Wie niet verandert of innoveert, is geen lang leven beschoren. Maar hoe organiseer je innovatie? In ieder geval door het goed in te bedden in de normale bedrijfsprocessen en er zoveel mogelijk medewerkers bij te betrekken. Innovatie gaat altijd gepaard met verandering, en vaak ook omgekeerd. De meeste veranderingen voltrekken zich niet vanuit een bewuste, weloverwogen keus, maar veeleer vanuit een noodzaak die zich opdringt.
We gaan anders denken en doen, omdat we andere resultaten willen bereiken. En we moeten andere resultaten bereiken omdat de huidige niet meer toereikend zijn. De vraag naar onze producten loopt terug, concurrenten rennen ons links en rechts voorbij, de processen draaien allemaal niet meer zo soepel, er zijn betere (of goedkopere!) oplossingen op de markt gekomen. Daar heeft ieder bedrijf, iedere organisatie mee te maken. Je bent daarom als bedrijf niet zo'n lang leven beschoren als je níet voortdurend verandert. Innovatie vereist ruimte om ideeën uit te werken
Organisaties die een innovatieve cultuur willen stimuleren moeten medewerkers de ruimte geven om hun ideeën uit te werken. Toch moeten er ook grenzen worden gesteld. Ratan Tata, topman van Tata Group, beseft dat elke medewerker in potentie een gouden idee kan hebben. Ze worden getraind om altijd creatief ontevreden te zijn. Ze krijgen wekelijks vijf uur toegewezen om die ontevredenheid om te zetten in tips voor verbeteringen. In 2008 was 10% van de omzet van Tata het gevolg van de interne ideeën voor innovatie.
Slechte ideeën hebben net zoveel bestaansrecht als goede ideeën. Ergens in die berg van slechte ideeën bevindt zich het goede idee dat het vallen en opstaan de moeite waard maakt. Bij Google worden medewerkers aangemoedigd om risico`s te nemen en desnoods te falen. Pas als je leert wat niet werkt, krijg je zicht op wat wel zal werken. Personeel moet zich vrij voelen om ideeën te spuien.
Wie zo te werk gaat, is zich bewust van de mogelijkheden van veranderen en innoveren. Organisaties vergroten er hun slagvaardigheid mee, werken gericht aan verbetering van hun concurrentiepositie en komen wellicht sterker uit een crisis naar voren dan partijen die minder georganiseerd met veranderingen en innovaties omgaan. En, nog een belangrijk punt, door innovatie in te bedden in de ‘normale' bedrijfsprocessen verhoog je de acceptatiegraad van innovaties binnen de organisatie. Want voortdurend veranderen en innoveren mag dan heel nodig zijn, dat wil nog niet zeggen dat innovatie er per definitie bij iedereen in gaat als koek. Maar dat is weer een heel ander verhaal, dat over weerstand.
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bron: Profnews en ManagementScope
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
En inderdaad: innoveren hoort “goed ingebed te zijn in de normale bedrijfsprocessen”. Maar dat wordt al minder eenduidig. Wat is dat precies: ingebed in het bedrijfsproces?
In het genoemde voorbeeld van de innovatieve cultuur bij Tata lijkt het vooral te gaan om door medewerkers te identificeren praktijkverbeteringen in de categorie “laaghangend fruit’. Zeker van belang. Maar daarmee is nog niet voorzien in de ook noodzakelijke, meer principiële zelf-analyse in de zin van “doen we nog de goede dingen, en doen we die goed”. Zo’n meer fundamentele analyse moet hard in het bedrijfs-meerjarenplan worden ingepland, eens per 3 tot 5 jaar. Het leidt bij ingrijpende gevallen tot herijking van missie-visie, maar in ieder geval tot een herijking van werkwijzen op strategisch-tactisch en operationeel niveau.
Zo’n gecombineerd systeem van “continu in het werk” en “periodiek specifiek” innoveren is nodig in elke organisatie, groot of klein, profit of non-profit. Ook zzp-ers doen er goed aan tijd te reserveren voor het over innovatie sparren met creatieve adviseurs en/of branche-genoten. En overheden in tijden van krimp kunnen niet zonder een rol-en-taak discussie met de politieke opdrachtgever, waaruit moet komen wat er door de kleinere organisatie nog wel en wat niet meer hoeft te worden gedaan.
Ik vind dat de keuze van de juiste innovatiestrategie vaak ten onrechte wordt overgeslagen. Om met een van mijn vroegere bazen te spreken: "in veel gevallen helpt een face-lift niet meer".
@pieter.
Ik moet je zeggen dat ik persoonlijk zzp-ers zou ontraden om te sparren met "creatieve adviseurs". Tenzij ze geld te veel hebben! Ze kunnen beter wat (vaak gratis) ebooks, artikelen of rapporten/whitepapers downloaden. Dat is goedkoper en even effectief.