Channels

Bij sommige management dingetjes denk ik wel eens “wie dát uitgevonden heeft, die moesten ze…”en dan volgt er iets heel pijnlijks. Neem nou bijvoorbeeld het begrip ‘Integraal Management’. Integraal betekent 1) Algeheel 2) Allesomvattend 3) Bestaande op zichzelf 4) Een geheel uitmakend 5) Een geheel zijnde 6) Geheel 7) Helemaal 8) In zijn geheel 9) Onaflosbare Nederlandse staatsschuldbrief 10) Onverkort 11) Op zichzelf bestaande 12) Plenair 13) Schuldbrief 14) Voltallig 15) Volledig 16) Wiskundige grootheid 17) Wiskundige term.

Integraal management is Algeheel, Allesomvattend en Volledig Management. Leuk denk je dan. Wel zwaar, best moeilijk, vereist veel kennis van veel verschillende disciplines, kost een boel tijd, maar at the end, alles bij elkaar optellend en afwegend: leuk!

Helemaal niet! In ieder geval helemaal niet Algeheel, Allesomvattend en Volledig.

Lees ook:

Leidinggeven: ik wacht wel op betere tijden.

Het Hóe, het Wanneer, het Waar, Waarom, Waarmee, Waarbinnen, Waarbuiten, Waaronder, Waarnaar, Waartegen, Waarvoor en Waartoe, dat is allemaal bepaald, voorgeschreven, voorzien van in lijvige handboeken vastgelegde te volgen methoden, processen, procedures, stroomschema’s en werkinstructies, nauwkeurig opgesteld door vele anderen dan de Integrale Manager, zoals daar zijn de wetgever, de bedrijfsarts, de communicatie adviseur, de quality assurance officer, de controller, de HR specialist, de facilitair medewerker, de ondernemingsraad en de medewerkers zelve. En daarenboven is ook beschreven en vastgelegd Het Hóe Niet, het Wanneer Niet, het Waar Niet, Waarom Niet, Waarmee Niet, Waarbinnen Niet, Waarbuiten Niet, Waaronder Niet, Waarnaar Niet, Waartegen Niet, Waarvoor Niet en Waartoe Niet.

En Wat moet er dan? Nou, Alles Moet! De Planningsgesprekken, de Monthly Business Review, de Jaarplan-cyclus, de Voortgangsgesprekken, het Werkoverleg, de Verplichte Veranderplan Vergaderingen, de Bilaterale Overleggen met je medewerkers, met de jou toegewezen staven-vertegenwoordigers, de Beoordelingsgesprekken, de Managementteam-meetings, het Sociaal Medisch Maatschappelijk Overleg, Klant-reviews, Ketenoverleg, Leveranciersoverleg, Monthly Forecast, de Ik-heb-bezwaar-tegen-mijn-beoordeling gesprekken, Mid-Monthly-Forecast-Revisited, Uren schrijven, Uren controleren, Beoordelingen Bezwaren Commissie beraden, Declaraties controleren, Mail beantwoorden, verplichte vakantie opnemen.
Het voorgeschreven Wat is eindeloos. En oh ja, graag dit alles door middel van de afgesproken en bij iedere situatie beschreven passende Transactionele Autocratische Bureaucratische Charismatische Democratische Participatieve Laissez-Faire Taak-Georiënteerd, Mens-Georiënteerd, Relaties-Georiënteerd, Klant-Georiënteerd, Je-Baas-Georiënteerde, Transformationele Dienende managementstijl. Én alles vastleggen op de correcte voor iedere situatie speciaal ontworpen formulieren. Met Blauwe Pen.

Kijk, als het nu zo was dat álle managers onderhevig zijn aan Integraal Management dan kon je nog zeggen “Oké, integraal leed is gedeeld leed.” Maar dat is uiteraard niet zo! Want de managers van de afdelingen Communicatie, Human Resources, Finance & Control, Facilities, enfin, ál die managers die al die Hóe (Niet), Wanneer (Niet), Waar (Niet), Waarom (Niet), Waarmee (Niet), Waarbinnen (Niet), Waarbuiten (Niet), Waaronder (Niet), Waarnaar (Niet), Waartegen (Niet), Waarvoor (Niet) en Waartoe (Niet) zaken verzonnen en vastgelegd en opgelegd hebben, zijn natuurlijk zelf géén Integraal Manager. Hoe kom je er bij? Nee joh, alleen een Lijnmanager is een Integraal Manager. Kijk maar in de boeken.

Vanzelfsprekend is jóuw eigen Lijnmanager ook een Integraal Manager. Maar die heeft voor al dat Integrale veel te weinig tijd, dus delegeert hij het eigen Integraal zijn naar jou. Nee-hee, niet verder delegeren of terug delegeren, dat mag niet! Dan ben je niet In-te-graa-haal!

Ik dacht: zo, die frustratie over die onzin over die Integrale Management flauwekul, daar ben ik nu wel klaar mee. Het is ten slotte al de tweede column die ik er over schrijf, eens moet het ophouden, het verandert toch niet.

Maar het verandert wel! Want wat las ik: “5 redenen om centraal externen in te huren”, en dan “Reden 1: tijdwinst voor managers”!

De Lijnmanager column Het Algehele Niets plaatje 2De Lijnmanager column Het Algehele Niets plaatje 3

Help! Niet alleen het Hóe (Niet), Wanneer (Niet), Waar (Niet), Waarom (Niet), Waarmee (Niet), Waarbinnen (Niet), Waarbuiten (Niet), Waaronder (Niet), Waarnaar (Niet), Waartegen (Niet), Waarvoor (Niet) en Waartoe (Niet) wordt bepaald door alle anderen dan de Integraal Manager, nu gaan die anderen ook al het Wat Niet regelen.

En Wat dan wel Niet? Nee, al die K-dingen die helemaal niet leuk zijn, die blijven natuurlijk de Integrale Verantwoordelijkheid van de Integrale Manager. Maar het enige leuke dat er zo ongeveer resteert ontnemen ze je: iemand aannemen of inhuren, en bij het kennismaking gesprek lekker doorzagen en zijn visie vragen over Integraal Management en dan meewarig gaan kijken en lichtjes het hoofd schudden en dat die dan begint te stotteren en zweten dat je ‘m ziet denken waar ben ik nu in beland maar ik wil die baan toch wel heel erg graag dus ik zet mijn beste beentje enzovoort en dan aan het eind van het gesprek zeggen “nou, ging best goed toch? Je hoort nog van ons.” (ons, niet mij, want dat mag de Integraal Manager niet alleen beslissen).

Kijk, als ik al dat Hóe (Niet), Wanneer (Niet), Waar (Niet), Waarom (Niet), Waarmee (Niet), Waarbinnen (Niet), Waarbuiten (Niet), Waaronder (Niet), Waarnaar (Niet), Waartegen (Niet), Waarvoor (Niet) en Waartoe (Niet) niet zelf mag bepalen, én ik te weinig tijd heb voor alle Wat Wels, laat mij dan in ieder geval nog de Wat Niets bepalen.

Haha, you stupid, doe niet zo raar: dat kán toch helemaal niet.

Want het allereerste dat een Integraal Manager ontnomen is, is het zelf mogen bepalen. Van Wat Dan Ook.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Heel herkenbaar. Fijn dat er nog iemand is die zo frank en vrij het toverwoord “de integrale oplossing “op de hak neemt.
Je kunt de desbetreffende neuzelaars het beste ontregelen door na een ingewikkelde discussie de vraag te stellen: “waar hebben we het eigenlijk over …….?” En anders kun je nog overgaan op de bekende holistische benadering.
Makkelijk gezegd; ik ben al pensionado,dat dan weer wel!

Daarom zijn (strakke) definities ook zo belangrijk. Zoals de schrijver het hier stelt zou je volledig gestoord kunnen worden van ‘integrale’ concepten. Integraal is in mijn ogen meer een kwestie van proactieve functionele samenwerking en communicatie tussen verschillende afdelingen, gericht op het behalen van gezamelijke en klantdoelstellingen.

Ik ken daar voldoende voorbeelden van met uitstekende resultaten. Het vereist wel een omslag in cultuur (denken,handelen, transparatie, samenwerking, heldere en eenvoudige procedures en processen).

Marcel Wiedenbrugge / WCMConsult

x
x