5 tips waar u op moet letten bij outsourcing

Actueel

Outsouren is het overdragen van bedrijfsprocessen die niet tot uw core-business behoren. De boekhouding bijvoorbeeld, of catering, schoonmaak, logistiek, ICT, personeelszaken of productie. U geeft deze zaken uit handen aan een expert en creëert zo meer tijd voor de zaken waar u goed in bent en waar uw hart naar uitgaat.

Vormen van outsourcing
Er zijn diverse vormen van outsourcing. U kunt volledig outsourcen en alle handelingen van bepaalde activiteiten onderbrengen bij een externe partij. Gedeeltelijk outsourcen is ook een optie. U besteedt dan sommige onderdelen, bijvoorbeeld delen van de personeelsadministratie, uit en houdt andere delen in eigen beheer. Dit werkt trouwens alleen als de dienstverlener aan wie wordt uitbesteedt voldoende capaciteit en/of kwaliteit in huis heeft. Ook een samenwerkingsverband is mogelijk: samen met een leverancier komt u tot het te leveren dienst of product.

Waarom outsourcing?
Bedrijven zijn er niet altijd op ingesteld om op lange termijn flexibel te kunnen werken. Werkgevers rekenen vooral op het aanpassingsvermogen van de eigen, vaste medewerkers in drukke tijden. De meeste bedrijven anticiperen "redelijk traditioneel" op flexibeler werken, terwijl de markt om steeds meer souplesse vraagt. In de eerste plaats vragen bedrijven bijvoorbeeld hun vaste personeel extra taken op zich te nemen. Deze oplossing wordt gevolgd door de mogelijkheid om medewerkers in vaste dienst te laten overwerken. In de derde plaats maken bedrijven gebruik van flexcontractanten, deeltijdwerkers, uitzendkrachten, flexibele werktijden en het tijdelijk uitbesteden van arbeid.

Niet voor het geld. Het is een misverstand om te denken dat u goedkoper uit bent door bedrijfsprocessen uit te besteden. Het werk blijft immers hetzelfde en u moet de ingeschakelde kracht ook betalen. Wel kunt u de kosten drukken door goedkopere arbeidskrachten in te huren in het buitenland.

Het grote voordeel van outsourcen zit in de bespaarde tijd. De uren die u overhoudt, kunt u besteden aan uw kernactiviteiten. U wilt zich immers concentreren op de zaken die het meest met uw onderneming te maken heeft. Een ander voordeel is dat uw bedrijf flexibeler wordt. U heeft nooit teveel of te weinig personeel in dienst. Vooral in trendgevoelige branches of in sectoren die te maken hebben met seizoensinvloeden is outsourcen een uitkomst.

De risico’s
U koopt expertise in, maar geeft ook uw eigen opgebouwde expertise weg en dat kan u kwetsbaar maken. Veel bedrijven houden daarom de fabricage van hoog technologische producten in huis. Zelfs als dit elders goedkoper kan. De lage kosten wegen immers niet op tegen het bedrijfsrisico.

Offshoring is outsourcen naar overzeese continenten. Landen waar de kennis op hetzelfde niveau is als bij ons, maar de arbeid goedkoper is. Verre landen zijn voornamelijk interessant voor grote bedrijven. Als mkb’er is het verstandiger om in te zee gaan met een leverancier dichtbij huis. Gaat het om een dienst die u goedkoper in het buitenland kunt krijgen, denk dan eens aan Oost-Europa. Het tijdsverschil is minimaal en de cultuur lijkt op de onze waardoor communicatiestoornissen minder vaak voorkomen. U zult de leverancier ongetwijfeld ook bezoeken en in dit geval bent u er veel sneller. Kunt u de dienst niet goedkoper krijgen in het buitenland, dan is near shoring, het uitbesteden aan een leverancier in Nederland, de beste optie.

5 tips
1- Wees kritisch bij het zoeken van leveranciers.
2- Vraag om referenties, stel veel vragen, let op kennis en ervaring en ga niet in zee met een bedrijf waarvan u de enige opdrachtgever bent.
3- Zorg voor een vast aanspreekpunt bij beide partijen om de lijnen kort en duidelijk te houden.
4- Het is het beste om te beginnen met een kleine opdracht en te kijken hoe dit gaat. Als het eindresultaat bevalt, kunt u de leverancier een grotere opdracht toevertrouwen.
Houd rekening met extra kosten. Telefoonkosten en reiskosten voor overleg, extra manuren, ze sluipen er snel in.
5- Houd altijd de regie. U blijft immers de eindverantwoordelijke. Zorg dat u op de hoogte bent en blijft van de processen en blijf altijd communiceren. In het geval van eventuele vertragingen, budgetoverschrijvingen en problemen met de kwaliteit bent u dan snel op de hoogte.

Gerelateerd artikel:
Offshoring en outsourcing redding voor BV Nederland

Hoe blijven we weg uit de ‘vallei des doods’
door: Pieter Klaas Jagersma en Desiree van Gorp
Nederlandse dienstenondernemingen proberen op het mondiale toneel via offshoring en outsourcing weg te komen uit de ‘economische vallei des doods’. De resultaten van een onderzoek onder 247 dienstenondernemingen.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: De Zaak)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Logistiek & Supply chain management