Channels

Ziet jouw werkaanpak er zo uit?
Te veel werk – prioriteren – hard werken – niet afkrijgen – ‘s avonds doorwerken – to do lijst vult zich ondertussen vanzelf – verder achterlopen – nog harder werken – stoppen met lijstjes bijhouden (dat kost tijd en kun je beter aan je taken besteden) – overzicht kwijt – dingen vergeten – brandjes blussen – ‘gewone werk’ later doen – strijd met thuis – sterker prioriteren – weer hard werken – nog niet afkrijgen – toch weer doorwerken – nog verder achterlopen – etc. Dit is de werkaanpak van menig manager, ondernemer en professional.

Toch geven we in dit soort situaties zelden aan last te hebben van werkdruk. Je bent gewoon te druk! Er speelt veel, je bent verantwoordelijk en het moet nu eenmaal gebeuren. Je doet al alleen wat echt belangrijk is, anders was het helemaal niet te overzien. Hectiek is toch leuk, anders is je werk ook maar saai.

Maar tot welke grens geeft hectiek nog energie en wanneer kost het energie? Wanneer wordt hectiek zwaar en loopt je energie weg? Checken aan welke kant van de grens je zit is heel eenvoudig: als er een nieuwe klus bijkomt, stel jezelf dan de vraag: ‘is dit een uitdaging of een last?’ Als je denkt ‘kom maar op!’ dan heb je positieve hectiek. Voel je een knoop in je maag omdat er nog meer bijkomt, dan zit je over de grens.

Lees ook:

Onvoorzien werk, grote stress factor! Wat te doen?

Wist je dat te druk zijn (onbewust) tot wel 50% van je productiviteit kost? VIJFTIG PROCENT! Als je dit oplost, levert dit elke week een extra week aan ruimte op. Bedenk eens wat je daar allemaal mee kunt doen!

Vaak denken we dat het tijdelijk is, omdat het over een tijdje rustiger lijkt te worden. Dat kan natuurlijk zo zijn. Maar check het voor de aardigheid eens even, door terug te kijken hoe druk je het afgelopen jaar bent geweest. En de afgelopen 2 – 5 jaar. En? Daar ligt het antwoord voor de toekomst, als je niets verandert.

Check met enige regelmaat je mate van hectiek door deze 4 vragen te beantwoorden op een schaal van 1-10.
1. Hoe druk voel je je?
2. Hoe lekker zit je in je (werk)vel?
3. Hoeveel energie heb je?
4. Hoe effectief werk je?

Ben je te druk, zit je niet zo lekker in je vel en gaat dit ten koste van je effectiviteit? Dan is het tijd om er iets aan te doen. Het heeft immers geen zin om drukker te zijn en minder voor elkaar te krijgen.

Keuzes maak je het best als je een goede diagnose hebt van de hoeveelheid werk en hoeveel tijd die je kost. Hiermee kun je het gesprek met jezelf aangaan om te kijken wat je kunt verbeteren. Als dit niet genoeg oplevert, is het belangrijk om dit bespreekbaar te maken. Met elkaar kun je betere keuzes maken, zodat je daarna weer effectief en met plezier aan de slag kunt.

Kortom: als je te druk bent, moet je minder doen om meer voor elkaar te krijgen. Raar maar waar. Welke keuzes maak jij?

ebook-cover_def_330Callista Roelofs is auteur van het management e-book ‘Breek uit de Waan van de Dag‘. U kunt het gratis aanvragen.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x