Van de nieuwe bestelauto's was in eerste kwartaal 2025 meer dan 90% elektrisch

Van de nieuwe bestelauto's was in het eerste kwartaal meer dan 90% elektrisch. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van RVO over de stand van zaken van het aantal elektrische voertuigen en laadpunten in Nederland. Overigens liggen de totale bestelautoverkopen 80% onder het niveau van piekjaar 2024. De Volkwagen ID. Buzz Cargo is de koploper in het elektrische bestelautosegment.

Helaas gaat het met elektrische vrachtwagens nog minder snel. Daar is 7 tot 9% van de nieuwe vrachtwagens elektrisch. 

Al eerder waren er positieve signalen van leasebedrijf Ayvens dat zegt dat 2025 een belangrijk omslagjaar is. Elektrische bedrijfswagens zijn voor het eerst goedkoper in gebruik dan de vertrouwde diesel-variant. De lease- en gebruikskosten van elektrische bedrijfswagens komen goedkoper uit: tot wel 20 procent. Dit ondanks het wegvallen van belangrijke subsidies.

De ondernemersvrijstelling op de BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen) is per 1 januari dit jaar komen te vervallen. Ook als ondernemer betaal je nu deze aanschafbelasting. Daarnaast is de wijze van berekenen van de BPM voor bedrijfswagens gewijzigd. Deze is nu volledig afhankelijk van de CO2-uitstoot, in plaats van een percentage van de netto catalogusprijs.

Op Europees niveau gaat het ook nog langzaam. Diesel was in het eerste kwartaal van 2025 nog steeds de voorkeurskeuze voor kopers van nieuwe bestelwagens in de EU. De verkoop daalde echter met 14% tot 290.870 voertuigen, wat resulteerde in een marktaandeel van 82,5% (een daling ten opzichte van 84,2% in Q1 2024). Benzinemodellen daalden met 25,8% en hadden een marktaandeel van 5,2%. Elektrisch oplaadbare bestelwagens namen met 32,6% toe en behaalden een marktaandeel van 8,7%, tegenover 5,7% in Q1 2024. Het aantal registraties van hybride bestelwagens groeide met 0,7%, maar bleef beperkt tot een marktaandeel van 2,5%.

Diesel behield zijn dominante positie op de vrachtwagenmarkt in het eerste kwartaal van 2025. Dieselvrachtwagens waren goed voor 93,4% van de nieuwe registraties in de EU, ondanks een daling van 17,7% in vergelijking met Q1 2024. Elektrisch oplaadbare vrachtwagens stegen met 50,6% en bereikten een marktaandeel van 3,5%, tegenover 2% vorig jaar. Nederland was koploper in deze groei, met een stijging van 342,7% en een aandeel van 25% in de EU-verkoop van elektrische vrachtwagens.

Lees ook: Kijk uit met de aanschaf van een dieselbus

Lees ook de analyse in Bestelauto: Hoe gaat het verder met die steile groeicurve van de e-besteller?

 

 

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>