Kijk uit met de aanschaf van een dieselbus

De Telegraaf kopt vandaag: ’Kijk uit met aanschaf dieselbus’. Er dreigt een financieel debacle voor ondernemers. Ondernemers lijken nog snel hun slag te willen slaan op de bestelautomarkt en besluiten dit jaar een dieselbus aan te schaffen, omdat volgend jaar de vrijstelling van de BPM-belasting bij aanschaf verdwijnt. Voor veel ondernemers is het financieel echter juist onvoordelig om nu nog een diesel te kopen en voordeliger om in 2024 al over te stappen op een elektrische bestelauto.

Dat zegt Erik Slaaf, sectorbankier transport van ING, tegen de Telegraaf in reactie op de gestegen verkoopaantallen van dieselbestelauto's. In maart dit jaar zijn er 21% meer dieselbestelauto's verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. Dat komt omdat per 2025 de BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor verdwijnt en ze dan € 10.000 tot wel € 20.000 duurder worden. Overigens kunnen ondernemers na die datum ook nog een tweedehands jonge bestelauto kopen (in het buitenland)

In veel gevallen is het voor ondernemers juist voordeliger is om nu al over te stappen op elektrisch rijden, stelt Erik Slaaf. Elektrische bestelauto's zullen ook al in 2024 een stuk goedkoper uitvallen dan in 2025. Dit is vooralsnog het laatste jaar dat subsidie beschikbaar is. Onder aan de streep zijn de gebruikskosten van de kleine elektrische bestelauto's (70% van de markt) nu al lager dan de dieselvariant. Bovendien nemen de kosten van diesel aan de pomp verder toe door onder meer de verplichte bijmenging van biodiesel en accijnsverhoging.

Erik Slaaf waarschuwt ook voor de zero-emissie zones voor bestelauto's die er vanaf 2025 komen. In veel binnensteden mag je dan niet meer binnen met een dieselbestelauto, ook niet met een jonge dieselbestelauto. Dan kunnen de elektrische bestelauto's, door de grote vraag ernaar, wel eens een stuk duurder uitvallen. 

Ondernemers die nu voor de aanschaf staan doen er goed aan eerst na te denken waarvoor ze hun bestelauto gaan inzetten (welke ritten, ladinggewicht en actieradius) en vervolgens een zorgvuldige, meer-jaren planning, te maken van de investeringen in voertuigen en laadinfrastructuur, de operationele kosten en mogelijke subsidies. Let vooral goed op de lokale zero-emissie plannen. En vraag advies aan de dealer, leasemaatschappij of accountant over de aanschaf, financiering en laadinfrastructuur. Laat je vooral niet gek maken!

En kijk naar de subsidieregeling. De SEBA subsidie opent op dinsdag 23 april om 7:00 uur. Dat is dus al over minder dan een week! Het beschikbare budget is € 30 miljoen.

Walther Ploos van Amstel.

 

Ps. klik hier voor mijn presentatie tijdens Fleet Event op 16 april 2024

Kijk uit met de aanschaf van een dieselbus from Walther Ploos van Amstel

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>