Crisis is geen excuus!!!

* Crisis is geen excuus om armoede te negeren
* Crisis is geen excuus om beloften te breken
* Crisis is geen excuus om duurzaamheid te vergeten
* Crisis is geen excuus om ouderen te ontslaan
* Crisis is geen excuus om jongeren te ontslaan
* Crisis is geen excuus voor laksheid
* Crisis is geen excuus om anderen niets te gunnen
* Crisis is geen excuus om ontwikkelingen stop te zetten
* Crisis is geen excuus voor onwetendheid
* Crisis is geen excuus om wetten te overtreden
* Crisis is geen excuus om afspraken niet na te komen
* Crisis is geen excuus voor vertragingen
* Crisis is geen excuus om problemen voor je uit te schuiven
* Crisis is geen excuus voor reorganisaties
* Crisis is geen excuus voor onnodige ontslagrondes
* Crisis is geen excuus!!!

Hier zou ik nog 100 regels kunnen toevoegen. Hier zou ik ook mijn betoog kunnen eindigen. De goede lezer snapt allang dat crisis vrijwel overal onterecht wordt gebruikt. Bedrijven en personen die niets met de crisis te maken hebben, misbruiken deze periode om impopulaire maatregelen te nemen. En de argeloze toehoorder lukt het niet om objectief te reageren want iedereen weet toch dat het crisis is. Wat heeft deze "crisis" met mensen gedaan?

De media spelen een grote rol bij het inprenten dat er crisis is. Lees de krant- en internetberichten van een dag er maar eens op na. Alles wat fout gaat komt door de crisis. Gaat iets goed dan is dat ondanks de crisis. Woorden als depressie, 30er jaren, faillissementen, dreigingen bij banken, daar wordt een mens niet vrolijk van. Het onderbewuste wordt aangesproken, waardoor een natuurlijke reactie optreedt om de eigendommen te beveiligen. Alsof we nog steeds in holen wonen en ons moeten beschermen tegen de dreigende wintermaanden van apathisch binnen zitten. Dreiging beïnvloed je, ook als je er eigenlijk geen last van zult krijgen.

Knop om en er weer tegenaan. De economische recessie in Amerika is voorbij volgens de geleerden. Was het maar zo eenvoudig. Op de beurzen halen mensen massaal hun geld weg als het even tegenzit. Dat vertrouwen is er voorlopig nog niet en daarmee wordt de volatiliteit van de beurs in stand gehouden.

We hebben een lente nodig, een periode van geleidelijk opbloeien en positieve dingen ontwaren. Voor bedrijven zijn dat de eerste positieve cijfers en nog meer de positieve vooruitzichten. Maar wat is dat voor de mensen die de producten moeten kopen en daarmee de economie in stand houden. Welke lente kunt u hen bieden?

Misschien dat we met zijn allen eens anders naar deze crisis moeten kijken. Om te beginnen objectief en vanuit een positieve grondhouding. Het is vaak de toon die de muziek maakt. Misschien dat de financiële man de cijfers niet meer met een grafstem moet brengen. Dezelfde cijfers zouden zonder crisis best aardig kunnen zijn. Wat kan deze periode voor u betekenen, wat zijn mogelijkheden, waar liggen kansen. Bekijk ook deze problemen als vermomde kansen. Ontwikkelingen zijn voorwaardelijk voor een zonnige toekomst. Laat zien dat je er als bedrijf bent en straal uit dat het goed gaat.

In het Aramees zeggen ze "Ik creëer door te spreken" ofwel "Abracadabra".

John van der Borg

Business consultant
Sigma Management

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Willem E.A.J. Scheepers
Pro-lid
Met je eens John: 'crisis' is een 'Angst Gegner' & wordt, soms willens & wetens, ook als zodanig gebruikt.

Maar 'crsis' is ook een persoonlijke beleving. Ik kan me goed voorstellen dat veel DSB klanten, om maar een voorbeeld te nomen, nu zo kort voor de 'feestdagen' een CRISIS beleven. Neem het hen eens kwalijk.

'Crisis' is Communicatie & als je niet oppast word je er flink ziek van. (nb; maar je kan er ook van opleven......)
Tony de Bree
Lid sinds 2019
Er is wel een crisis, maar die biedt zeker kansen. Helemaal eens. Daarom kijk ik bijna geen tv meer want of het is van een niveau waar ik alleen maar bedroefd van word of ik word boos van het gelieg en bedrieg.

Als ik echter lekker met anderen met een positief tegengeluid bezig ben en de kansen samen grijp, dan krijg ik energie. En dat geldt ook voor de meest verguisde sector van Nederland, de bankensector op dit moment.

We krijgen veel voor elkaar, er wordt hard gewerkt en er wordt veel geprobeerd. Maar dat is geen negatief nieuws, dus dat wordt niet verteld.

Dus allemaal "hupsakee! Het leven is ok!".

Tony de Bree
www.dagboekvaneenbankier.nl
Yael van Assendelft
Tja, helaas is goed nieuws minder interessant voor de media dan slecht nieuws.

Kijkend naar onszelf als mens, leiden crises tot persoonlijke verdieping en ontwikkeling. Het is inderdaad wel even doorbijten, maar er komen mooie dingen uit voort. Het zou mooi zijn als het bedrijfsleven die stap aandurft. Helaas vervallen we met elkaar in angst en nog meer controle op het willen beheersen van de processen. Iets dat helaas erg beperkend werkt.

Het zou goed zijn als men een periode van bezinning en reflectie op waarom niet meer werkt wat eerder wel werkte, inbouwt. Want dat er tegelijk verandering plaatsvindt is zeker. Men is op zoek naar lange termijn oplossingen, relaties en vertrouwen. Dat vraagt om een wezenlijk andere benadering en kijk op zaken doen.

Het vraagt ook om ander leiderschap. Leiderschap waarbij men de organisatie uitgebalanceerd in haar ontwikkeling en in samenhang met de omgeving begeleidt. MM&P Boardroomcounseling voegt hier overigens nog een aspect aan toe: goede afstemming en het in balans zijn van vrouwelijke en mannelijke kwaliteiten in de organisatie. http://www.boardroomcounseling.nl.

Dat de gecreeerde disbalans (ontstaan door focus op financiele en operationele resultaten) hersteld moet, is een ding dat zeker is.
Op naar al het moois dat we met elkaar kunnen doen laten ontstaan vanuit deze tijden van 'crisis'. Op naar hernieuwde balans in de samenleving.

Yael van Assendelft,
met I.K.-ID help ik bedrijven naar zichzelf te kijken - www.ik-identity.com

Meer over Crisismanagement