Channels

Een overgrote meerderheid van geplande fusies of overnames loopt uit op een mislukking. De focus is vooral gericht op financiële doelstellingen en er is veel te weinig aandacht voor de ‘zachte’ irrationele kant die aan de basis ligt voor een overname.

Het blijkt dat bedrijven zich weinig verdiepen in de cultuur van hun toekomstige fusiepartner. De menselijke component moet op een strategische manier wordt gemanaged voor het slagen van een fusie.

Emotiemanagement
Het is belangrijk om te benadrukken wat ‘zachte’ irrationele aspecten zijn. Achter een overname zit vaak een diepe begeerte naar geld, macht en aanzien. In het niet onderkennen van die emotie ligt vaak de kern van de mislukking.

Lees ook:

Geef de werknemer zijn autonomie terug!

Emoties worden in het bedrijfsleven toch gauw gezien als iets softs en weeïgs. Bestuurders leven vaak in de waan dat ze op puur rationele gronden en op basis van harde cijfers beslissingen nemen, zeker financials hebben de natuurlijke neiging om op getallen te leunen.

Bestuurders geven het misschien niet graag toe, maar emotie is de basis waarvan een overnamebesluit wordt genomen. Begeerte naar geld, macht of aanzien; dat heeft natuurlijk alles met emotie te maken.

Gevoel
Het onderschatten of het niet genoeg onderkennen van de cultuurverschillen met de fusiepartner is ook een van de reden waarom fusies mislopen. Cultuur heeft ook weer alles met emotie te maken. Het is daarom niet onverstandig om te onderzoeken of twee bedrijven qua cultuur wel bij elkaar passen.

(bron: FINANCIEEL MANAGEMENT)

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x