Dwarsliggers in de zaal

Columns

Vele ondernemers en dienstverleners begrijpen dat het belangrijk is om een presentatie of workshop te geven. Het is een snelle manier om potentiële klanten te binden en kan helpen om jouw expertstatus te verhogen en meer bekendheid te krijgen. Kortom, presenteren is belangrijk om meer klanten te genereren.

Maar dan begint de twijfel. Is mijn workshop interessant genoeg? Hoe gaat het publiek reageren? Sluit het aan bij wat er leeft onder de toehoorders? Wat gebeurt er als ze het niet met me eens zijn? Moet ik grenzen geven of meebewegen. Een grapje maken of ernstig blijven?

Het omgaan met weerstand blijkt een cruciale vaardigheid te zijn in het presenteren. Als je weerstanden omzeilt, loop je het risico dat het publiek afhaakt en zich tegen jou keert. En andersom. Als je er slim mee omgaat is het een gouden kans om twijfel weg te nemen en een leerpunt te maken waarbij je iedereen over de streep trekt.

Dus. Het omgaan met weerstand kan jouw presentatie kraken of maken.

Dit is precies het dilemma wat Karel tegenkwam. Karel is trainer over onderwerpen als ‘social media’ en ‘personal branding’. Hij wordt regelmatig gevraagd workshops te geven over Twitter en LinkedIn bij instellingen als de Rabobank. En iedere keer heeft hij prijs. Bij het onderwerp Twitter laaien de emoties hoog op. Toehoorders betwijfelen het nut van Twitter en sommigen worden zelfs boos als ze merken dat collega’s onbenullige details uit hun leven op Twitter plaatsen. Karel vroeg zich af hoe hij hiermee om kon gaan.
In een sessie bespraken we samen verschillende manieren om weerstand om te buigen naar leerstand. Voor het gemak beperk ik mij tot het Twittervoorbeeld met de volgende strategie:

1. Meebewegen met het bezwaar door het aandacht te geven en te (h)erkennen. Voorbeeld: ‘Ik begrijp dat er op Twitter veel onzin wordt verteld. Dat vind ik zelf ook.’

2. De weerstand kaderen in een ruimer perspectief, zodat meer mensen zich aangesproken voelen. Voorbeeld ‘Er zijn vast meer mensen in de zaal die Twitter onzin vinden?’ ( handen omhoog) U bent niet alleen.

3. Verander van perspectief door een alternatief aan te bieden en te illustreren. Voorbeeld: ‘Besef dat het slechts een manier is om ernaar te kijken. Het kan ook anders. Ik ken een business coach die haar succes voornamelijk aan Twitter te danken heeft. Ze heeft haar omzet verdubbeld in acht maanden tijd. (…)

4. Sluit af met een leerpunt. Voorbeeld: ‘Twitter lijkt onzin maar is erg nuttig om meer omzet te krijgen mits je het slim gebruikt.

Hoe ga jij om met dwarsliggers in de zaal?
 Ga je erop in of laat je ze links liggen? Vertel je een verhaal of geef je lik op stuk. Schroom niet om jouw strategie toe te voegen en anderen te inspireren met jouw mening en ervaringen.

Succes met je presentatie!
Katrien Smets

Alles over presenteren in het dossier Presenteren en in de kennisbank van ManagementSite bij Presentatie.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Presentatie