3 Factoren bepalen betrokkenheid werknemer

Actueel

Werknemers betrokken krijgen en houden is eigenlijk heel makkelijk. Het komt neer op drie factoren:

1.   het goede voorbeeld geven
2.  goed luisteren
3.  openstaan voor nieuwe dingen

In de bedrijven die als beste uit de bus komen blijkt beter dan elders geluisterd te worden naar de werknemer, lopen managers rond die het respect van hun team genieten en die erkennen dat ze iedere dag iets bijleren. Vier vijfde van de mensen die daar werken zouden hun bedrijf  sterk aanbevelen bij anderen.

Respect
Een van de belangrijkste kenmerken van de goed beoordeelde bedrijven is dat daar managers werken die alles in het werk hebben gesteld om het respect van hun medewerkers te verdienen. Meer dan driekwart van de werknemers in die bedrijven heeft groot vertrouwen in de leiderschapskwaliteiten van hun baas. in de andere bedrijven is dit slechts 60 procent. De directeur van de minder goed beoordeelde bedrijven geniet slechts het vertrouwen van iets meer dan de helft van de werknemers.

Verder blijken managers in de ‘beste bedrijven’ aanzienlijk beter te luisteren naar hun werknemers. Tweederde van deze werknemers heeft echt het gevoel dat hun baas hen hoort en niet alleen maar vertelt wat ze moeten doen. In de overige ondernemingen heeft slechts 39 procent dat gevoel. Slechts een kwart van de werknemers van de goed uit de bus gekomen bedrijven, vindt dat zijn mogelijkheden om te leren en te groeien beperkt zijn; bij de rest is dat vier van de tien. Maar liefst 86 procent van de werknemers bij goed beoordeelde bedrijven is er van overtuigd dat hun werkgever zijn best doet hen te helpen, acht van de tien voelen zich bovendien oprecht gewaardeerd door hun baas. Dit geldt voor slechts 58 procent van de werknemers in de andere bedrijven. Negen van de tien medewerkers van de ‘beste werkgevers’ is er trots op voor de betreffende onderneming te werken; in de overige bedrijven geldt dit voor twee derde van de werknemers. In die bedrijven heeft bijna de helft van de werknemers bovendien het gevoel dat het de baas alleen maar om winst maken gaat (in de goed beoordeelde bedrijven is dit ongeveer een derde).

Samenwerking kan beter
Toch blijkt een verrassend hoog aantal medewerkers in alle bedrijven te vinden dat afdelingen en teams niet goed samenwerken. Ook zorgwekkend voor werkgevers is dat drie van de tien werknemers in de minder goed uit de test gekomen bedrijven morgen nog op zou stappen als ze de kans krijgen

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Betrokkenheid, commitment