Channels

In hedendaagse organisaties ben je al oud rond je veertigste en ben je boven de 50 bijna afgeschreven. De gedachte heerst dat je dan niet mee kunt komen met de vernieuwingen en daarmee de ontwikkeling van de organisatie vertraagt. Hoe jonger de arbeidspopulatie hoe beter is de gedachte. Die gedachte is ook niet zo vreemd als je het succes ziet van sommige startups met hun jonge eigenaren. Het is vooral de onbevangenheid, snelheid en passie van deze startups, die het beeld versterken dat jongeren creatief en succesvol zijn.

Negatief beeld ouderen
Het negatieve beeld van ouderen is ontstaan doordat deze generatie geregeld mensonvriendelijke verandertrajecten heeft meegemaakt. Hierdoor zijn ouderen kritischer en hebben ze minder trek in verandertrajecten. Jongeren hebben die bagage nog niet en weten nog niet wat hun te wachten staat als er verandertrajecten zich aandienen. Die onbevangenheid en het minder kritische gedrag vinden managers aantrekkelijk omdat ze denken dat het verandertraject dan gemakkelijker zal verlopen……

Leren van de natuur
Van de natuur kunnen we veel leren. In de natuur beschermen oude sterke bomen jonge boompjes door ze af te schermen voor stormen, felle regen en zonneschijn. Ze geven de nieuwe boompjes de ruimte en veiligheid om zich op eigen snelheid te ontwikkelen. Oudere mensen in natuurvolkeren doen hetzelfde, Ze beschermen de jongeren met het delen van hun wijsheid. Juist die wijsheid helpt jongeren om zich sneller te kunnen ontwikkelen dan als ze alles zelf moeten uitvinden.

Lees ook:

Stel een leeftijdsnorm in voor managers

AirBnB

Vertragende wijsheid is aan het verdwijnen in onze organisaties.

Deze vertragende wijsheid zorgt ervoor dat nieuwe ideeën de tijd krijgen om te rijpen zonder al te grote ongelukken. Steeds vaker zien we de gevolgen van snelle ontwikkelingen die nog niet voldoende zijn gerijpt. AirBnB is een voorbeeld van een snel groeiend platform dat steden als Amsterdam doet veranderen in een toeristen-stad met al zijn negatieve gevolgen. Culturele aspecten heeft AirBnB niet meegenomen in hun businessmodel.

Kanker
Elke vernieuwing heeft tijd nodig om te rijpen en in te bedden in een samenleving. Gebeurt dat onvoldoende dan maakt een vernieuwing zich los van de samenleving en gaat een eigen leven leiden. Kanker is een voorbeeld van een groepje cellen die, losgeraakt van hun omgeving, het organisme uiteindelijk doden.

In deze tijd van snelle innovatie is het nog belangrijker om de inzichten en wijsheid van ouderen te laten samenwerken met jongeren die zorgen voor de broodnodige vernieuwingen. Ouderen zijn vooral goed in op cultuur gebaseerde taken zoals besturen, coachen, organisatie ontwikkeling, etc. Nu cultuur steeds belangrijker wordt voor organisaties om succesvol te zijn kunnen ouderen hun bijdrage daaraan leveren. De synergie tussen jong en oud maakt bedrijven innovatief en succesvol.

Foppe de Haan het best op zijn 70ste
Uit diverse onderzoeken blijkt dat achteruitgang door ouderdom gecompenseerd kan worden door een goed ontwikkeld bewustzijn. Het is zelfs mogelijk om je beste prestaties te leveren op je zeventigste zoals Nelson Mandela. Foppe de Haan, oud trainer van Heerenveen meldde na zijn laatste trainersopdracht dat hij op zijn 70ste beter was dan op zijn 60ste.

Sterrol
Dit gaat vooral op als mensen hun sterrol uitoefenen gedurende hun leven en op latere leeftijd cultuur gebaseerde taken gaan uitvoeren. In deze condities gaan hun prestaties gedurende hun leven tot hun 70ste omhoog. Met een sterrol wordt bedoeld dat iemand zijn persoonlijke missie en talenten tot volle ontwikkeling brengt gedurende zijn hele leven. Laten we ouderen vooral beoordelen waar ze goed in zijn en niet vergelijken met jongeren. Beiden hebben hun eigen dynamiek en deze tezamen maakt een organisatie succesvol.

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Wat een verademing dit artikel. Dank je wel Sybren voor het schrijven! Vooruitgang moet het liefst met enige wijsheid gepaard gaan en die lijkt best vaak zoek in mijn beleving. Snel scoren is niet het moeilijkste wat er is vooral als je niets te verliezen hebt. Het doet mij denken aan de column van Robbert Dijkgraaf in NRC over de schim van de vooruitgang…..Hij zegt: laten we eens wat meer nadenken over de 2e en 3e orde effecten!

Mooi artikel. Ik zie inderdaad dat medewerkers van boven de vijftig hun focus op werk verzetten. Ze willen zich niet meer alleen met inhoud bezig zijn maar vooral ook zinvol werk doen. Het salaris is minder belangrijk, de creativiteit des te meer.
Vandaar dat stage ook op oudere leeftijd nog steeds heel belangrijk is, want 50plus wil wel leren maar plaats het wel meer in de context

Opvallend in dit stukje is de slachtofferrol die je toekent aan 40+ ers. Er zijn 4,1 miljoen mensen in NL tussen de 20 en 39 jaar. Er zijn ruim 6,9 miljoen mensen tussen de 40 en 70. Om dan te stellen dat de hedendaagse organisaties 40+ers oud vinden is bijzonder. Aangezien de meerderheid in die organisaties uit 40+ ers bestaat. Dat betekent dus dat 40+ers zichzelf wijsmaken dat ze oud zijn of dat 40+ers zich door de minderheid (40-ners ) iets laten aanpraten.

Ook de conclusie die je trekt rondom verandertrajecten kan je de andere kant op redeneren, wat overigens de breedst gedragen theorie momenteel is: Jongeren groeien op in een wereld dat snel veranderd. Technologisch, economisch en maatschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar sneller op dan voorheen. De jonge generatie is simpelweg gewoon gewend aan een veranderende omgeving en hebben daar maar mee te dealen. Zit misschien in hun DNA. Dit in tegenstelling tot 40+ers, die vaak ook wel protestgeneraties worden genoemd. Bijvoorbeeld is deze groep in verhouding met jongeren vele malen vaker lid zijn van een vakbond. En laat de vakbond nou juist een partij zijn die in ieder geval sinds ik mij herinneren (ik kom uit 85) op elke verandering een rem zet.

Voorbeeld Airbnb snap ik niet helemaal. Er zijn genoeg organisaties (ook in het toerisme) gerund door 50+ ers die culturele aspecten ook niet mee laten wegen in hun businessmodel.

Ten slotte zeg je dat organisatieontwikkeling één van de krachten van 40+ers zijn. Maar hoe kan het dan toch dat in ditzelfde artikel juist wordt vastgesteld dat 40+ers ervaring hebben met mensonvriendelijke verandertrajecten? Die mensonvriendelijke verandertrajecten zijn toch ook afkomstig van 40+ ers?

Ja, jongeren en meer ervaren medewerkers (40+ ers) kunnen veel van elkaar leren. Om te beginnen kunnen 40+ ers eens stoppen met klagen dat je als oud word gezien. Zolang je je niet oud gedraagt, is er ook niemand die dat vindt. Kijk maar naar Foppe!

x
x