Generaties en patronen

Columns

De enige constante is verandering. Dat zinnetje popt met grote regelmaat op. Zeker in een tijd waarin meer verandert dan ooit. Technologische ontwikkelingen maken dat er een veelheid aan innovaties in een steeds sneller tempo over ons uitgestort wordt. Die worden snel opgepikt door de nieuwe generaties, Y en Z. Generaties die zijn opgeroeid in de beweging naar digitalisering en virtualisering (Y) of niet anders kennen (Z).

Generaties

Businessconcepten en verdienmodellen veranderen in snel tempo. Grote volwassen organisaties verouderen snel en gaan steeds vaker ten onder omdat ze niet tijdig een omslag kunnen maken. En toch, dat zinnetje. De enige constante is verandering. Er knaagt iets. Want verandert er wel zo veel? Technologische ontwikkelingen te over maar ik blijf hangen op dat wezen achter die ontwikkelingen; de mens.

Generatie Y en Z lijken anders. In de kern zijn ze echter niet anders dan eerdere generaties. Generatie Y lijkt vooral op de generatie net voor de jaren ’30 uit de vorige eeuw en Generatie Z op de generatie direct daarna. De één een generatie die opgroeit in voorspoed, met alle mogelijkheden en ondersteund door nieuwe opkomende technologie. De ander een generatie die na jaren van voorspoed opgroeit in crisis en grote instabiliteit door oorlog, met nieuwe technologie tot haar beschikking maar ook de wetenschap dat niet alles vanzelfsprekend is.

Gedragspatronen

Het zijn patronen. Patronen die steeds in een andere hoedanigheid maar met dezelfde kenmerken terugkomen. Met tussenpozen waarin zaken stabiliseren, stagneren of terugvallen. Het verloop kan anders zijn, de pieken en dalen volgen elkaar misschien sneller op, maar het patroon is zichtbaar. De enige constante daarin is de mens. Mensen veranderen namelijk wel, maar niet zo snel.

Als je de tijd neemt om op de site van Gallup de veelheid aan onderzoeken te bestuderen, krijg je een interessant beeld over de ontwikkelingen van en in organisaties. Wist u dat Google worstelt met het gewenste aantal vrouwen in de organisatie? Ze willen een score boven de 30% maar dat lukt niet. Amazon en Google zijn natuurlijk hot maar wist u dat ze de minst loyale medewerkers hebben. Uber is ‘uberhip’ maar in de kern is het ook een bedrijf dat macht inzet om de markt te veroveren. Hoe zien de start-ups van nu er over 30 jaar uit als de mens erachter maar zo langzaam verandert?

Natuurlijk lijkt het of nieuwe generaties anders zijn maar elke nieuwe generatie zet zich af tegen de voorgaande, maakt optimaal gebruik van technologische ontwikkelingen en zet de wereld van tijd tot tijd op z’n kop. Zo ook de organisaties die door hen gestart worden. Eenmaal gegroeid, volwassen geworden en vooral de verantwoordelijkheid voelend voor hun eigen bestaan en die van hun directe omgeving, lijken zowel mens als organisatie niet zoveel te verschillen van vorige generaties en treden dezelfde patronen op.

Een van de actuele onderzoeken naar ondernemerschap die in september op Gallup is gepubliceerd laat zien dat persoonlijke kenmerken en persoonlijk verlangen (de psychologie van de mens) sterk van invloed zijn op het economisch handelen van de mens. Risicozoekers floreren in tijden en omgevingen waar complexiteit, onzekerheid en urgentie heerst. Het lijkt een open deur, maar toch. De werkwijze van Uber is verklaarbaar. De nieuwe technologie helpt de complexiteit te reduceren als nooit tevoren. De wijze waarop er mee om wordt gegaan is gewoon misbruik van macht.

De technologie verandert, ons gedrag blijft grotendeels hetzelfde. Niets is de mens vreemd.

Ook zo’n zinnetje. Het versterkt het beeld dat het gaat om patronen die vooral gevoed worden door het gedrag van ons allemaal.

Reflecteren en leren

Dit doorbreek je niet zomaar. Maar we kunnen beginnen met kleine stappen. Wat klein is laat ik aan iedereen zelf over maar wat zou het mooi zijn als diverse generaties meer door elkaar heen lopen, samen kritisch reflecteren en daardoor leren van elkaar. Daarom een oproep aan mijn generatie (X). Let goed op de kenmerken van de nieuwe generaties. Maak gebruik van hun kracht. Schat ze op waarde maar laat ze ook samenwerken met andere generaties en van elkaar leren. Er ligt een opdracht aan iedereen om te leren van elkaar en samen een patroon te doorbreken.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Gedragsverandering