Europese bedrijven moeten en kunnen ons redden

Columns

Het op marktwerking gebaseerde Europese groeimodel is failliet. Hoewel het de mensheid en economie veel heeft gebracht, is het gedeformeerd tot een gevaarlijk fenomeen dat alleen een elite dient. Hoe lang moeten milieu en maatschappij nog onder economie lijden?

In plaats van problemen creëren zouden bedrijven verplicht moeten aantonen hoe zij de maatschappij helpen om problemen op te lossen.

Het is hoog tijd dat bedrijven in Europa (en de rest van de wereld) meer verantwoordelijkheid nemen voor het oplossen van onze belangrijkste maatschappelijke en milieuvraagstukken. 69 van 100 ‘s werelds grootste economische entiteiten zijn geen landen, maar bedrijven. Daaruit volgt dat CEO’s en hun organisaties zich op dit vlak echte leiders moeten tonen.

Uit gesprekken met 27 CEO’s, bestuursvoorzitters en beslissers van Europese bedrijven waaronder AXA, BP, DSM, IKEA Group, Nokia, Schneider Electric, Shell, Tesco en Nestlé-, destilleerde Xynteo in het Europe Delivers-rapport voor het bedrijfsleven de volgende vijf ‘klussen om te klaren’.

1. Ontwikkel een brede visie op rendement

Bedrijven moeten verder kijken dan het aandeelhoudersrendement en meer bewijs leveren dat maatschappelijke en aandeelhouderswaarde hand in hand kunnen gaan. Unilever is een voorbeeld van een bedrijf die dat doet. Bedrijven moeten hun Raad van Bestuur mobiliseren en aansluiting vinden bij investeerders en aandeelhouders die bereid zijn om hun geld in winst op de langere termijn te steken.

2. Duw de consument de goede kant op

Europese consumptiepatronen zijn niet langer houdbaar, en steeds meer consumenten beginnen dat te beseffen. Bedrijven moeten consumenten met inzichten uit consumentengedrag tot duurzamere keuzes bewegen, of beter nog: niet-duurzame keuzes volledig elimineren. Servicegerichte businessmodellen stellen consumenten in staat om goederen te gebruiken zonder die te hoeven bezitten. In theorie zou daarmee de hoeveelheid goederen per hoofd van de bevolking moeten afnemen.

3. Geef invulling aan de toekomst van werken

Bedrijven moeten hun relatie met werknemers herzien en een nieuw werkgelegenheidsmodel ontwikkelen dat voorziet in voldoende goed werk voor mensen terwijl we de voordelen van automatisering en artificial intelligence plukken. Permanente educatie is eveneens van cruciaal belang. Werkgevers moeten hun medewerkers omscholen of bijscholen, zodat ze voorbereid zijn op de werkplek van morgen.

4. Maak data vrij door vertrouwen

Het vertrouwen dat consumenten hebben in bedrijven die data gebruiken daalt. Bedrijven moeten deze neerwaartse spiraal doorbreken en het vertrouwen weer laten groeien zodat data kan worden ingezet om nieuwe vormen van groei mogelijk te maken. Het beperken van toegang tot data zou de ontwikkeling van AI-toepassingen negatief beïnvloeden en Europese bedrijven op achterstand zetten. In werkelijkheid hebben Europese ondernemingen een voorsprong door het vroegtijdig implementeren van vertrouwenswaardige processen die in overeenstemming met GDPR zijn.

5. Start nieuwe vormen van samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven

Samenwerking tussen de private en publieke sector is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat Europa de rest van de wereld als een verenigde en innovatieve macht tegemoet kan treden. Nederland laat zien hoe dit kan met de ‘Green Deal’. Hieronder vragen bedrijven de overheid om steun voor het realiseren van duurzame groei, en de overheid adviseert hen op het gebied van regelgeving, papierwerk en subsidies.

Conclusie

Europa staat voor reusachtige uitdagingen. Een aantal daarvan is existentieel genoeg om het voortbestaan van het hele EU-project te bedreigen. Bij Xynteo denken we echter dat Europa over enorme concurrentievoordelen en sterke punten beschikt. Europa moet deze benutten, het broodnodige leiderschap tonen en gerichte actie ondernemen op het tot op het bot verdeelde wereldtoneel. Europa heeft zichzelf diverse malen opnieuw uitgevonden en kan dat weer doen om de bredere wereldwijde transitie een impuls te geven. Als op een na grootste economie ter wereld en thuishaven voor tal van innovatieve bedrijven heeft Europa zonder twijfel alles in huis wat nodig is om resultaat te boeken.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Duurzaam ondernemen