Van de nieuwe bestelauto's was in het eerste kwartaal meer dan 90% elektrisch. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van RVO over de stand van zaken van het aantal elektrische voertuigen en laadpunten in Nederland. Overigens liggen de totale bestelautoverkopen 80% onder het niveau van piekjaar 2024. De Volkwagen ID. Buzz Cargo is de koploper in het elektrische bestelautosegment.
Helaas gaat het met elektrische vrachtwagens nog minder snel. Daar is 7 tot 9% van de nieuwe vrachtwagens elektrisch. Er stonden op 1 januari 2024 ruim 1.100 volledig elektrische vrachtwagens in gebruik bij bedrijven geregistreerd in Nederland; dat is nog geen 1 procent van de vloot. Het is wel zeven keer zoveel als begin 2022. Elektrische vrachtvoertuigen reden in 2023 gemiddeld minder dan de helft van het aantal kilometers van vrachtvoertuigen op diesel. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Lease- en gebruikskosten
Al eerder waren er positieve signalen van leasebedrijf Ayvens dat zegt dat 2025 een belangrijk omslagjaar is. Elektrische bedrijfswagens zijn voor het eerst goedkoper in gebruik dan de vertrouwde diesel-variant. De lease- en gebruikskosten van elektrische bedrijfswagens komen goedkoper uit: tot wel 20 procent. Dit ondanks het wegvallen van belangrijke subsidies.
De ondernemersvrijstelling op de BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen) is per 1 januari dit jaar komen te vervallen. Ook als ondernemer betaal je nu deze aanschafbelasting. Daarnaast is de wijze van berekenen van de BPM voor bedrijfswagens gewijzigd. Deze is nu volledig afhankelijk van de CO2-uitstoot, in plaats van een percentage van de netto catalogusprijs.
Europese cijfers
Op Europees niveau gaat het ook nog langzaam. Diesel was in het eerste kwartaal van 2025 nog steeds de voorkeurskeuze voor kopers van nieuwe bestelwagens in de EU. De verkoop daalde echter met 14% tot 290.870 voertuigen, wat resulteerde in een marktaandeel van 82,5% (een daling ten opzichte van 84,2% in Q1 2024). Benzinemodellen daalden met 25,8% en hadden een marktaandeel van 5,2%. Elektrisch oplaadbare bestelwagens namen met 32,6% toe en behaalden een marktaandeel van 8,7%, tegenover 5,7% in Q1 2024. Het aantal registraties van hybride bestelwagens groeide met 0,7%, maar bleef beperkt tot een marktaandeel van 2,5%.
Diesel behield zijn dominante positie op de vrachtwagenmarkt in het eerste kwartaal van 2025. Dieselvrachtwagens waren goed voor 93,4% van de nieuwe registraties in de EU, ondanks een daling van 17,7% in vergelijking met Q1 2024. Elektrisch oplaadbare vrachtwagens stegen met 50,6% en bereikten een marktaandeel van 3,5%, tegenover 2% vorig jaar. Nederland was koploper in deze groei, met een stijging van 342,7% en een aandeel van 25% in de EU-verkoop van elektrische vrachtwagens.
Nieuwe EU regels voor schonere voertuigen
Het Europees Parlement heeft afgelopen donderdag ingestemd met een gerichte wijziging van de CO₂-emissienormen voor nieuwe personenauto’s en bestelwagens. Met 458 stemmen voor, 101 tegen en 14 onthoudingen krijgt de auto-industrie tijdelijk wat meer flexibiliteit in het behalen van klimaatdoelen.
De Europese automarkt staat onder druk: technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, en internationale concurrentie neemt toe. Om de sector iets meer ruimte te geven, mogen fabrikanten hun gemiddelde CO₂-prestaties voortaan over drie jaar middelen – voor de periode 2025 tot en met 2027. In plaats van elk jaar exact aan de norm te voldoen, mogen overschrijdingen in het ene jaar worden gecompenseerd met betere prestaties in een ander jaar binnen diezelfde periode.
Deze tijdelijke versoepeling verandert niets aan de onderliggende doelstellingen. Die blijven stevig: van 2025 tot 2029 moeten fabrikanten een gemiddelde CO₂-reductie van 15% realiseren ten opzichte van de uitstoot in 2021. Maar door het middelen van de uitstoot over drie jaar wordt de route ernaartoe iets flexibeler.
De huidige EU-regels schrijven nu nog een jaarlijkse CO₂-doelstelling voor over telkens vijfjarige perioden. De nieuwe aanpak biedt vooral lucht aan fabrikanten die te maken hebben met pieken in productie, leveringsproblemen of vertraging in de uitrol van elektrische modellen.
Met deze wijziging kiest Europa voor een pragmatische benadering: het einddoel blijft overeind, maar het pad ernaartoe wordt iets soepeler. Zo wordt voorkomen dat fabrikanten worden gestraft voor kortetermijnfluctuaties, zolang ze op middellange termijn hun klimaatverplichtingen blijven nakomen.
Lees ook: Kijk uit met de aanschaf van een dieselbus
Lees ook de analyse in Bestelauto: Hoe gaat het verder met die steile groeicurve van de e-besteller?
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--