Levensloopregeling, arbowetgeving, de nieuwe zorgwet. Alle veranderingen groeien menig mkb’er boven het hoofd. Oplossing: zij besteden hun hele P&O-afdeling uit. Dat kán een hoop kopzorgen schelen.

Voor kleine ondernemers is het moeilijk om de kennis op P&O-gebied op peil te houden. Voor P&O-dienstverleners is dit makkelijker, vooral omdat meer mensen zich met de ‘core-business’ bezighouden. “De meeste vragen zijn voor ons eenvoudig te beantwoorden”, zegt Theo van Neerven van dienstverlener PO2. “Nationale wetgeving is immers voor alle werknemers gelijk en ook in de CAO’s staat voor 90% hetzelfde. Het gaat vaak om nuanceverschillen.”

Veranderende trend
Tot nu toe waren bedrijven huiverig om P&O-taken uit te besteden. Ze zien het als het hart van de bedrijfscultuur, dat je minder snel buiten zet dan iets technisch als ICT-beheer. Dat lijkt nu om te slaan. “We worden nu bijna iedere dag gebeld door een bedrijf dat de P&O-afdeling wil uitbesteden”, zegt Van Neerven. “Terwijl ik een paar maanden geleden nog voor iedere millimeter moest vechten.” Ook Joyce Goes van Marnix Human Capital Management merkt duidelijk een stijgende lijn. De grootste beweging is er overigens rond de jaarwisseling, omdat bedrijven graag op 1 januari dingen als salarisadministratie overdragen.”

Lees ook:

Een gezond leerklimaat voor gezonde professionals

Niet bij te houden
Voor veel mkb’ers wordt het vooral te duur om de benodigde kennis van HR (Human Resources) in huis te hebben. Van Neerven: “Ze houden het niet meer bij. De veranderingen zijn complex, het zijn er te veel en ze volgen elkaar te snel op. Bovendien zitten er vaak boetes en verplichtingen aan vast en heb je, naast de personele zorgkant, dus te maken met risico’s en aansprakelijkheid. Als je maar één of zelfs geen personeelsmedewerker hebt, is het onmogelijk de kennis voortdurend op peil te houden.”

Retailketen Brova Groep besloot de volledige HR-afdeling uit te besteden aan PO2. “Zelfs met tien mensen konden we de ontwikkelingen nauwelijks bijhouden”, vertelt directeur operations Anja Spaans. “Wij zijn goed in retail en niet in pensioenregelingen of arbowetgeving.” Brova Groep gaat zowel de administratieve als de echte P&O-taken outsourcen. De mensen van PO2 zitten fysiek bij de retailketen in het bedrijf, maar worden gevoed met kennis vanuit hun eigen organisatie.

Kostenbeheersing
Volgens Joyce Goes vinden bedrijven het ook plezierig dat ze, vanwege die uitbesteding, de kosten kunnen budgetteren. “De kosten van een standaardpakket voor operationele P&O-zijn vooraf duidelijk. Bovendien kan de ondernemer de P&O-taken op één plek neerleggen. Nu doet de accountant vaak wat en geeft een jurist af en toe advies, maar nog steeds moet de ondernemer het regelen. Met name bedrijven tot pakweg 120 medewerkers zijn steeds meer geneigd het hele pakket uit te besteden.”

“Misschien levert het een kostenbesparing op doordat wij ons beter kunnen focussen op ónze sterke kant”, zegt Spaans. Kosten zijn voor haar echter niet de voornaamste reden geweest. “We willen de kwaliteit van de P&O-dienstverlening verbeteren en ook eens voorop lopen als de overheid nieuwe mogelijkheden biedt in arbeidsvoorwaarden. Wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe mogelijkheid komt voor een spaarloonregeling willen we ons personeel daar zo snel mogelijk blij mee maken. Nu hebben we daarvoor de juiste expertise in huis.”

Meer op DE ZAAK

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x