BIG Mc DATA

Columns

We produceren en consumeren steeds meer data. Van traditionele gestructureerde data tot ongestructureerde data van sociale media op het internet en mobiele smartphones met of zonder ingebouwde camera’s en sensoren. Die enorme berg aan data, die van minuut tot minuut groeit, wordt in vakjargon “big data” genoemd.

Big data is niet ongezond. Volgens trendwatchers geeft het de samenleving weer een nieuwe energy boost. De Kondratieff-golf laat inderdaad zien dat telkens wanneer een nieuwe uitvinding werd gedaan, de wereld in een hogere versnelling belandde: water, stoom, staal, olie, …, ict. Kondratieff was een Russische econoom, die vaststelde dat er een terugkerende golfbeweging van 50-55 jaar is, waarin de wereldeconomie opleeft en weer indut.

En nu beleven we kennelijk de vooravond van een nieuwe trend die ons leven, wereld en leefstijl de komende decennia ingrijpend gaat veranderen.

Door bestaande data op innovatieve wijze te combineren ontstaan ideeën en nieuwe mogelijkheden. Zo wordt het surfgedrag van mensen op het internet gevolgd en gecombineerd tot informatie die voor commerciële bedrijven waarde heeft. Google verkoopt deze informatie aan bedrijven met gevolg dat wij meer en meer persoonsgerichte reclame-uitingen te zien krijgen, bijvoorbeeld wanneer we gratis kranten lezen op het internet. Andere voorbeelden doen je beseffen dat sommige “oude” gedragspatronen achterhaald zijn.

Nu rijden we met onze auto van A naar B, vaak in hetzelfde patroon, en laten onze auto voor meer dan 80% van de tijd aan de kant van de weg stil staan. Als het aan Google ligt, stappen we in de nabije toekomst in een “driverless car” die ons van A naar B rijdt, waarna diezelfde auto iemand anders weer naar zijn bestemming brengt. We delen dan chauffeurloze auto’s. Veel effectiever inderdaad.

Door de mogelijkheden die big data biedt, kunnen bepaalde “events” zelfs voorspeld worden. Zo kan men vooraf risico-maatregelen nemen, in plaats van achteraf onderzoeken waarom het zover is gekomen. Denk bijvoorbeeld aan Project X in Haren. Er zijn behalve op openbare orde, bewaking en beveiliging meerdere “oude” gedrags- en met name werkpatronen die onder de loep genomen kunnen worden met de vraag of ze nog wel effectief genoeg zijn.

Gemeente Almere heeft onlangs een “leefbaarheidsbaro-monitor” gemaakt op basis van gestructureerde overheidsdata betreffende werk, inkomen, opleiding en gezondheid. De monitor geeft op straatniveau mogelijke kwetsbaarheden en problemen aan in de wijk. De monitor stelt hulpverleners (o.a. straatcoaches) in staat te pin-pointen waar vroegtijdig hulp geboden moet worden aan gezinnen met opgroeiende kinderen. Het probleem dat de gemeente heeft zit ’m in de hoek van “privacy”. Men mag de informatie niet aanleveren op voordeurniveau, hetgeen wel iets is dat men zou willen.

Waarom de gemeente de ongestructureerde informatie niet gebruikt, die voorhanden is op internet, is mij een raadsel. Misschien dat privacy wetgeving roet in het eten gooit. Maar als je iets wil weten van individuele burgers, kan je ook iets vergelijkbaars maken als Facebook. Noem het in goed Nederlands “smartcitizens.nl” en laat die burgers zelf hun informatie erop zetten en bijhouden. Een incentive geeft wellicht het juiste zetje in de rug. Geef deze “slimme burgers” kortingen als ze hun profielen bijhouden. Fikse kortingen voor o.a. paspoorten, rijbewijzen en uittreksels.

Stel dat zo’n “Burgerboek” inderdaad van de grond komt, dan zijn er legio mogelijkheden om interactief informatie te verkrijgen van Nederlanders, bijvoorbeeld op welke politieke partij ze gaan stemmen. Geld uitgeven aan commerciële opiniepeilingen hoeft dan niet meer.

Meer weten over mogelijkheden die Big Data bieden? Google eens op: driverless car, google glasses en google tv.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Asha Grave
Democratische Partij weet alles over kiezers in Ohio. Ze hebben van alle 7 miljoen kiezers in Ohio dossiers aangemaakt. Deze reportage van de NOS laat zien hoe de Democratische Partij hun kiezers in kaart brengt. Goed voorbeeld hoe allerhande informatie gecombineerd wordt tot een actieplan om kiezers te enthousiasmeren te kiezen voor Obama: http://nos.nl/video/436822-democraten-weten-alles-over-kiezers-ohio.html

Meer over Social Media in en om de organisatie