E-conomy of Einde-conomy

Het begint er op te lijken dat de klappen die de nieuwe economie vorig jaar te verduren kreeg slechts een voorbode zijn geweest van het echte gevecht. De aandelenkoersen van ICT-firma's en direct gerelateerde bedrijven zijn op zijn zachtst gezegd instabiel, dot.coms worden dot.goes, en zelfs de positie van een Internet-apologeet als Maurice de Hond staat onder forse marktdruk. Insiders weten zelfs dat het gedaan is met het magische e-woord.

Een kwartiertje rondsurfen is voldoende voor een cache vol E-llende. 'UPC Nederland zet mes in organisatie' - kopt Computable. Honderden banen komen te vervallen. En en passant wordt het aantal gedetacheerde consultants meteen ook drastisch verminderd. Hetgeen slecht nieuws is voor detacherende bureaus. Bovendien dreigt er een heus domino-effect: minder investeringen, minder opdrachten voor de dienstverleners en uitvoerders. Motorola dat 2500 man op straat gaat zetten, en hardnekkige geruchten dat 3Com ook het snoeimes uit de kast gaat halen - om de groeivertraging van de economie te pareren, heet het hier. Of de Duitse dotcommerie Internetshop dat een fors percentage van zijn personeel moet laten gaan. En zelfs gerespecteerde en veelbezochte contentleveranciers als de NYT of CNN ontkomen niet aan de noodzaak de baat achter de kosten te laten lopen.

Internet en alles wat met 'E' te maken heeft, blijkt ook niet de alchemist die goud uit lood kan maken. De benodigde forse investeringen voor een beetje serieuze e-commerce resulteren in veel moois - uiteenlopend van een briljant idee verpakt in een businessplan tot even technisch hoogstaande als trage of vastlopende webpresence - maar zelden in een rinkelende kassa. Vermoedelijk heeft After-the-Hype-oprichter Tom Sanders met zijn Annales over de gelijknamige site in Intermediair meer geld verdiend dan met de site zelf. En tot overmaat van ramp blijkt de broodnodige content onbetaalbaar, of totaal waardeloos omdat iedereen met dezelfde van het web geplukte content bezoekers tracht te lokken - de lopende ANP-balkjes die elke zichzelf respecterende website als USP presenteert.

De sceptici onder de muisridders menen dat het gedaan is met e-commerce. Het B2C-schip wordt verlaten, en en masse stort men zich in de B2B-reddingssloepen, om slechts te ontdekken dat daarmee de zee niet kleiner wordt. En het Internet zal te boek komen te staan als het wonderkind dat toch ook eindelijk maar eens volwassen moest worden - fascinerend om te horen hoe een 5-jarige Mozart vertolkt maar dan wel graag zonder luier. En m-commerce wacht een zelfde lot, maar dan anders: op het moment dat de toestellen en applicaties voor UMTS levensvatbaar zijn, is de techniek al verouderd - zo menen analisten tenminste. Met WAP als lichtend voorbeeld.

Een overwinning voor de oude economie? Ja en nee. Ja omdat ze zonder iets te doen overeind zijn gebleven. Het catanaccio als bedrijfsstrategie. En nee, omdat de oude economie de nieuwe niet heeft verslagen, dat heeft het zelf gedaan. Door een ongekende geldzucht te verwarren met strategie of het bouwen van een business. Door te luisteren naar pioniers die bij thuiskomst het ontdekte morsige en onherbergzame E-land afschilderden als een heus paradijs. Het nieuwe E-den.

Pierre Pieterse
managing partner ConsultantHotPages
www.consultanthotpages.com

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>