In hoeverre volstaat managen nog of is er behoefte aan leiderschap?

Managers zijn veelal reactief ingestelde personen die reageren wanneer er iets ongebruikelijks gebeurt.
Een reactief persoon kan dan ook nooit een stabiel en inspirerend leider zijn.
Maar volsta je nog wel in deze tijd van snelle veranderingen? Of is er behoefte aan een pro-actief persoon? Of zelfs aan een creatief/intuïtief persoon.

Ja ik denk dat hier behoefte aan is. De pro- actieve leider die draagt een boodschap uit en de creatief leider is de belichaming van zijn principes en normen en waarden geworden.

Het ‘hoe ‘van modern leiderschap wordt bepaald door de volgende factoren:

  • Het ontstaan van plattere matrixorganisaties hierdoor is minder hiërarchische leiding nodig. Kijk naar voorbeelden als Gore en Semco (ww.gore.com en ww.semco.com)
  • De veranderende verwachtingen en waarden van mensen. De praktijk heeft duidelijk gemaakt dat veranderingen bij de top moeten beginnen, dat commitment nodig is om rollen et accepteren en dat dit tijd kost om aan te leren.

Het doel van modern leiderschap is het krijgen van klanttevredenheid. Dit wordt bewerkstelligd door het scheppen van zinvol werk, waardoor werknemers zich betrokken voelen in een organisatie.

Managers die de managementaspecten van leiderschap (organisatorisch en toeziend) veronachtzamen reduceren zichzelf tot louter beheerders. Het opstellen van week/maandplannen of het invullen van planningsschema’s om ervoor zorgen dat het personeel zo optimaal mogelijk benut is, is een onderdeel van management. Als zodanig is leiderschap hier niet aan de orde . Voor het inzetten van ‘human resources’ ligt dit bepaald anders. De productiviteit van mensen wordt in hoge mate bepaald door motivatie.
Omgaan met verandering en onzekerheid zijn belangrijke toetsstenen voor succesvol leiderschap en management. De voortdurende turbulentie in bijna alle branches vraagt van u als manager niet alleen de bekende managementcompetenties als plannen, organiseren en controleren. Ze doet ook een beroep op een ander soort competenties: risico’s durven nemen, gezamenlijk leren van fouten, openstaan voor nieuwe ideeën en het vermogen met uw medewerkers betekenisvolle relaties aan te gaan. Relaties waardoor uw mensen zich verbonden voelen met de doelen en taken van de organisatie.
Dat is iets anders dan doelen realiseren door middel van anderen, zoals de taak van de manager veelal omschreven wordt. Het gaat om het ontwikkelen, vrijmaken en benutten van al het menselijke potentieel in uw organisatie. Managen is het scheppen van condities op zo’n manier dat de mensen in uw organisatie al hun vermogen inzetten om een bijdrage te leveren aan de bepaling en realisering van de organisatiedoelen. Iedere manager staat voor de taak zijn organisatie(-deel) te beheren, te verbeteren en te vernieuwen. De managementopdracht kan verschillen, maar de basis voor goed management is hetzelfde: het vermogen om productieve verhoudingen aan te gaan.
Management zonder leiderschapaspecten is dus onvoldoende anno 2001.

Ghandi zei ooit eens: “Wees de verandering die je in de wereld wilt ontmoeten”.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Management modellen