Channels

Op www.jongebazen.nl verscheen een boeiend interview met Jolanda Poots. Een fragment: Keuzes maken. En de consequenties nemen. Als iemand weet wat dat is, dan is het Jolanda Poots-Bijl van VolkerWessels. Hoewel ze nu CFO is, had ze ook graag cabaretière willen zijn. Of misschien filosoof. Maar je kunt niet alles worden. Je moet kiezen en er écht voor gaan. She gets things done, zeggen de Amerikanen over haar. Zonder de humor te vergeten. Trainer en coach Bert Overbeek interviewde haar en luisterde anderhalf uur ademloos naar haar. Ze reageerde op 10 tweets van

belangrijke management-denkers uit zijn boek Goeroegetwitter dat op 12 mei werd gepresenteerd.

Tweet 1: ‘In de top van bedrijven zie je alleen maar blanke mannen. Dat is porno van de ergste soort.’ (Tom Peters) Wat moet u toch in die wereld?

Lees ook:

Priva - van een ondernemer aan de top naar ondernemerschap als cultuur

Het is niet zozeer ‘een wereld’. Er lonkt ook geen wereld of einddoel. Je gaat van huis om andere redenen. Je wilt iets doen. Iets wat een toegevoegde waarde heeft. Daarbij ontdek je jezelf, zeker als je nieuwsgierig bent. Dat geldt voor mannen én vrouwen. Ik maak niet zo’n onderscheid tussen mannen en vrouwen. Ik werk met individuen en die zijn inspirerend hier.

Tweet 2: ‘Wat er

veranderd is? De opkomst van India en China; globalisatie, snelle technische verandering en internet’ (Michael Hammer
Hoe ziet u de toekomst voor Europa? Dit is een belangrijk item voor jongere managers.

Je kunt van de geschiedenis leren. Het is een natuurlijk orde. Macht komt en gaat. Grootmachten blijven geen grootmachten. Machtsblokken verschuiven. Je ziet momenteel een verplaatsing van het zwaartepunt van Amerika naar andere economieën. Dat biedt kansen maar natuurlijk ook bedreigingen.

Machiavelli zei al dat alleen die organisaties overleven, die zich aanpassen aan veranderende omstandigheden. Daarom moeten bedrijven continu op tijd meebewegen en waar mogelijk anticiperen.

Het is de taak van de Raad van Bestuur om juist over die lange termijn na te denken. Het is onderdeel van mijn rol. Ik weet niet of ik al voldoende tijd inruim om echt goed na te denken. Van nature ben ik snel en een doener. Maar ik onderken het belang van het rustige denkwerk , het is nodig en ik weet dat het iets oplevert.

Mensen denken vaak in gemiddelden. Gemiddeld doen we het aardig, dus het gaat goed. Ik deed dat vroeger ook. Tegenwoordig kijk ik veel meer naar de afwijkingen van gemiddelden. Bij gemiddelden is het alsof je met je kop in de oven zit en met je voeten in de vriezer. De gemiddelde temperatuur is prima maar ondertussen vriezen je voeten eraf of verbrandt je hoofd – dat biedt weinig perspectief.

Bij VolkerWessels valt er ook weinig te middelen. We doen veel. Bouw en vastgoed. Infrastructuur. Telecom. Offshore. Bekabeling. Dat zijn heel verschillende disciplines die allemaal om een andere aanpak vragen en iedere dag weer om andere oplossingen. Je komt er niet als je dan in gemiddelden blijft denken.

Tweet 3: ‘Managers gaan de werkvloer niet op. En weet je waarom niet? Ze zijn bang dat het gaat opvallen dat ze niet weten wat daar speelt.’ (Masaaki Imai)
Weet u wat daar speelt?

‘In dit bedrijf nog onvoldoende. Tot nu toe zie ik vooral uitgerolde rode lopers en mensen die me met plezier over de drempels heen tillen. Ik denk overigens niet dat het erg is als je

De

de operatie niet in detail weet te doorgronden. Als je een bedrijf wilt leiden, moet je die pretentie ook niet hebben. Ik probeer de essentie wel goed te begrijpen. Maar je mag er ook van uitgaan dat we met professionals werken die wel precies weten wat ze aan het doen zijn.

Vroeger was ik een targetdame maar je leert dat targets slechts een deel van de werkelijkheid beslaan en vooral gehaald worden door professionals die hun verantwoordelijkheid nemen. Alleen op targets sturen is zoiets als in de lucht fietsen. Wat er achter zit is net zo relevant. Soms heb je een target gehaald, maar ben je diep ongelukkig met de manier waarop.

Ik houd van de werkvloer. Vroeger werkte ik in het management van een geschenkpapier fabriek. Stond ik tussen de middag af te wassen met mijn mensen en ik kon ook een machine bedienen. Ik had geen moeite met weerstand. Amerikanen (in mijn Accenture verleden) zeiden over me ‘She gets things done’.

Wat we bij VolkerWessels doen, is aan te raken. En dat is leuk. Je rijdt door Nederland, en stelt regelmatig met trots vast: dat hebben wij gemaakt.’

De rest van het interview vindt u hier.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x