Hoera, een crisis!

Help, een crisis! Doe iets! We moeten op zoek naar nieuwe oplossingen, want de oude werken niet langer. Zo beschouwd zijn de recessieberichten goed nieuws!

De eerste reacties van veel instanties en bedrijven op de financiële crisis hebben iets weg van het beroemde konijn dat verkrampt in de koplampen van de aanstormende auto staart. Mensen zijn wel in staat zijn om gevaar beredeneerd tegemoet te treden, maar zijn vaak ten prooi aan hun angsten. Steeds nieuwe financiële plannen en impulsen hebben toch iets weg van “a boy whistling in the dark”. Kunnen we nog wel iets doen of zijn we machteloos overgeleverd aan het onbekende?

In sommige culturen, zoals de Hindu-Indiase, wordt chaos gezien als een scheppende kracht. Bestaande structuren worden afgebroken en belangen kalven af, zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe vormen. Chaos omarmen vereist vertrouwen in creativiteit en flexibiliteit. In Oosterse vechtsporten is niet de confrontatie maar meegaandheid (als bamboe) het leidend principe. Daarmee buigt men negatieve energie om naar positieve kracht.

Als we deze benadering loslaten op de huidige crisis, dan leidt dit tot ongekende mogelijkheden. Van SUV''s naar elektrische auto''s, van olieboringen naar zonne-energievelden in de Sahara, van woestijnen naar groene longen, en van kunststof naar biologisch afbreekbare materialen. De management-klassieker “Blue Ocean Strategy”geeft aan dat er zeeën van markten zijn voor bedrijven die investeren in nieuwe concepten en wegen in plaats van pogingen meer marktaandeel van concurrenten af te snoepen.

Onze reflex, gebaseerd op angst om te verliezen, is vasthouden aan wat wij hebben. Maar een Oosterse wijsheid zegt: wie loslaat, heeft twee handen vrij. Stel dat we internationaal de handen ineen slaan, dat wij accepteren dat oude structuren plaatsmaken voor nieuwe, dat wij niet onze energie verspillen om het tij te keren maar steken in nieuwe ontwikkelingen, en dit omzetten in een resultaatgerichte aanpak? Indiase chaos, Chinese flexibiliteit, Amerikaanse “can do”mentaliteit en Europese plannen en samenwerking vormen de ingrediënten voor de komende “boom”.

De winnaars van 2009 en verder zijn dan ook de bedrijven die wel in staat zijn om onbekend terrein te verkennen en bruggen te slaan naar andere invalshoeken. En niet de bedrijven die, al dan niet met overheidshulp, krampachtig vasthouden aan verloren posities!

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Crisismanagement