Don Peppers, de goeroe achter het concept van one-to-one marketing geeft het zelf toe: CRM werkt niet. Bij de opening van de Belgische vestiging van zijn Peppers&Rogers Group gaf hij vooral de schuld aan softwarebedrijven.
Klanten
Softwarebedrijven hebben bijgedragen tot de hype rond CRM, meent hij. Zij wilden vooral hun technologie verkopen, maar konden niet alle beloftes waarmaken. Veel CRM-technologie biedt hooguit gedeeltelijke oplossingen. En niet iedereen, zowel medewerkers als klanten, aanvaardt een CRM-programma. Vooral dat laatste blijkt in praktijk vaak de nekslag te zijn voor een succesvolle implementatie van CRM.
(bron: Managersonline.nl
Gerelateerde artikelen
Sales / Verkopen
Doe mij even een CRM-etje . . .
Jos Steynebrugh
12099
8
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--
Daarnaast speelt gedrag van de medemens een belangrijke rol.
Met andere woorden: CRM = systeem + gedrag.
Jammer genoeg wordt CRM vaak als synoniem gebruikt voor een CRM-systeem. Tja, dan werkt CRM inderdaad niet.
Hun klanten hebben net zo'n groot aandeel in het mislukken want zij zien CRM als tovermiddel voor hun omzetproblemen of marktpositie. In hun haast om van die problemen af te komen laten ze zich licenties van een CRM systeem verkopen.
Beide partijen zien niet dat je twee implentaties hebt: een technische implementatie en een implementatie tussen de oren. De eerste implementatie is vaak niet eens een probleem. De tweede implementatie mislukt vaak in het begin al, bij het management. En dat is jammer want dan kun je het voor de rest van de organisatie ook wel vergeten.
Als je nog geen CRM hebt, heb je niets aan een crm systeem. Ik zou de bedrijven waar een CRM systeem op de plank ligt niet de kost willen geven.
Als er in het geheel al van schuld gesproken kan worden, dan ligt deze bij beide partijen: afnemer en aanbieder. En als afnemer goed geinformeerd is over de risico's van een pure IT aanpak, dan ligt de verantwoordelijkheid daar. Het probleem is dat CRM implementaties nog steeds te weinig betrokkenheid van 'de business' hebben. Mijn advies zou zijn om ongeacht de grootte van de implementatie altijd een business consultant (of hoe je het ook noemen wilt) te betrekken. Deze draagt zorg voor de zachte componenten en krijgt en houdt business en IT op 1 lijn. En in het algemeen: stapje voor stapje (proces voor proces) en niet de big bang!