staat altijd open.' zegt de directeur. Bah, wat obligaat. Je hoort het, je leest het, maar je vòelt 'm niet. Jouw biertje slaat ervan dood. Je krijgt er koppijn van. Wat een klote-bedrijf!

Met alle literatuur, artikelen, leergangen, cursussen, adviseurs, specialisten, kenners, en god - of Joost: ook goed - mag weten wat nog meer er voor handen is in de wondere wereld van de veranderkunde, zou je toch denken.... Helaas, op menig borrelpraatje liggen de verhalen over krommunicatie bij veranderende organisaties nog altijd voor het oprapen. Hoe ram je het werkgeluk uit je organisatie? Hoe word je de vette vinger in een schuimend biertje? Hier nog een paar tips:

  • Blijf altijd lekker vaag over termijnen. Heel irritant als mensen je gaan vastpinnen op exacte datums. Hou gewoon een slagje om de arm. Het duurt, zolang het duurt. En zodra die kogel dan door de kerk is, roep je de troepen gewoon weer bij elkaar. Tussendoor een stukkie op Intranet, dat is mééééééér dan genoeg. Hoppa!
  • Doe ff een leuk cultuurtrajectje. Want, potverdrie, er is ook een cultuur-omslag nodig! Fijn dat er bureaus zijn die even zo'n middagje kunnen organiseren, lekker snel. Maar, daarmee ben je er nog niet, hè? Ohhh nee: nog even borgen in de organisatie. Uuuhh, iets met 10 Gouden Regels ofzo, met een leuk fotoverslagje op Intranet, klaar!!
  • Ja, je brengt informatie, maarrrrr: zeg ook vooral dat de mensen hun informatie ook moeten hàààlen. Waar? Bij hun manager, iemand?? En - natuurlijk - Op Intranet. Yep, wel zo makkelijk.
  • Ha! Ook weer eens een goede gelegenheid om even in kaart te brengen waar de mensen mee bezig zijn. De tijd van freewheelen en doen-wat-je-leuk-vindt moest maar eens voorbij zijn. Laat uw medewerkers weer wat tijdlijstjes, urenlijstjes, aanwezigheidslijstjes, vinklijstjes invullen of een plan van aanpak in een Powerpointje. Ben je ff lekker bezig. Waar ze die lijstjes kunnen vinden? Gewoon, op Intranet!
  • En als we dan toch een efficiencyslag/bezuinigingsslag gaan maken: schrap dan even wat van die dure voorzieningen. Die reiskosten kunnen wel wat minder, bedrijfsfitness, stoelmasseur, eindejaarsbonus, paar minder personeelsfeessies... Hatseflats! Scheelt weer een slok op een borrel.

Ik zou zeggen: gewoon doen. Enneh... geen zorgen voor morgen: de kater komt later!

Noot Redactie: meer over Organisatierot, verwaarlozing en verloedering.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Verwaarlozing en organisatierot