Channels

Denken in concurrentie is een van de bekendste kenmerken van de Westerse wereld. Kinderen worden al van jongs af aan opgevoed met de gedachte dat ze er voor moeten zorgen dat ze beter zijn dan de ander. Omdat de jonge generatie minder denkt in concurrentie dan eerdere generaties wil de politiek kinderen op nog jongere leeftijd naar school sturen met de gedachte om “concurrentie” denken sneller en dieper in te prenten. De geborgenheid van een gezin, waar coöperatief gedrag de norm is moet zo snel mogelijk worden ingedamd.

Citotoets
De boodschap die we van jongs af aan mee krijgen is dat het nooit goed genoeg is en we altijd moeten streven naar verbetering. De citotoets is belangrijker dan wie je bent als kind. Er is echter een kentering gaande doordat jongere generaties steeds minder geloven in concurrentie. Deze jongere generaties groeien op met internet en zijn 24 uur per dag met elkaar verbonden. Een vriend wordt niet ineens een “concurrent” als die bij een ander bedrijf gaat werken.

Bedrijven kunnen met deze toenemende verwevenheid niet goed overweg. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat jongere generaties zich niet thuis voelen in hedendaagse organisaties.

Concurrentie versus missie
De gedachte dat concurrentie het beste uit mensen haalt is achterhaald. Bedrijven die niet in concurrentie denken maar het vervullen van een missie om de wereld beter te maken verspillen geen energie met het in de gaten houden van de concurrentie. Ze stoppen al hun energie in het beste uit zichzelf te halen ten dienste van hun missie. Dit spreekt jongere generaties aan.

Lees ook:

Een inspirerend toekomstbeeld of 'slow death'?

Identiteit
De illusie van concurrentie heeft een voordeel, anders zou het niet zo wijdverspreid zijn. Concurrentie geeft mensen de illusie dat ze uniek en iemand zijn. Zo van; ik ben Nederlander, Feyenoorder, directeur, manager, etc. en beter dan een ander. Een extreme vorm van concurrentie denken is de uitspraak van Bush na het 9/11 incident. Hij verdeelde de wereld in twee kampen; je bent voor of tegen ons. Daarmee wilde hij de superioriteit van Amerika vergroten en de rest tot tweederangs bombarderen.

Betere wereld
Willen we een betere wereld dan dienen we te stoppen met het voeden van de illusie dat we concurrenten van elkaar zijn. Het economisch systeem, politiek, onderwijs, etc. dient te worden getransformeerd naar een coöperatief systeem dat wereldwijd mensen ondersteund en de ruimte biedt om vanuit hun talenten het beste van zich zelf te geven aan een betere wereld. Ieder mens is uniek en heeft geen concurrentie nodig om zijn uniciteit vorm te geven. Iemands talentprofiel maakt een persoon al uniek genoeg.

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x