Creativiteit: Vitamine of DNA?

Creativiteit: Vitamine of DNA?

Twee congressen over creativiteit in dezelfde week – toeval of hype? Op dinsdag 10 juni dagen Business Universiteit Nyenrode en New Dimensions u uit om met vier gerenommeerde sprekers een doorbraak in creatief denken te realiseren. Op donderdag 12 juni nodigt KaosProjects u uit om kennis te maken met twaalf creativiteitbevorderende workshops, speciaal voor het congres ontwikkeld door kunstenaars en sociale ondernemers uit broedplaats het Volkskrantgebouw.

Op het eerste gezicht lijken de overeenkomsten tussen beide aanbieders groot. Beide organisatoren gebruiken biologische metaforen: New Dimensions en Nyenrode introduceren creativiteit als ‘vitamine C’. KaosProjects heeft het over creativiteit als ‘het DNA van innovatie’. Beide organisatoren verwijzen in hun voorbeelden van succesvolle creativiteit naar top-100 bedrijven: Google, Apple, Gucci. En beide organisatoren claimen dat u ‘autoriteiten’ op het gebied van creativiteit gaat ontmoeten.

De verschillen zijn interessanter. New Dimensions en Nyenrode hebben het in hun uitnodiging over ‘je los weten te maken van oude, vastgeroeste patronen’. Creativiteit zou maar 2% van onze hersenactiviteit uitmaken. Voor de andere 98% zijn we geneigd om vanuit logica en patronen te werken. Dat verklaart waarom we successen uit het verleden en oude strategieën op de toekomst projecteren. De metafoor van creativiteit als vrije radicaal (vitamine C) die het roesten tegengaat wordt doorgezet in de verhalen die de autoriteiten (Hans Peter Roel, Jeff Gasperz, Manu de Bruyn, Kees van Zijtveld) aan de congresdeelnemers gaan vertellen. Een creatieve organisatie benut de creativiteit van medewerkers door een intens positieve sfeer te scheppen waarin we kunnen tonen wat ons uniek maakt: ons vermogen tot creatie. ‘Creativiteit als vitamine C’ is hulpmiddel en moet toegevoegd worden, in de vorm van: persoonlijke groei, X-factor leadership, ruimte om met kansrijke ideeën te komen, zingeving en/of Business Spiritualiteit. ‘Creativiteit als vitamine’ betekent dat gezonde voeding van buitenaf nodig is om organisaties gezond, creatief en innovatief te maken en te houden.

KaosProjects stelt dat creativiteit (innovatie) in organisaties even belangrijk is als organiseren (consolideren, efficiency en effectiviteit). Ze stellen dat in gezonde organisaties de helft van de aandacht uitgaat naar verbeteren en innoveren, en de andere helft naar organiseren en consolideren. KaosProjects past deze stelling op zichzelf toe door het congres als creatief proces te organiseren. De deelnemers worden uitgenodigd om ‘aan den lijve’ te ervaren hoe creativiteit ontstaat – op het niveau van workshops, op het niveau van het congres als geheel en op het niveau van de congreslocatie (broedplaats het Volkskrantgebouw). De ‘autoriteiten’ die KaosProjects introduceert zijn niet bekend, maar hebben zich bewezen in de praktijk van creatief en sociaal ondernemerschap. Met behulp van een verwijzing naar chaostheorie krijgt de metafoor van ‘creativiteit als DNA’ betekenis: DNA is een sturend en vormend molecuul. Innovaties ontstaan in deze metafoor via ‘fractale sturing’: kleine gegevenheden in het begin groeien via complexe, onkenbare interacties uit tot onverwachte, betekenisvolle resultaten. ‘Creativiteit als DNA’ stelt dat we innovatieve resultaten kunnen creëren als we beginnen met vrije ruimte scheppen, als we uitnodigen op ondernemerschap en initiatief, als we vreemde combinaties maken en als we voorbereid zijn op verassingen. ‘Creativiteit als DNA’ betekent dat creativiteit gegeven is, in onszelf en in onze organisaties. Door het te herkennen, de werking ervan te ervaren en ervan te genieten geven we het de ruimte die het verdient.

Meer informatie over deze congressen:
www.nieuwedimensies.nl/evenementen
www.kaoscongres.nl

Julien Haffmans
Hans Pollen

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>