Op BUS(iness)reis door Rotterdam

Columns

De experts bezoeken in de context van hun werkpraktijk in plaats van op de hei. Dat is het idee achter het organiseren van de bus(iness)reis. Vrijdag 23 juni stapten daarom een gemêleerd gezelschap van publieke en private organisaties in de bus.

Allen waren geïnteresseerd in de lessen van succesvolle organisaties buiten de eigen branche. In elke context is het weer onderzoeken wat wel en niet werkt. Het gezelschap ging deze dag op bezoek bij Aldowa, een bedrijf wat stalen ‘jasjes’ maakt rond gebouwen en het Oogziekenhuis.

Ondernemer en auteur Allard Droste van Aldowa schudde ons meteen wakker bij aankomst in de Rotterdamse polder en gaf hiermee zijn leidende principes aan: Wie werkt er samen op basis van vertrouwen? Wie werkt er samen op basis van 100% vertrouwen? (het aantal opgestoken handen nam af…) Wie maakt er altijd keuzes op basis van zijn onderbuikgevoel? En wie heeft er een helder plaatje waar hij over twee jaar wil staan qua werkomgeving? Dit geldt in ieder geval voor deze Semco in de Polder, ook wel professioneel dromer genoemd.

In sneltreinvaart nam Allard ons mee in zijn ondernemersavontuur. Van Stork naar de wens om zelf een bedrijf te kopen op 32e jarige leeftijd. Na twee koppen koffie de beslissing om in Aldowa te stappen op basis van je onderbuik gevoel getuigt in ieder geval van lef. De start was ook niet zonder slag of stoot. Er volgden enkele tegenslagen en er bleek een bureaucratische cultuur binnen het kleine metaal gevelbewerkingsbedrijf. De Markthal in Rotterdam is één van hun prestigieuze projecten.

Vandaag de dag, ruim 10 jaar verder, is Allard ontzettend trots op de klussen die ze doen maar vooral op zijn club mensen. Hoe heeft hij deze omslag naar succes gerealiseerd? Bijvoorbeeld door het geven van vertrouwen. Iedereen heeft symbolisch de sleutel gekregen van de tent, iedereen hoort bij de club. Daarmee komt ook de verantwoordelijkheid. Goede ideeën mag je zelf doorvoeren, dit wordt zoveel mogelijk gestimuleerd inclusief het benodigde budget wat nodig is. Er is geen goedkeuring van het management nodig bijvoorbeeld bij aanschaf van een nieuwe machine of het bespreken van een offerte met de klant. En successen worden gevierd, groot of klein, door veel taart te eten!

Voor ons na deze energieke ochtend ook tijd om een hapje te eten dus we stapten de bus in naar de lunch bij NRC. Daarna bezochten we het Oogziekenhuis voor een nieuwe dosis inspiratie. We beginnen daar met de dagstart zoals de teams in het Oogziekenhuis dat doen. Ben je vandaag groen, geel of rood? Een toelichting is niet altijd nodig maar collega’s weten zo wel eenvoudig hoe het is met de belastbaarheid in het team.

Het ziekenhuis heeft nog meer principes uit het bedrijfsleven toegepast zoals de just-in-time delivery (vanuit Albert Heijn) van materialen in de OK en de samenwerking met museum Boijmans van Beuningen (zoals Schiphol met het Rijksmuseum). Zo ziet het ziekenhuis er aantrekkelijk uit en gaat het slim om met de beperkte ruimte die er is in de binnenstad. Vanuit de klantreis bekeken is de parkeerservice een andere slimme oplossing om mensen met een gerust gevoel te laten beginnen aan hun bezoek. Mensen geven hun autosleutel voor de deur af en aan het einde van het bezoek wordt hun auto weer voorgereden. Voor een nette prijs wordt er alles aan gedaan om patiënten op hun gemak te stellen. Angstreductie is het leidend principe waar alles in het Oogziekenhuis om draait. Dit is doorvertaald van de kinderafdeling tot de wachtkamers en het restaurant.

We eindigen deze BUSinessreis bij de grootste stadsboerderij van Europa: UitJeEigenStad. Een inspirerende locatie opgezet door ondernemers die lokaal geproduceerd eten mogelijk maken.

Al met al een dag die blijft hangen en die uitnodigt om vaker dit soort ‘schoolreisjes’ te doen. ‘Out of the office’ met een diverse club geïnteresseerde deelnemers leverde zo broodnodige en pragmatische inspiratie op. Een idee dat werkt.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatief organiseren