E-commerce: frustratie blijft.

De consumer market globaliseert door middel van het Internet. Deconsumenten kopen hun boeken en CDs niet alleen via het Internet,maar gaan daarbij ook over landsgrenzen heen en zoeken hun heil inbuitenlandse e-shops. Toch is e-shopping niet zaligmakend. Is kopenvia het Internet nu werkelijk goedkoper, sneller en makkelijker?Globaliseert de markt nu werkelijk door middel van het Internet?Nee, niet altijd. Dit valt en staat met de medewerking van deproducent.

Palm Pilot

Tot deze conclusie kwam ik nadat ik geprobeerd heb een PalmPilot te kopen via Outpost.com, een e-shop in de Verenigde Staten.Gelokt door het enorme prijsverschil in vergelijking met deNederlandse markt, was de aankoop van een Palm Pilot via hetInternet erg aantrekkelijk. Yahoo biedt in dat geval uitkomst meteen lijst e-shops die allemaal graag artikelen verkopen, maaralleen niet aan non-US citizens. Want We're sorry. At this time weare not able to ship this item to an address outside the UnitedStates. Please select an address within the United States or changethe quantity to zero.

Bij Outpost.com ging de aankoop van een leien dakje en allesleek in orde. Totdat ik drie dagen later een e-mail ontving:Unfortunately, we have a new contract with 3com that doesn't allowus to ship their Palm products outside the United States. Ook natelefonisch contact, waarin werd uitgelegd dat een orderbevestigingbetekent dat de verkoop gesloten is, had geen effect. De producentheeft bepaald dat de markt buiten de U.S. beschermd moet worden enstelt daarom eigen regels op.

brancheorganisatie voor E-shops?

Het is verbazingwekkend dat zelfs grote beursgenoteerde e-shopshiermee instemmen. Global selling is toch het doel en het voordeelvan een e-shop? De omzetstijgingen van e-shops zijn tochexorbitant? Waarom laten ze zich dan sturen door producenten? Hetlijkt me logisch dat een e-shop zoveel mogelijk wil verkopen endaarom vooral blij is met klanten van andere continenten. Blijkbaarwillen consumenten uit andere delen van de wereld graag zaken doen,immers de gewenste producten zijn veel goedkoper. Willen e-shopszich wapenen tegen de macht van de producenten, dan moeten ze duseen vuist maken tegen de producent en hun krachten bundelen doormiddel van een sterke branche-organisatie.

Ondanks alle theorieën dat Internet de markt transparantmaakt, zodat consumenten goedkoop hun producten kunnen kopen is ereen belangrijke factor die vergeten wordt. Wil e-commerce echt eensucces worden, dan is het belangrijk dat producenten niet demarkten van andere gebieden gaan beschermen. Want de werkelijkebesparingen voor consumenten liggen niet bij af en toe boek of eenCD, maar bij de grotere uitgaven waarvoor het loont om legaal deinkopen te importeren.

E-shops hebben geen belang bij handelsbelemmerde voorwaarden,zij willen immers zo veel mogelijk verkopen. Zij zouden de handenineen moeten slaan en de strijd aangaan met de producenten. Wantwil e-commerce echt slagen en een toegevoegde waarde hebben, danmoet de producent worden gedwongen om zijn houding teveranderen.

discussie

Deze ervaring werpt enkele vragen op:

  1. Is het web nu echt worldwide of toch in de meeste gevallenlocal (act global, think local)?
  2. Of is deze ervaring een kinderziekte die nieuwe regelgevingvereist?
  3. Of blijft u toch maar liever e-shoppen bij de buurtsuper?

Welke ervaringen hebt u met e-shoppen op het Web? Laat het onsweten door te reageren op dit artikel.

Cees Busé, directeur Busé Communications

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

kalis
geinteresseerd in reacties
Erwin Agatz
Cees,

Je schetst je case met een praktijkvoorbeeld van het aankopen van een PalmPilot.
In hoeverre is deze case door te trekken op andere pprodctie die via e-shops worden
aangeboden? Boeken, CD´s en andere low-interest artikelen hebben denk ik minder last
van de belemmeringen die de traditionele distributiekanalen met zich mee brengen.

In het geval van de PalmPilot kan de overweging vn exclusieve disributie en willen afromen
van de markt een zwaardere rol spelen dan het wijd verspreiden van producten. Het belang van
de e-shop kan dan zitten in een grotere marge per verkocht item.

Vraag is dan in hoeverre de e-shop een ´bondgenoot´ van de producten wil zijn? Dat hangt denk ik
af van de marge, bonussen en niet te vergeten de kans om volgende versies van de PalmPilot ook
te mogen gaan verkopen.


Groeten,
Erwin Agatz
alewijn
tot nu toe is dit mij ook opgevallen. alleen bij de echt groten als bijvoorbeeld amazon is dit geen probleem, maar die richten zich ook op de europese markt. voor andere amerikaanse bedrijven zijn wij nog niet interessant, dat merk je ook in de verzendkosten die sommige shops vragen. Dan wordt het product meer dan twee keer zo duur en is het niet interessant meer (qua prijs) pas als europa zijn internetachterstand inloopt worden we interessant voor aanbieders uit de VS. Anders moet er in europa zelf aanbieders opgestart worden.