CIO’s worstelen met spam probleem.

Bron: InformationWeek, InternetWeek.

Het gevecht tegen spam levert niet meer omzet op noch verlaagt het de kosten om zaken te doen. Maar toch is het bevechten van spam een prioriteit geworden voor de meeste bedrijven, en de IT managers hebben geen andere keuze. Ze moeten het gevecht aangaan of de consequenties aanvaarden, misschien wel beiden.

Een nieuw onderzoek door InformationWeek toont aan dat niet iedereen klaar staat voor dit gevecht. Een derde van de 550 IT managers zegt dat het elimineren van spam de hoogste prioriteit heeft in hun bedrijf. De meerderheid zegt het als een minder belang te zien, maar dat komt misschien omdat ze nog verwikkeld zijn in meer bedrijfskritische IT projecten. Of hebben zij nog niet van senior management de opdracht gekregen om de inboxen te weren van spam.

Maar 25% van de ondervraagden zegt dat hun bedrijf zeer effectieve spamfiltering toepast. Meer dan de helft weet niet eens hoeveel spam binnenkomt, de 86% die dit wel doen bemerken dat de situatie per maand ernstiger wordt. Zo werden in Juli de helft van alle 800.000 inkomende berichten bij Mastercard, aangemerkt als spam, tegenover een kwart van de berichten in Februari.

De groei in ongevraagde, ongewenste e-mail verhoogt ook de druk op de e-mail servers en de operationele kosten. Gemiddeld stellen grotere bedrijven dat bijna 30% van hun servers toegewezen zijn aan het verwerken van spam. Naarmate het volume toeneemt moeten meer servers worden ingezet en over 4 jaar kan dit de helft van alle servers betekenen.

Kleinere organisaties zijn niet immuun voor dit probleem. Zij kunnen zich zelfs niet de specifieke specialisten veroorloven om hier mee bezig te zijn en zoeken het veelal in individuele oplossingen op server of eindgebruikerniveau (bijv. Spam Inspector)*.

Bezorgdheid bestaat er ook dat de pogingen om het probleem aan te pakken, technische middelen opeist van andere prioriteiten. In grotere organisatie is men zo‘n 10% van de tijd bezig met het implementeren van filter-software, aldus het onderzoek van InformationWeek.

De ISP’s (Internet Service Providers) zijn niet in de positie om naar de inhoud van e-mails te kijken die door hun netwerk gaan, ondanks dat zij het merendeel aan spam over de wereld verspreiden. “Het is technisch onmogelijk de inhoud van alle verkeer te monitoren die over het netwerk gaat”, zegt Craig Silliman, directeur van MCI, wijzend op de het onvoorstelbare volume aan verkeer dat dagelijks wordt verwerkt. De virus en spamdiensten die zij bieden blijven zeer beperkt en van algemene aard.

Er zijn echter manieren om de interne IT staf te ontlasten van het aangaan van een spam gevecht. Een populaire aanpak in de beveiligingindustrie is een volledige outsourcing van virus en spambestrijding door een gespecialiseerd bedrijf, ‘managed spam services’ (bijv. in Nederland: V@CSIN)*
“Het is gewoon verstandiger om het aan de experts over te laten om deze service te verlenen”, aldus John Dean van kantoormeubelmaker Steelcase. De eigen bedrijfslicenties voor virussen en anti-spam bestrijding worden intussen afgebouwd. “De impact is onvoorstelbaar”, aldus Dean. “Zij blokkeren 90-95% van alle virussen en spam voordat het geschoond op onze mailservers binnenkomt”.

Het opleiden van eindgebruikers in het herkennen en vermijden van spam, verdient ook meer aandacht dan het krijgt.* Beantwoorden van de vragen om bevestiging in een spamboodschap, is een typische truc van spammers om een e-mailadres te valideren, wat tot nog meer spam leidt. Een algemene bedrijfspolicy kan hierin al verbetering brengen door bedrijfsbrede afspraken te maken.

Ook het meer bekwamen in het in gebruik zijnde e-mail product met daarin aanwezige regel- of filtertechnieken, automatisch beheer in diverse folders en/of categorieën, vormen samen met een beter gepland en gedoseerd gebruik van e-mail als communicatiemiddel, voor een mondiger en tevredener eindgebruiker.

*voor meer informatie hierover, ga naar www.eCom-On.nl.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>