Channels

Nederlandse werkenden zijn positief over hun manager, blijkt uit Het Nationale Management Onderzoek van ISBW. Met een cijfer van een 7,5 hebben Hollandse managers niets klagen over de beoordeling die medewerkers hen geven. Blijkbaar passen ze aardig goed in het ideaalplaatje van de perfecte manager. Maar hoe ziet deze er dan uit? Volgens werkend Nederland moet een leidinggevende beschikken over de 3 B’s: betrokken, behulpzaam en betrouwbaar. Schrijven mensen deze kernkwaliteiten aan jou toe? Dan weet je dat je goed zit.

Belangstelling tonen in medewerkers

Betrokkenheid staat met 36 procent bovenaan het lijstje van kernkwaliteiten. Maar wat wordt er dan precies verwacht van een manager? De Van Dale vertelt ons dat een betrokken iemand zich ergens persoonlijk verantwoordelijk voor voelt. Aangezien een leidinggevende vaak verantwoordelijk is voor het functioneren van medewerkers, klinkt dit vrij logisch. Als je vanuit het perspectief van medewerkers naar een betrokken manager kijkt, dan is de uitleg ‘belanghebbend’ beter op zijn plaats. Oftewel, iemand die belangstelling toont in de mensen wie hij aanstuurt. Niet alleen werkgerelateerd, maar ook privé. Medewerkers waarderen het als hun manager af en toe gewoon even een praatje maakt. Slechts de helft van de managers (45%) doet dit regelmatig, dus hier valt nog veel te winnen. Haal bijvoorbeeld eens een kopje koffie of toon interesse in wat iemand in het weekend heeft gedaan. Vergeet vooral ook niet te vragen hoe het écht met iemand gaat. Maar pas op dat je niet doorslaat. Een paar keer per dag over de schouder van een medewerker gluren om te kijken wat hij aan het doen is, is te veel van het goede en voelt controlerend in plaats van geïnteresseerd.

Zelfredzaamheid, maar reddingsboei in de aanslag

Betrokkenheid wordt op de voet gevolgd door behulpzaamheid (33%) als belangrijke eigenschap. Een behulpzaam iemand is graag tot helpen bereid, zegt de Van Dale. Klare koek, zou je zeggen. Maar ook hier is het belangrijk om een goede balans te vinden. Het staat als een paal boven water dat je als manager klaar moet staan om medewerkers te helpen als ze hulp nodig hebben. Daar staat echter tegenover dat je ze ook wil stimuleren om hun eigen boontjes te doppen. Dit is immers goed voor de persoonlijke ontwikkeling en de commitment van de medewerker. Het maken van afspraken over hulp bieden is een goede oplossing. Maak bijvoorbeeld aan je medewerkers duidelijk dat je van ze verwacht dat ze hulp vragen als ze het nodig hebben. Zo voorkom je dat je doorslaat in bemoeizuchtigheid, met als gevolg dat je wantrouwend overkomt. Natuurlijk zijn regels er om gebroken te worden. Als je ziet dat een medewerker écht aan het verzuipen is, dan pak je je reddingsboei en schiet je de hem of haar te hulp.

Vertrouwen: alles of niets

Hekkensluiter in de top drie van kernkwaliteiten is betrouwbaarheid (32%). Dit heeft alles te maken met of iemand te vertrouwen is, vertelt de Van Dale ons. Het grote voordeel hiervan is dat je niet op zoek hoeft naar een middenweg of de juiste balans. Je bent namelijk te vertrouwen of je bent het niet. Als een medewerker iets in vertrouwen aan zijn manager vertelt, gaat hij er vanuit dat de manager dit vervolgens niet aan de grote klok hangt. En als een leidinggevende een bepaalde belofte doet, is het belangrijk dat hij zich aan zijn woord houdt. Want als het vertrouwen in een manager eenmaal geschaad is, is de weg naar herstel lang. Zie het als vreemdgaan in een liefdesrelatie: de meeste koppels komen daar niet overheen. Op de werkvloer betekent dit dat medewerkers hun manager waarschijnlijk minder respecteren en minder bereid zijn om zicht voor hem uit de naad te werken. Verpest het dus niet!

Geen enkele manager is perfect, maar als je medewerkers voor je wil winnen, doe je er goed aan om te werken aan deze drie kwaliteiten. Als ze niet in de aard van het beestje zitten, is het mogelijk om hier bewust aan te werken. En dat is absoluut de moeite waard, want de drie B’s vormen een mooi uitgangspunt om aan de verwachtingen van medewerkers te voldoen.

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x