Bedrijven vinden innovatie van hun producten vaak zeer belangrijk, maar lijken innovatie van de manier waarop zij omgaan met klanten en relaties te verwaarlozen. Dat is opmerkelijk, omdat dat soort innovatie minstens zo belangrijk is.
Wanneer bedrijven uit diverse sectoren wordt gevraagd waarin zij zich onderscheiden van de concurrentie, is het in bijna alle gevallen de wijze waarop de onderneming met klanten omgaat.
De belangrijkste redenen voor de keuze van de klant zijn risicogerichte aspecten als:
vertrouwen,
verwachting,
sterkte van de relatie,
gemak,
een soepele manier van zakendoen,
ondersteuning.
Klanten vinden productinnovatie helemaal niet het belangrijkste, maar slechts een `eerste inleg in het pokerspel`. Het lijkt erop dat bedrijven slechts innoveren om gelijke tred te houden, niet om superioriteit te verwerven.
Voorbeelden van bedrijven die innovatie van de manier waarop met klanten wordt omgegaan belangrijk vinden, zijn de Australische multinational Orica, pc-fabrikant Dell en Hilti, producent van elektrische gereedschappen en verankeringssystemen. Zij zijn niet zomaar succesvol. Er is een managementteam met visie voor nodig, dat wil investeren in systemen en processen die nieuwe perspectieven openen voor een duurzame basis van concurrentievoordeel.
(bron: MD WEEKLY)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>