Inspiratie te koop!

Columns

Het klinkt misschien wel wat gek. Kan je inspiratie kopen?
Maar ga even bij jezelf na. Denk aan het laatste - niet primaire levensbehoefte - object dat je hebt gekocht. En vraag je zelf af of die aankoop voor een deel werd gedreven, omdat hetgeen jij kocht, jou inspireerde?

De essentie van producten en diensten
Waarom kocht je die IPhone. Alleen om te hebben of omdat je misschien dacht dat je daar leuke dingen mee kon doen. Waarom kocht je die jurk van Desigual. Alleen om te dragen, of omdat de kleuren je aantrokken. En zelfs met dat brood. Bij de supermarkt vele malen goedkoper, maar toch ga je naar de warme bakker. Dat hoeft niet, maar je doet het toch. Zou je dan toch een stukje inspiratie hebben gekocht.

Als je het je zelf toe staat en heel goed kijkt, dan zie je dat dit eigenlijk is wat wij allemaal in essentie doen. Wij kopen en verkopen inspiratie.

Angst geeft geen inspiratie
De crisis doet iets met ons. Het geeft ons angst. En angst is niet echt een lekker basis om 's-ochtens mee naar je werk te komen. Dan ben je bang dat je 's-middags geen werk meer hebt. Dan ben je bang dat de resultaten tegen vallen en de aandeelhouders je meteen naar huis sturen. Dan ben je bang dat er een bericht komt dat er voor zorgt dat je aandelen aan het eind van de dag niks meer waard zijn.

Om die angst te onderdrukken ga je korte termijn denken. Denken aan een andere baan, die weer meer zekerheid geeft. Denken aan een kostenbesparing waarmee je weer grip krijgt op resultaat. Denken aan een negatief aankoop advies, zodat jij niet de schuld krijgt als het echt mis gaat.

Aandacht voor inspiratie
Waar je ondertussen niet meer aan denkt is aan inspiratie. Als dat vergeten heel even duurt is dat niet zo erg. Maar met een mogelijke triple dip, zit iedereen nu al meerdere jaren in angst. Daardoor is bij veel bedrijven de inspiratie echt volledig verdreven. Zelfs de politiek lijkt geen inspiratie meer te hebben.

Maar als je geen inspiratie meer hebt, kan je die ook niet meer verkopen. En je klanten gaan dat merken. Dat zien ze aan je producten, dat horen en voelen ze als ze iemand van het bedrijf aan de lijn krijgen. Het duurt niet lang en dan beseft de klant ook dat hij bij jou geen inspiratie meer kan kopen.
Dan komt er een moment dat hij niks meer koopt, of er komt een moment dat iemand uit onverwachte hoek iets heel nieuws heeft met veel inspiratie of een nieuwe manier van verkoop heeft gevonden die veel inspiratie geeft.

Als de inspiratie is verdwenen, sterft het bedrijf.
Soms hoort dat zo te zijn. Hebben zaken geen functie meer en moet je dat los laten. Maar vaak is het iets dat je kan voorkomen of tegen kan gaan.
Om dat te doen, heb je wel wat moed nodig. Je zult even uit je angst moeten stappen, zodat je in staat bent om een vrije keuze te maken. En als je die keuze hebt gemaakt, zeg dan gewoon:

Ik wil Inspiratie?

Je zult niet meteen antwoord krijgen, want het duurt weer even voordat je bij je zelf weer op de plek bent waar de inspiratie zit.

Maar dan is het wel weer fijn om te weten. Weten dat je inspiratie ook kan kopen.
En heb je even niet meer zoveel geld, dan is er ook nog hoop. Want als je goed kijkt zie je dat veel inspiratie tegenwoordig gratis is.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Creativiteit