Geteisterd door tijdsdruk en stress

Nederlandse werknemers scoren hoog op stress en tijdsdruk in vergelijking met andere landen in de Europese Unie.

Vooral personeel in de zakelijke dienstverlening wordt zwaar getroffen. Verder zouden vrouwelijke medewerkers minder last van tijdsdruk hebben dan hun mannelijke collegae.

Door de stress raakt men vaak langdurig uit het arbeidsproces is. Met alle gevolgen van dien.

Maar waar komt die stress nu vandaan? Lange dagen maken, (te) moeilijk werk moeten uitvoeren, ontwikkelingen niet meer kunnen bijhouden, snelheid van het werk? Vragen en nog eens vragen.

Natuurlijk is het zo dat je vroeger kon zeggen: zet je vraag maar even op papier. Dan wist je zeker dat, al zou de persoon aan de andere kant snel werken, er toch wel zeker drie dagen overheen gingen alvorens dat stukje papier werd bezorgd door de postbode. En ondertussen kon je rustig nadenken over de vraagstelling en mogelijke oplossingsrichtingen.

Nu is dat anders. Als je niet uitkijkt heb je binnen een uur dezelfde vraag via fax of e-mail op je bureau. Tijd om er echt even over na te denken is er nauwelijks of zelfs niet. Het gaat tegenwoordig allemaal snel om niet te zeggen heel snel!

Toch denk ik dat de stress veel meer komt door de veranderingen die steeds weer opnieuw ons leven "verstoren". Vandaag gaat het anders dan over een jaar. Dat weten we eigenlijk nu al. Toch moet je vandaag met die verandering mee. Het vraagt vaak een andere houding en inzet. Om een voorbeeld te noemen.

De externe en de interne klant is nog niet zo heel lang geleden geintroduceerd. En dat je daar rekening mee moet houden en wensen moet vervullen al helemaal niet. Het mooiste voorbeeld is de eerder genoemde postbode.

Die komt vandaag de dag niet één maar meerdere keren langs de deur. En mocht U niet thuis zijn voor dat ene pakje dan komt de bestelbus ook nog een keer 's-avonds langs. Nog even en de post wordt U in bed gebracht.

Daar hoefde je vroeger niet om te komen. Meters lange rijen bij het PTT-loket. En als je dan uiteindelijk aan de beurt was mocht je blij zijn als men je groette. Een onaardige stem zei dan vaak: "zeg het maaaaar", eindigende met een lange geeuw.

Heeft U ze nu achter het loket zien zitten? Dat is toch warempel een heel andere attitude.

En die lange rijen zijn er ook niet meer. Snelle bediening en aardige mensen. Want U zou eens op het idee komen om een klacht in te dienen. Dat zou desastreus zijn voor de verdere carrière van de persoon achter het loket.

Maar als je nu al heel lang de gewoonte hebt om klanten als lastig te zien (ik heb een aardige baan, jammer alleen dat er steeds mensen aan mijn loket komen!) en de attitude hebt dat ze blij mogen zijn dat jij uberhaupt achter het loket zit.

En dat je gewoon heel pesterig helpt als iemand haast heeft. Of plotseling wegloopt om even te kwekken met je collega. Moeten ze hun mond maar houden die vervelende klanten. Wij zijn hier toevallig wel de baas.

Snapt U het? Dan is het wel erg wennen om dan nu van de ene op de andere dag klantvriendelijk te zijn. Daar wordt je moe van, dat gaat tegen je gewoonte in, daar krijg je verschrikkelijk hoofdpijn van. Dat geeft stress van je kruin tot aan je tenen.

Het zit volgens mij dus veel meer in het veranderen van gedrag ten opzichte van gisteren en zelfs eergisteren waar mensen stress van krijgen. Veel meer dan van hard werken of lange dagen maken of werken onder tijdsdruk.

En die verandering van attitude en inzet is morgen al niet meer van toepassing. Dan moet het weer anders. Dat maakt het extra moeilijk.

Zaak is in ieder geval om heel goed te weten welk gedrag getoond moet worden, wat het verschil is met vroeger en waarom het anders moet. Mensen willen uiteindelijk best hun gedrag veranderen of aanpassen. Maar het moet wel een doel dienen. Zodra de manager dat heel concreet kan maken zal de weerstand afnemen en daarmee het risico op het verschijnsel "stress".

Klik hier voor meer artikelen van Loek Wijchers

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Human Resources Management