Channels

Boele Staal, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, vindt dat banken lessen hebben getrokken uit de crisis. Daarom maakt hij zich zorgen over de toon waarmee nog steeds over bankiers wordt gesproken. Drie vragen aan de voorzitter.

Moeten bankiers excuses maken?

“Het merendeel van de Nederlandse banken niet. De fouten zijn begaan aan de overkant van de plas, in Amerika. Misschien had een aantal grote Nederlandse banken risico’s tijdiger moeten onderkennen, hebben ze iets niet goed gezien. Maar dat is wat anders dan willens en wetens iets fout doen. Ook denken bankiers: heb ik iets gedaan waar excuses voor passen en wat betekent dat voor aansprakelijkheden? Het is heel vanzelfsprekend dat die banken, ten aanzien van dat concrete excuses maken, bij die vraag wegblijven.”

Lees ook:

Hebben de banken niets geleerd?

Wat vindt u van de manier waarop er over bankiers wordt gesproken?
“Dit soort discussies wordt beïnvloed door de hitserigheid bij politiek en media. Het is verontrustend als je ziet hoe nog steeds met incidenten wordt omgesprongen. Er hangt nog steeds een sfeer alsof banken hun lessen niet leren. Alsof banken alle schuld treft, wat volstrekte onzin is. Door de toon van de discussie wordt elke keer weer het langzaam herstellende vertrouwen onderuit getrokken. Als Kamerleden roepen dat ze iets spuugzat zijn. Als de minister niet spreekt over meneer Zalm en zijn collega’s, maar over meneer Zalm en zijn kornuiten. Ja, dan denk je aan Sjors van de Rebellenclub die kattenkwaad zit uit te halen. Ik vind dat geen benadering.”

Banken willen de klant voortaan centraal stellen. Wat betekent dat?
“Banken zijn teveel gefixeerd geweest op het belang van de aandeelhouder, ze moesten steeds hogere winsten maken. Nu richten ze zich op continuïteit, veiligheid en zekerheid. Je dagelijks realiseren dat je met geld van anderen onderneemt, niet met je eigen geld. Ze hebben hun publieke functie hervonden. Verder betekent het: geen producten op de markt brengen waar de klant de dupe van wordt. En het advies wordt beter. Dat de klant het juiste product krijgt wordt belangrijker dan zoveel mogelijk hypotheken verkopen.”

Bron: De Telegraaf, 28-12-09. De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media.

Mooie woorden
Welke maatregelen kan Boele Staal laten zien. Wat doen de banken concreet? Is het bonus-stelsel omgegooid? Welke produkten zijn geschrapt? Welke instructies zijn er naar het personeel gegaan om de klantgerichtheid anders in te richten? Haalt men, zoals in zoveel andere bedrijven, de broekriem aan? Wordt er bezuinigd op de gebouwen en de beloningen? Wat is er gebeurd met de bazen en de afdelingen die foute produkten bedachten? Ander werk gekregen, aan de kant geschoven?

Herstel van vertrouwen vraagt veel communicatie! En dan geen welluidende voornemens, vergoelijking of ontkenning van wat er gebeurd is. Wel duidelijkheid over de maatregelen die zijn genomen.
Dat het zo werkt weet toch langzamerhand iedereen. Merkwaardig dat dat maar niet wil lukken.

Willem Mastenbroek
Hoofdredactie ManagementSite

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

‘Grappig’ is dat in Het Financieele Dagblad het volledige interview staat. Daarin laat Boele zich nog meer van zijn ‘mooiste kant’ zien. Zo vindt hij de gehele discussie rondom kleinere banken ‘kabouterpraat’.

Dat scoort punten nu we aan de vooravond staan van de ondertekening van de Bankiersverklaring….. Zie ook http://www.managementpro.nl

@ Willem M,

Meestal ben ik het wel met je eens. Ook deze keer, maar voor mij is het véééééééééél te zacht wat je schrijft. Naar mijn mening wordt het tijd voor een knalharde gedragscode voor banken. Een die tot op uitvoeringsniveau aan de balie is doordacht en MET represailles en een “or-else” commissie met snelrecht. Ja, EN de verzengende aandacht van de media graag.

Het gaat om de MENTALITEIT en de verworden cultuur in het fossiele bankwezen. De crisis is nog niet voorbij of men heeft alweer de financiele ruimte voor versnelde terugbetaling. Hoe kan dat, als het allemaal zo erg is????? Wat gebeurt er dan met die overheidssteun? Gewoon het gat dichtgooien dat onstaan is door hun wanbeleid en dan gewoon weer over tot de orde van de dag? Het zal toch niet waar wezen . . . . . . .

En waarom? Om de handjes vrij te hebben zodat ze zonder de verzengende aandacht van een hinderlijke pottenkijkende overheid gewoon weer kunnen doen wat ze leuk vinden: geld maken. De bonus- en graaicultuur zit tussen de oren en zal niet “even” veranderen. Dat moet je afdwingen en handhaven, net als met de crimineel die je autoradio steelt.

Ennuh . . . sorry zeggen is me letterlijk te goedkoop. Banken moeten initiatief nemen en uit eigen beweging terugbetalen aan de getroffenen. DAT is vertrouwen winnen.

Aan de halsband dat volkje en als dat niet helpt onmiddelijk aan de schandpaal met degenen die na dit drama ALSNOG durven doorgaan in de “ouwe jongens krentenmik stijl”.

Groet,

Jos Steynebrugh

Allereerst de beste wensen.

Ik heb dit jaar goede voornemens gemaakt. Dus ik houd het netjes. Ik vind echter het verhaal van mijnheer Staal net zo nietszeggend als de reacties hierboven.

Zolang dit soort “analyses” wordt geventileerd, verandert er niets. Een beetje echt feitenonderzoek toont aan wie wat heeft gedaan of nagelaten sinds de jaren ’90. Als men de moeite zou nemen.

Inclusief Paars en de opeenvolgende regeringen etc. En sinds 1997 de huidige president van de DNB.

Mocht je geinteresseerd zijn in wat er echt gebeurd is, dan hoor ik het wel. En oh ja, ik heb al lang sorry gezegd op Pluspost (hoewel ik echt niets misdaan had zoals 90% van de andere managers en medewerkers bij de banken….).

Als mensen me nu met dit soort prietpraat benaderen op feesten en partijen, dan verwijs ik ze naar 12 km zuidelijker: in Den Haag zitten de nieuwe eigenaren en “besluitvormers” sinds meer dan een jaar.

De enige echte vraag die nu gesteld moet worden is “en wat heeft 1 jaar staatsingrijpen” nu concreet opgeleverd? Dat geeft ook antwoord op de meeste vragen die jij stelt, Willem.

Feiten dus ipv meningen.

Tony de Bree
http://www.dagboekvaneenbankier.nl

[…] Banken hebben hun les geleerd […]

Toon alle 4 reacties
x
x