Channels

Schoongewoon is een uniek schoonmaakbedrijf: alle medewerkers zijn georganiseerd in lokale coöperaties en iedereen is volledig eigenaar van de onderneming. Schoongewoon kiest een andere koers in een zeer agressieve concurrerende branche waar de professionals in de uitvoering meestal weinig tot niets in te brengen hebben. Hoe werkt dat? Een bijzonder verhaal over een grensverleggende casus met een vijftal lessen uit de praktijk.

Wat betekent het als letterlijk alle professionals verregaande invloed kunnen hebben op de besluitvorming, de winstverdeling en inrichting van de dagelijkse samenwerking? Wat vraagt het van deze professionals die hier meestal nog totaal geen ervaring mee hebben? En waarom zou je deze organisatievorm eigenlijk kiezen?

Thijs Spaargaren geeft in deze Tjipcast op zeer heldere wijze (en zonder managementjargon) toelichting op de werkingswijze van Schoongewoon. Eigenaarschap heeft grote voordelen: Een sterke verbinding met alle zakelijke facetten van ondernemen, meer trots en plezier in het werk en gelukkige collega’s. Maar deze vorm van ondernemen doet nog iets anders: Klanten zijn er nieuwsgierig naar, stellen er vragen over en willen ‘meedoen’.

Lees ook:

Rijnlands denken en doen

Kijk of luister nu naar een geweldig en praktisch verhaal over ondernemerschap, samenwerken en vakmanschap!

Hier volgt een overzicht van enige punten uit het interview. Ongetwijfeld zult u zich regelmatig afvragen hoe dat precies zit en hoe dat dan werkt. De podcast verschaft meer informatie.

Structuur van Schoongewoon: de coöperatie

Schoongewoon is een schoonmaakmerk wat is georganiseerd in verschillende coöperaties. Elke lokale coöperatie wordt gevormd door de schoonmakers zelf. Dat kunnen 10 tot 18 deelnemers zijn. Samen met Thijs Spaargaren maken ze elk jaar een begroting, bepalen ze met wie ze willen samenwerken en plannen ze het werk en de vakanties in. De winst wordt samen verdeeld. Een landelijke coöperatie ondersteunt elke onderneming met praktische zaken. Coöperaties kennen geen formele manager of leidinggevenden.

Lessen van Schoongewoon:

  • De structuur van Schoongewoon (een coöperatie) is een praktisch middel, niet een doel. De structuur staat constant ter discussie.
  • Het doel van Schoongewoon is meer onderlinge verbinding, samenwerking en plezier in het dagelijks werk.
  • Iedereen is anders, maar bij Schoongewoon doet iedereen volledig mee met de zakelijke kant van ondernemen.
  • Het werkt als je klein begint, het blijft werken als je klein blijft denken.
  • Het helpt als je klanten zoekt die met je willen meedoen. Die zijn er altijd!

Kader

Leidinggeven en het dagelijks managen van het team past niet bij Schoongewoon. Je geeft adviezen en begeleiding. Dat doe je vanuit een idee over Schoongewoon. Het is wezenlijk belangrijk volgens Thijs om het team de autonomie en het vertrouwen te geven om ‘het te regelen met hun klant’. Dat is soms spannend, maar als je het over gaat nemen stopt het ‘zelfstandig denken’ van het team.

Andere effecten van deze ondernemingsvorm

  • Collega’s voelen zich sterk verbonden met het werk en de ondermening
  • Collega’s leren nieuwe vaardigheden, zoals roosters maken, omgaan met financiën, winstuitkeringen, aannemen van nieuwe collega’s. Het stimuleert een bredere vakontwikkeling (in tegenstelling tot specialisatie).
  • Collega’ zijn zuinig met winst. Ze investeren het liever terug in de onderneming om zo goede materialen en spullen te hebben.

Leuk werk is goed genoeg

Meer zeggenschap en autonomie geeft deze vakmensen veel geluk en betekenisgeving. Leuk is goed genoeg volgens Thijs: meer is er niet nodig! Maar een zelfsturend team is geen verdienmodel. Als organisaties dat wel zo zien, zal het mislopen. Collega’s van Schoongewoon vertellen dat ze minder ziek zijn, niet meer opkijken tegen het werk en waardering ontvangen van hun klanten en opdrachtgevers. Het is bij uitstek een manier van maatschappelijk verantwoord ondernemen die onder de streep werkt! Maar dat betekent dat zowel de kosten als de baten volledig bij de teamleden komt te liggen.

 

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

interessant verhaal, daarom direct Schoongewoon gegoogled, lees ik dat de Schoongewoon coöperatie in Zeist vorige week failliet is verklaard. Wat zegt dat over hun strategie? ’t lijkt me geen keiharde vechterswereld, want een concurrent MAS dienstverleners is niet de goedkoopste maar timmert wel goed aan de weg met hun aansprekende boodschap.

Beste Paul,

Bedankt voor je reactie en signalering van dat de coöperatie in Zeist in zwaar zit. Dit was mij niet bekend en ik ga eens even e.e.a. navragen. Thijs, de ondernemer geeft overigens niet alleen een rooskleurig beeld bij het ondernemerschap qua eigenaarschap. Het is ook hard werken met elkaar. Het idee van de harde realiteit van de business heeft wel mijn aandacht. Samen met Joseph Kessels schreef ik er o.a. over in het boek Denken in organisaties. Dit o.a. na uitkomen van dit bericht via Follow the Money (moederbedrijf is ook eigenaar van Asito):

https://www.ftm.nl/artikelen/eigenaar-tsn-schoonde-zich-achter-de-schermen-van-aansprakelijkheid

Ik ga eens verder kijken naar MAS.

Bedankt!
Tjip

x
x