De ‘killer’ oplossing tegen spam.

Het belasten van spam is de enige oplossing om spam te stoppen, aldus een nieuw rapport van Forrester Research.

In januari voorspelde Forrester dat spam filtering, door de service provider of de klant, alleen maar zou leiden tot meer spam. Alle indicties op basis van de meest recente onderzoeken, tonen aan dat dit juist is. Spammers hebben als antwoord op filtering, de hoeveelheid spam flink verhoogd.

Zelfs een kwart Eurocent perbericht zou het ‘bedrijfsmodel’ van een spammer om zeep helpen, volgens het rapport. Voor €2,50 per 1000 berichten, dus €2.500 per miljoen, wordt de spammers economie ernstig ondermijnd.

De eerste generatie anti-spam filters, variërend van de gratis thuisversie, de professionele serverversie, tot en met de speciale hardware-software combinaties, hebben allen gemeen geen enkele garantie te bieden op het feilloos weren van spam en nog erger: het als spam aanmerken van legale berichten, (false positives). Onvoorstelbaar ingewikkelde technieken zijn ontstaan om mailtjes op een goudschaal te leggen om via één of andere waarschijnlijkheids-theorie tot spam te verklaren. Veelal wordt dan toch nog de eindbeslissing en dus beheer, aan de ontvanger overgelaten!

Een nieuwe stroming in e-mailbeheer gaat niet langer uit van het dagelijks bestrijden van een voortdurende muterend verschijnsel als spam, maar redeneert vanuit de ontvanger, de eindgebruiker, wiens productiviteit en werkplezier wordt aangetast.
Bovendien blijkt dat de ‘diehard’ spam slechts een klein deel uitmaakt van de zakelijke, ongewenste e-mail. Berichten uit onbekende bronnen die ongevraagd aandacht vragen voor de meest uiteenlopende zaken, informatie waarom niet is gevraagd en slimme e-marketing bedrijven, zorgen voor eenderde van de dagelijkse e-mailstroom. Bescherming hiertegen is het uitgangspunt.

Een persoonlijke assistent(e) die weet wat kan worden doorgelaten en wat niet (en hiervan een notitie maakt), zou het ideaal zijn van iedere eindgebruiker.
Vanuit deze gedacht zijn oplossingen ontstaan die op basis van kennis van de vertrouwde bronnen van de eindgebruiker, voortdurend aangepast aan de hand van zijn of haar (uitgaande) e-mailgedrag, bepalen of een mailtje wordt doorgestuurd of opgehouden bij binnenkomst op de e-mailserver. Een rapportje per e-mail geeft op gezette tijden aan wie en met welk doel heeft gemaild, de eindgebruiker alsnog de gelegenheid te geven deze binnen te halen, voortaan als vertrouwd te beschouwen of nooit meer te willen zien. Berichten waarop vervolgens geen actie wordt ondernomen (zoals spam en scam) worden regelmatig, automatisch verwijderd.

Op deze manier worden een aantal vliegen in één klap geslagen; alleen de belangrijkste e-mail komt direct door, zeer prettig voor telewerkers en PDA gebruikers, het interne netwerk wordt aanzienlijk verlicht alsmede de eindgebruiker in zijn of haar beheerstaken, die bovendien niet de dagelijkse werkzaamheden interrumperen, maar op andere tijdstippen kunnen plaatsvinden.

Wetgeving, ISP interventie, procederen en misschien wel de suggestie van het belasten van spam, zal uiteindelijk het tij wel keren. Ongewenste e-mail zal altijd blijven bestaan en alleen maar toenemen. Daar ligt de crux in het boeken van tijdwinst ter verhoging van de productiviteit.

Rob Venstra

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Rob van Damen
klinkt machtig allemaal, misschien is het zuinig en selectief omgaan met je mailadres ook een optie i.p.v. een peperdure kracht in te huren om je spam tegen te houden en daarbij nog wat van die flutdingetjes daaromtrent te doen.